شناسهٔ خبر: 25356 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آمادگی بنیاد سعدی برای کمک به معلمان و فارسی‌آموزان سراسر جهان

رئیس بنیاد سعدی، در دیدار با استادان و فارسی آموزان دانشگاه قازان روسیه گفت: ما آمادگی داریم تا به معلمان زبان فارسی و فارسی آموزان در هرجای دنیا کمک کنیم و خدمات آموزشی ارائه دهیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم، غلامعلی حداد عادل، رئیس بنیاد سعدی، در دیدار با استادان و فارسی آموزان دانشگاه قازان روسیه که برای دوره دانش‌افزایی زبان فارسی به ایران سفر کرده‌اند، گفت: حضور در دوره دانش‌افزایی بنیاد سعدی مقدمه‌ای برای آشنایی بیشتر با زبان فارسی و کشور ایران را برای شما فراهم کرده است و امیدواریم در برگشت به وطن زبان فارسی را به هموطنان خود بیاموزید.

وی با بیان اینکه مایلیم از اخبار و کارهای شما برای آموزش زبان فارسی در کشورتان بیشتر مطلع شویم، گفت: در فضای مجازیی شبکه اجتماعی با نام « انجمن مجازی فارسی‌آموزان جهان» که می‌توانید عضو این شبکه شده و با سایر فارسی آموزان و استان زبان فارسی در سراسر جهان ارتباط داشته باشید.

وی با اشاره دیدارش ازجمهوری تاتارستان و شهر قازان در دورانی که ریاست مجلس را برعهده داشت، ادامه داد: شما عنوان می‌کنید که مردم ایران مهربان هستند، ولی آمریکایی‌ها مردم ایران را یک خطر بزرگ برای جهان می‌دانند، آیا احساس شما هم اینگونه است و مردم ایران را برای صلح جهانی خطرناک محسوب می‌کنید؟ ما حرف‌های آمریکایی‌ها را درباره روسیه و تاتارستان قبول نمی‌کنیم، شما هم حتماً حرف‌های آمریکا درباره ایران را قبول نمی‌کنید.

وی افزود: از روزی که ما با انقلاب اسلامی اعلام کردیم که دنباله‌رو آمریکا نباشیم، خطرناک شدیم. اگر این کار گناه باشد، ما این گناه را قبول داریم. اسلام وقتی به ایران رسید با زبان فارسی به شرق توسعه یافت و تا هند و چین و تاتارستان با زبان فارسی رفت. حتی نام بسیاری از شهرها به زبان فارسی است و حتی شهر «آستانه» که اسم پایتخت جدید قزاقستان است، یک نام فارسی است.

در این دیدار  آئیدا فتاح اوا ریناسونا، مدرس زبان‌های شرق در دانشگاه فدرال قازان، ضمن ابراز خرسندی از دوره دانش‌افزایی که به مدت دو هفته از سوی بنیاد سعدی برگزار شده، گفت: کار بزرگی انجام می‌دهید؛ چرا که در این مدت برنامه‌های بسیار مفیدی به همراه کلاس و دیدن از امکان تاریخی تهران و شهرهای اصفهان و شیراز برای ما ترتیب دادید. از استادان زبان فارسی به خاطر مهارت‌هایی که در آموزش زبان فارسی داشتند، بسیار تشکر می‌کنیم و از این روش‌ها در کلاس‌های خودمان استفاده خواهیم کرد.

 آزاد آخونوف مارسویچ ، استاد تاریخ کشورهای خاورمیانه و روابط بین‌الملل، نیز در این دیدار با اشاره به رابطه ایران و منطقه و همچنین قدرت زیادی که ایران دارد، گفت: از زمانی که اجداد ما اسلام را پذیرفتند، یادگیری زبان فارسی در منطقه ما شروع شد و ادبیات تاتار در قرون وسطی تاثیر زیادی از ادبیات فارسی گرفته است.

وی افزود: 30 درصد از لغات فارسی از زمان گذشته وجود دارد؛ البته بعد از انقلاب روسیه کتاب‌های فارسی و عربی را از بین بردند، اما در ابتدا آموزش زبان فارسی در قازان منظم نبود، اما اکنون وضعیت خیلی بهتر شده است.

به دعوت بنیاد سعدی، چندتن از اساتید دانشگاه فدرال قازان روسیه، به کشور ایران سفر و در کلاس‌های آموزشی بنیاد سعدی شرکت کرده‌اند. این دوره دانش‌افزایی، از یکشنبه 25 آبان آغاز شده و تا 9 آذر ادامه خواهد داشت. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، این گروه صبح تا ظهر در کلاس‌های آموزشی شرکت کرده و عصرها بازیدها و ملاقات‌های فرهنگی خواهند داشت.

نظر شما