شناسهٔ خبر: 25433 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تحول در نظام آموزشی حوزه متناسب با مطالبات نسل امروز باشد

یکی از مراجع تقلید با تاکید بر ضرورت تحول در نظام آموزشی حوزه متناسب با مطالبات نسل حاضر، گفت: وحدت و یکپارچگی اساتید از اهم مسائل حوزه است و باید از هرگونه افراط و تفریط، پرهیز جدی شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، آیت‌الله العظمی حسین مظاهری در دیدار هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه، با اشاره به سوابق درخشان و خدمات ارزنده جامعه مدرسین در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: برخورداری از فکر جمعی اساتید و مدرسین حوزه، برای اداره و رشد حوزه‌های علمیه و پیشبرد اهداف علمی و معنوی حوزه‌ها، مفید و بسیار لازم است.

وی با تشکر از مقام معظم رهبری به دلیل راهنمایی برای تشکیل مجمع عمومی جامعه مدرسین، افزایش چشمگیر تعداد اساتید مبرز و مدرسین حوزه علمیه قم نسبت به گذشته را یادآور شده و بر ضرورت حفظ وحدت و یکپارچگی بین تشکل‌های اساتید و مدرسین حوزه تأکید کرد و افزود: مصلحت کنونی حوزه علمیه، برای ارتقای سطح علمی و معنوی حوزه‌ها، وحدت و یکپارچگی تشکل‌های مختلف مدرسین حوزه است.

این مرجع تقلید ضمن تبیین ضرورت و برکات حفظ اتحاد در همۀ زمینه‌ها، خاطرنشان کرد: بروز اختلاف و چنددستگی در حوزه‌ها، به خصوص در بین اساتید و مدرسین سطوح عالی که پشتیبان و طرفدار نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند، خسارات جبران‌ناپذیری به همراه دارد و از این جهت عموم مدرسین حوزوی باید با هوشیاری کامل از ایجاد هرگونه اختلاف و بروز تقابل در بدنۀ حوزه جلوگیری کنند.

وی در این زمینه، رعایت اعتدال و میانه‌روی را در حفظ وحدت کلمه مؤثر دانست و افزود: همۀ نهادهای حوزوی و از جمله تشکل‌های اساتید و مدرسین حوزه، باید از هرگونه افراط و تفریط، پرهیز جدی داشته باشند و با رعایت اعتدال، در حفظ و حراست از کیان حوزه‌های علمیه و گسترش کمی و کیفی آن، کوشا بوده، در این خصوص با قاطعیت و جدیت عمل کنند.

آیت‌الله مظاهری با بیان اینکه اصل تشکیل نهادها و تشکل‌های حوزوی و نیز ایجاد کمیته‌های تخصصی در آنها مفید و مطلوب است، بر ضرورت حصول نتیجۀ کاربردی از تشکل‌ها تأکید کرد و اظهار داشت: کاربرد تشکل‌های حوزوی و کمیته‌های تخصصی آن وابسته به این است که این‌گونه تشکل‌ها از پشتوانۀ فکری قوی و برنامه‌ریزی مستمر برخوردار باشد و اعضای شرکت‌کننده با حضور فعال و مؤثر خود، به مصوبات و برنامه‌های از پیش تعیین شده عمل کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن بازگویی لزوم صیانت از فقه جواهری و نیز ایجاد تحول در دروس سطوح ابتدایی و میانی حوزه‌ها و همچنین چاره‌اندیشی برای پاسخ‌گویی به شبهات و سئوالات گوناگون دینی و اعتقادی، خواستار توجه جدی مدرسین و اساتید حوزه به این سه موضوع شد و تأکید کرد: همان‌طور که امام راحل عظیم‌الشأن هم بارها و به مناسبت‌های مختلف متذکر می‌شدند، لازم است در حوزه‌های علمیه با حفظ فقه سنتی و جواهری، تربیت مجتهدین و مراجع تقلید برای نسل‌های آتی ادامه یابد و در عین حال، باید در نظام آموزشی حوزه نیز تحولات مثبتی مطابق با شرایط و نیازهای زمان و سئوالات و مطالبات نسل حاضر ایجاد شود و تحقق این سه آرمان، نیازمند فکر، برنامه‌ریزی و اقدام توسط مدرسین عالی رتبۀ حوزه‌های علمیه است.

وی با اشاره به جایگاه بی‌بدیل مراجع تقلید در حوزه‌های علمیه، تقویت ارتباط جامعۀ مدرسین و مجمع عمومی این جامعه با مراجع تقلید را خواستار شد و خاطرنشان کرد: ارتباط مستمر با مراجع تقلید و حفظ شئون مرجعیت و نیز عمل به منویات و نظرات آنان، در تحقّق آرمان‌های حوزوی و پیشبرد اهداف متعالی حوزه‌ها تأثیر بسزایی دارد.

این مرجع تقلید همچنین از خلوص نیت به عنوان مؤثرترین راهکار برای موفقیت در اهداف و آرمان‌ها نام برد و افزود: اگر رنگ خدایی به اعمال بخورد و هیچ انگیزه‌ای به جز خداوند متعال، در نظر نباشد، پیروزی انسان و رسیدن وی به هدف، حتمی است.

آیت الله مظاهری در این‌باره تأکید کرد: از آنجا که حوزه‌های علمیه متعلق به حضرت ولی‌عصر(عج) است و آن حضرت حوزه‌ها را دوست دارند، جلب نظر و کسب رضایت ایشان در پیشبرد برنامه‌ها لازم و اثرگذار است.

در ابتدای این دیدار حجت ‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ‌فال، رئیس مجمع عمومی جامعۀ مدرسین حوزه، گزارشی از نحوۀ تشکیل این مجمع و اهداف، رویکردها و فعالیت‌های آن ارائه کرد.

نظر شما