شناسهٔ خبر: 25391 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رئیس کتابخانه ملی: اسناد و آرشیو ملی در جایگاه خودشان نیستند

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه ما دچار یک تأخر جدی در حوزه دیجیتال‌سازی هستیم، گفت: متاسفانه در ایران اسناد و آرشیو ملی در جایگاه خودشان نیستند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛پنجمین همایش مدیریت اسناد کشور دقایقی پیش با حضور سیدرضا صالحی‌امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و جمعی از مسئولان اسناد کشور در سالن همایش‌های ساختمان آرشیو ملی ایران برگزار شد.

در این مراسم سیدرضا صالحی‌امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بیان داشت: کتابخانه ملی ایران در دوره جدید مدیریت 8 برنامه استراتژیک را تعریف کرده است تا هم هدف و مسیر خود را مشخص کند و هم جهت‌گیری خود را مشخص کند.

وی اضافه کرد: ما نیازمند تبیین و تدوین سیاست‌های راهبردی مشخص هستیم که بدانیم آینده مطلوب ما کجاست و امروز کجا هستیم و برای رسیدن به آینده مطلوب باید چه گامی برداریم. صالحی‌امیری ادامه داد: در طراحی برنامه استراتژی باید رویکردمان را از رویکرد بخشی به ملی تبدیل کنیم و از چالش‌های بنیادی نظام در عرصه مدیریت اجرایی کشور، فقدان انسجام درونی میان اجزاء نظام که هزینه‌های سنگینی را به کشور تحمیل کرده‌اند، خودداری کنیم چرا که همه دستگاه‌ها می‌خواهند همه چیز را داشته باشند و همین امر باعث می‌شود که هم در حوزه نیروی انسانی، بودجه و کارآمدی دچار مشکلاتی شده و ناکارآمدی اتفاق بیفتد.

 رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: بنده 43 آسیب را طی یک دهه گذشته شناسایی و آن را در کتابی به چاپ رساندم. به همین منظور معتقدم در سطح کلان با 7 آسیب جدی مواجه هستیم که نخستین آسیب در حوزه ما این است که سیاست‌های اسنادی در کشور واحد نیستند و ما دچار یک نوع تعارض سیاسی هستیم چرا که هدف اصلی، آرمانی و چشم‌انداز در حوزه اسناد تعریف نشده و در صورت اینکه باید از این سند یک نگرش و برداشت واحد داشته باشیم.

 وی با اشاره به این مطلب که در ایران اسناد و آرشیو ملی در جایگاه خودشان نیستند، ادامه داد: متاسفانه کمترین بودجه برای مراکز اسنادی است. نکته سوم از چالش‌ها، مدیریتی است به گونه‌ای که مدیریت در مجموعه اسناد ملی فاقد انسجام و کارآمدی لازم است. صالحی‌امیری درباره دیجیتال سازی اسناد بیان کرد: برنامه‌های اسناد منسجم و هماهنگ نیست و کارآمدی لازم را ندارد. حتی در این راستا یک برنامه واحد دیجیتال‌سازی اسناد را نداریم به گونه‌ای که دچار یک تأخر جدی در حوزه دیجیتال‌سازی هستیم.

نظر شما