شناسهٔ خبر: 25405 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«شناخت ماهیت فکری و مذهبی معارضان قیام کربلا» برگزار می‎شود

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری دانشگاه باقر العلوم علیه السلام نشست علمی عاشورا پژوهی با عنوان «شناخت ماهیت فکری و مذهبی معارضان قیام کربلا» را برگزار می کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،‌ هدف از برگزاری این نشست تبیین ماهیت مذهبی و فکری سپاهیان ابن زیاد و دشمنان قیام امام حسین علیه السلام است که توسط حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا هدایت پناه استادیار گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ارائه می شود.

   کوفه شناسی و شناخت تاریخ تشیع در کوفه و چگونگی رشد و توسعه تفکر عثمانی تاپیش از کربلا، بررسی عملکرد شیعیان در مواجه با قیام مسلم و حلقه های مفقوده این واقعه و دلایل و شواهد حاکمیت تفکر عثمانی بر نیروهای معارض قیام کربلا از جمله محورهای این نشست علمی است.

   پاسخ به ابهام، چگونگی حاکمیت تفکر عثمانی در میان نیروهای معارض امام حسین علیه السلام که از میان مردم کوفه بودند با توجه به این که کوفه پایگاه تشیع بوده است از مهمترین بخش های این نشست علمی است.          

   همچنین سئوالاتی نظیر، آیا فرضیه های تطمیع و اجبار شیعیان برای جنگ با امام حسین علیه السلام قابل توجیه و دفاع است؟ و رابطه قیام توّابین و موضوع عملکرد شیعیان در مواجهه با قیام امام حسین علیه السلام چگونه تبیین می شود؟ از جمله سئوالاتی است که دراین نشست بدان ها پاسخ داده می شود.

   نشست علمی یاد شده روز دوشنبه ۱۰ آذرماه از ساعت ۱۶ تا ۱۷ در سالن آمفی تئاتر دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام به نشانی قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه برگزار می شود وشرکت در آن برای کلیه علاقه مندان آزاد است.

 

نظر شما