شناسهٔ خبر: 25480 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عالمی: کتاب «شکل‌شناسی و گونه‌شناسی فیلم مستند» ارزشمند‌تر از کتاب‌های اروپایی مشابه است

اکبر عالمی مدرس دانشگاه در مراسم رونمایی از کتاب «شکل‌شناسی و گونه‌شناسی فیلم مستند» گفت: این کتاب حاصل یک عمر تلاش است و واقعا ارزشمند‌تر از کتاب‌هایی است که در زمینه مستند در کشورهای اروپایی منتشر شده‌اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ آیین رونمایی از کتاب «شکل‌شناسی و گونه‌شناسی فیلم مستند» نوشته احمد ضابطی جهرمی عصر روز دوشنبه 10 آذر در سینما فلسطین و در حاشیه برگزاری هشتمین جشنواره فیلم مستند حقیقت برگزار شد. این کتاب که نوشته احمد ضابطی جهرمی از سوی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی منتشر شده است.

در این مراسم شاهین امین یکی از منتقدان سینما درباره کتاب گفت: این کتاب به قدری دقیق تالیف شده است که حتی اگر مخاطبانی که به شکل جدی و حرفه‌ای با سینمای مستند آشنا نباشند و فقط مخاطب پیگیر سینما باشند به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

امین، نثر این کتاب را بسیار ساده و قابل فهم دانست و عنوان کرد: نثر ساده این کتاب که قطعا نتیجه سال‌ها تحقیق و پژوهش است، به پالایش زیبا رسیده است و موجب شده برای بسیاری از مخاطبان عادی سینما هم جذاب باشد. به نوعی که هر کس بخواهد با گونه‌های مختلف سینما آشنایی داشته باشد می‌تواند با مطالعه این کتاب به نتیجه مطلوب برسد.

اکبر عالمی به عنون دیگر سخنران این مراسم گفت:احمد ضابطی جهرمی، بیش از چهل سال در بسیاری از دانشکده‌های سینمایی کشور و دانشکده صدا و سیما تدریس کرده است. امروز او دانشجویانی را تربیت کرده که به درجه استادی رسیده و عضو هیات علمی دانشگاه‌ها شده‌اند.

وی افزود: علت این موفقیت این است که کلاس او فقط درباره فیلم مستند نیست بلکه درباره زندگی هم در آن سخن گفته می‌شود. او به همه دانشجویان یاد می‌دهد برای آن‌که بتوانند فیلم بسازند باید خوب ببینند. خوب بخوانند و خوب بشنوند. اینها شرط اولیه ورود به دنیای سینماست.

عالمی ادامه داد: من زمانی که برنامه هنر هفتم را اجرا می‌کردم وقتی مستاصل می‌شدم که چه کسی را دعوت کنیم که به عنوان میهمان برنامه بیاید و درباره فیلم‌هایی که گاهی به زبان فرانسوی و آلمانی بودند توضیح و آن را نقد کند. سراغ دکتر ضابطی جهرمی را می‌گرفتم و از او می‌خواستم که به کمک شبکه یک بیاید و درباره آن فیلم صحبت کند.

عالمی با اشاره به این‌که این کتاب نتیجه سال‌ها تحقیق و پژوهش ضابطی جهرمی است عنوان کرد: این کتاب تبلور کامل تحقیق و حاصل چهل سال تدریس است. برکت تدریس یک برکت حیرت آوری است و سوالاتی که دانشجویان در کلاس درس می‌پرسند یک معلم را به معنای واقعی کلمه به وجد می‌آورد. به طوری که در یک کتاب آمریکایی دیدم که نویسنده این‌گونه نوشته بود: این کتاب را برای سوالاتی که دانشجویان در بیست و پنج سال گذشته عمرم از من در کلاس‌ها می‌پرسیدند نوشته‌ام.

استقبال از نظر خوانندگان

در ادامه این مراسم ضابطی جهرمی درباره اینکه چه مدت زمان صرف تالیف این کتاب شده است گفت: من در هفت سالگی روح بزرگ (سینما) را ملاقات کردم و از آن زمان در اندیشه سینما بودم. سعی دارم تا آخرین نفس‌هایم هم در این اندیشه بمانم و این یک عشق حقیقی است.

وی درباره نحوه نگارش کتاب «شکل‌شناسی و گونه‌شناسی فیلم مستند» تصریح کرد: برای نگارش این کتاب سعی کردم هر آنچه در توان دارم به کار گیرم. این کتاب را برای مخاطبان کشور خودم نوشته‌ام.

