شناسهٔ خبر: 25329 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

لوکوموتیو 130 ساله، بازیچه کودکان تهرانی!

در فاصله‌ میان پارک ملت و پردیس سینمایی ملت، درست کنار زمین بازی کوچکی که کودکان در آن بازی می‌کنند، یک لوکوموتیو قدیمی و سبز رنگ قرار دارد؛ لوکوموتیوی که 130 سال قبل بلژیکی‌ها آن را به ایران دادند تا خط راه‌آهن تهران - شاه عبدالعظیم فعال شود.

1417181266910_train-551-436.jpg به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ سال‌هاست لوکوموتیو قدیمی با پله‌هایی که ورود هر تازه واردی را آسان می‌کند کنار زمین‌بازی که کودکان هر روز از سر و کول‌اش بالا می‌روند جا خوش کرده است؛‌ جایی که نه سایبانی برای جلوگیری از آسیب باران و برف دارد و نه امکانی از در امان ماندن شیطنت کودکانی که این روزها آن را وسیله‌ای حتی برای زورآزمایی انتخاب کرده‌اند!

رئیس پژوهشکده‌ی هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شاید تنها کسی است که در طول چند سال گذشته تلاش زیادی برای نجات این لوکوموتیو قدیمی که باید بهانه‌ ایجاد موزه‌ای مانند «موزه‌ی تاریخ و تکنولوژی» باشد - اما کسی به آن توجه نمی‌کند - کرده است.

«علیرضا بهره‌مان» با اشاره به نامه‌نگاری‌هایی که تا کنون برای توجه به این لوکوموتیو قدیمی با مسئولان شهرداری منطقه‌ 3 انجام داده است،‌ گفت: ایجاد خط راه‌آهن تهران - شاه‌عبدالعظیم یکی از قدیمی‌ترین اتفاقات صنعتی در ایران بود که آن را آغاز عصر صنعت در کشور می‌نامند. براساس قرارداد منعقد شده بین ایران و بلژیک در سال 1887 میلادی یعنی حدود 130 سال قبل، تعداد پنج لوکوموتیو و 17 واگن به همراه خط ‌راه‌آهن که از تهران تا شاه‌عبدالعظیم کشیده می‌شد، وارد ایران شد. این خط تا سال 1340 برقرار بود، اما پس از آن از رده خارج شد و واگن‌ها و قطارهایش نیز به حال خود رها شدند، با این وجود با توجه به این‌که این واگن‌ها جزو نخستین آثار صنعتی هستند که به ایران وارد شدند، از اهمیت زیادی برخوردارند.

او افزود: در همه جای دنیا آثار صنعتی قدیمی مورد توجه قرار گرفته و در موزه‌های تاریخ و تکنولوژی به عنوان نخستین تکنولوژی‌ها نگه‌داری می‌شوند، اما متاسفانه این آثار در کشور ما به حال خود رها شده‌اند و به آن‌ها بی‌توجهی نمی‌شود و البته آسیب‌هایی که تا کنون به آن‌ها رسیده را نباید فراموش کرد.

وی اضافه کرد: در حدود سال 1372 یکی از لوکوموتیو‌های قدیمی که در این خط فعال بود را مرمت کرده و آن را در ایستگاه شاه‌عبدالعظیم قرار دادند که وضعیت آن تقریبا مناسب است،‌ اما لوکوموتیو دوم در پارک ملت و در وضعیت نامناسبی قرار دارد.

او ادامه داد:‌ علی‌رغم اینکه تا کنون چندین‌بار با شهرداری منطقه 3 مکاتبه انجام دادیم که باید آن را مرمت کرده و در مکانی به عنوان یک موزه مورد استفاده قرار گیرد و تصاویر، عکس‌ها، فیلم‌ها و مجموعه اسناد مربوط به راه‌آهن تهران - شاه عبدالعظیم در آن موزه به نمایش درآید، اما متاسفانه تا کنون توجهی نشده است.

وی تاکید کرد: می‌توان در پارک ملت و در همان مکانی که این لوکوموتیو قدیمی را گذاشته‌اند، یک فضای موزه‌ای حدود 150 متر با متریال شیشه ایجاد کرد و اطلاعات مربوط به آن را نیز به نمایش گذاشت، اما نباید اجازه داد که این وسیله‌ی ارزشمند و قدیمی به عنوان اسباب‌بازی کودکان مورد استفاده قرار گیرد.

بهره‌مان که روز گذشته (جمعه 7 آذرماه) در تهران‌گردی احمد مسجد جامعی حضور داشت، پیگیری‌های انجام شده مربوط به این لوکوموتیو قدیمی را در اختیار وی گذاشت تا شاید او بتواند برای نجات این لوکوموتیو قدیمی و ارزشمند کاری انجام دهد.

نظر شما