شناسهٔ خبر: 25461 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاسیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه در سال آینده

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دانشکده ارتباطات این دانشگاه تا تابستان سال آینده در ساختمانی مجزا با کارگاه‌های لازم تأسیس می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ دکترحسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در مراسم نخستین سالگرد درگذشت پرفسور کاظم معتمدنژاد- پدر علوم ارتباطات ایران- که روز دوشنبه دهم آذرماه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با گرامی‌داشت یاد این استاد فقید گفت: امیدوارم بتوانیم در دانشگاه علامه طریقی را که ایشان گشوده به سرمنزل مقصود برسانیم.

 

وی در ادامه اظهارکرد: نگاه دکترمعتمدنژاد به ارتباطات صرفا تأسیس یک رشته جدید که تعدادی استاد، مجله علمی و چند دانشجو داشته باشد، نبود.این درحالیست که ارتباطات علمی بین‌رشته‌ای است که مثل زبان‌شناسی بر سایر رشته‌ها سایه انداخته است و در حال حاضر در رشته‌های مختلف بی‌نیاز از مطالب مندرج در دانش ارتباطات نیستیم. بنابراین صرفا نمی‌شود به ارتباطات به شکل یک گروه محدود با تعداد دانشجویان محدود و مجلات محدود نگاه کرد.

 

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه نیازمندیم نگاهی عمیق‌تر و جدی‌تر به علوم ارتباطات داشته باشیم، تاکید کرد: نیاز داریم از پوسته محدود کنونی بیرون بیاییم و نوعی کنش و واکنش بین دانش ارتباطات و سایر علوم انسانی ایجاد کنیم. همچنین لازم است شیوه ارائه علوم ارتباطات را آسیب‌شناسی کنیم.

 

وی افزود: دکتر معتمدنژاد آستین بالا زدند، دانش ارتباطات را به عنوان یک دانش مستقل در ایران جا انداختند و به صورت صوری و نمادین دانشکده ارتباطات را تأسیس کردند ولی الان جز تابلوی این دانشکده از آن چیزی نداریم و اشکال این موضوع به ما برمی‌گردد. در حال حاضر رشته ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبایی نقاط قوت برجسته‌ای دارد. استادان برجسته، دانشجویان فوق‌العاده، تحقیقات خوب و تأثیرگذاری در اجرا از جمله این نقاط برجسته است.

 

سلیمی ادامه داد: بسیاری از رسانه‌های برجسته کشور توسط فارغ‌التحصیلان این دانشگاه اداره می‌شوند واین‌ها نقاط برجسته ماست اما ما باید آسیب‌ها و نقاط ضعف خود را هم بشناسیم. در دانشگاه علامه طباطبایی در رشته علوم ارتباطات چه به لحاظ تعداد اعضای هیأت علمی، چه از نظر تعداد رشته‌ها و تخصص‌ها بسیار محدودیم درحالیکه ما احتیاج به تنوع تخصص و دیدگاه داریم. دانشجویان باید با نگاه‌ها و متدولوژی‌های متنوع روبرو شوند به همین دلیل به شدت به تقویت اعضای هیأت علمی نیاز داریم.

 

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: مشکل دوم ضعف در روش است، زیرا در حوزه ارتباطات ما با این مشکل مواجه هستیم در حالی که بسیاری از روش‌های تحقیق از دانش ارتباطات برخاسته‌اند. مسئله دیگر فقدان ارتباطات بین‌المللی است چراکه مگر می‌شود در دانشگاهی رشته ارتباطات باشد و ارتباطات بین‌المللی آن دانشگاه تقریبا صفر باشد. ما نیازمند حضور بین‌المللی هستیم. یکی از ویژگی‌های شخص دکتر معتمدنژاد هم ارتباطات بین‌المللی ایشان بود.

 

سلیمی در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از استادان و دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی از فرصت‌های مطالعاتی که دانشگاه امکاناتش را تأمین می‌کند استفاده نمی‌کنند، گفت: حلقه بسته عصبیت‌هایی ایجاد می‌کند که در ناراحتی‌های دانشجویان قابل مشاهده است. نقص دیگری که وجود دارد ضعف در حوزه‌های آموزشی و بعضی از کلاس‌هاست. درعین حال ما هم اکنون شرایط را برای جذب هیأت علمی از چهره‌های جوان فراهم کرده‌ایم.

 

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی همچنین خاطرنشان کرد: موظفیم در کوتاه‌ترین فرصت ممکن آسیب‌های موجود را برطرف کنیم. دیگر هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست که دانشکده ارتباطات تأسیس نشود. اگر استادان این دانشکده آستین بالا نزنند، بنده خودم به میدان می‌آیم. تا سال آینده ساختمانی جداگانه و درخور به این دانشکده اختصاص خواهیم داد. این دانشکده باید سه گروه داشته باشد و این گروه‌ها باید به سرعت تشکیل شوند.

 

او ادامه داد: باید سال آینده مراسم بزرگداشت دکتر معتمدنژاد در دانشکده ارتباطات برگزار شود. اگر استادان ارتباطات بخواهند برایشان خبرگزاری مستقل هم ایجاد می‌کنیم. ان‌شاءالله بتوانیم تابستان سال آینده دانشکده جدید را در همین جا و یا در ساختمانی دیگر تأسیس کنیم، خواهش من این است که بعدا باز جریان‌هایی شروع نشود که چرا دانشکده اینجا نیست و آنجاست. بالاخره دانشگاه با توجه به امکاناتش جایی را به این دانشکده اختصاص خواهد داد. بگذارید دانشکده ارتباطات بدون حاشیه و فشار عصبی تأسیس شود.

 

سلیمی در پایان خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله دانشکده ارتباطات در محلی جداگانه با لوازم و کارگاه‌های خودش تأسیس می‌شود زیرا نمی‌شود در دانشگاهی مانند دانشگاه علامه طباطبایی دانشکده ارتباطات وجود داشته باشد و کارگاه‌های تخصصی در آن نباشد.

نظر شما