ضابطی جهرمی توضیح داد: من آموزگار تدوین هستم و کارم را از این حوزه شروع کردم. همزمان با این کتاب نیز اثری در زمینه تدوین تالیف کردم که اکنون در مرحله چاپ است و تا بهمن ماه روانه بازار نشر می‌شود. این موضوع به این معنا است که روح من در دو مکان در حال تقلا بوده است.

وی افزود: اگر الان هم این کتاب را به من بدهید دلم می‌خواهد نکات دیگری را به آن اشاره کنم چرا که در این زمان کوتاه بعد از انتشار آن به مسائلی رسیدم که در این کتاب به آنها اشاره نشده است.

وی با اشاره به تعداد کتاب‌های تالیفی و مقاله‌های خود اظهار کرد: تا کنون ۳۱ کتاب را تالیف و ۱۲۷ مقاله علمی پژوهشی را منتشر کرده‌ام.

ضابطی جهرمی از خوانندگان این کتاب درخواست کرد: با دقت و نکته سنجی بعد از این‌که کتاب را در حیطه نقد و بررسی گذاشتند نظرات خود را به او منعکس کنند تا بتواند از اشکالات موجود این کتاب اطلاع بیابد و آنها را اصلاح کند.

حضور شمس لنگرودی در این مراسم

اکبر عالمی نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: نکته‌ای که در این کتاب است و باید در چاپ بعدی رعایت شود این است که باید یک ترمینولوژی دو سویه برای مخاطبان طراحی کند که اگر یک واژه انگلیسی یا فارسی را می‌بینیم، در انتهای کتاب کلمه مترادف آن را در زبان انگلیسی بیابیم. چرا که این کتاب حاصل یک عمر تلاش است و واقعا ارزشمند‌تر از کتاب‌هایی است که در این زمینه در کشورهای اروپایی منتشر شده‌اند چرا که آنها فقط درباره یک حوزه مستند جعلی می‌نویسند.

 محمد شمس لنگرودی نیز در این مراسم با ذکر یک خاطره‌ای کوتاه یکی از اشعارش را اینگونه خواند: دلم به بوی تو آغشته است/ سپیده دمان/ کلمات سرگردان بر می‌خیزند و خواب آلوده دهان مرا می‌جویند تا از تو سخن بگویم/ کجای جهان رفته ای/ نشان قدم‌هایت چون بال پرندگان همه سویی ریخته است/ باز نمی‌گردی می‌دانم و شعر چون گنجشک بخارآلودی بر بام زمستانی به پاره یخی بدل خواهد شد.

این مراسم عصر دیروز با حضور شاهین امین، اکبر عالمی، علیرضا قاسم خان، محمد شمس لنگرودی و احمد ضابطی جهرمی در سینما فلسطین برگزار شد.

درباره کتاب «شکل‌شناسی و گونه‌شناسی فیلم مستند»

 موضوع این کتاب کانون «نظریه شناخت فیلم مستند» است که این نظریه عمدتاً به مباحث کلیدی شناخت شکل‌ها، زیرگونه‌ها، ساختار‌ها و روش‌های بازنمایی واقعیت در سینمای مستند می‌پردازد. مطالب کتاب علاوه بر طبقه بندی، معرفی و تشریح شکل مستندهای سنتی و نو، مکاتب، سبک‌ها، شیوه‌ها و مفاهیمی که در عرصه مستندسازی معاصر رواج یافته را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. ایـن مباحث به حوزه گسترده پژوهش‌های نظـری و تخصصـی مستنـدشناسـی مربوط می‌شوند که موضوع شکـل شنـاسـی و گونه‌شناسی در کانون آن قرار دارد.
 
کتاب «شکل‌شناسی و گونه‌شناسی فیلم مستند» شامل ۱۰ فصل با نام‌های: مستند‌شناسی در چشم انداز نظریه شناخت شکل فیلم، گفتمان شکل و ساختار در سینمای مستند، انواع طبقه بندی‌های فیلم مستند، کهن الگوهای شکل در سینمای مستند، شیوه‌شناسی مستندسازی و روش‌های بازنمایی مستند، سبک‌های کهن و نوین مستند، مستندهای روایتی و ترکیبی، محتوا و پژوهش در سینمای مستند، انسان‌شناسی تصویری و سینمای مستند، جایگاه فرهنگی و اجتماعی سینمای مستند و نقش فیلم مستند در شکل گیری سینمای ملی است.

نظر شما