شناسهٔ خبر: 25523 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عبدالله انوار از کهن‌ترین نسخه خطی موسیقی سخن گفت

نقد و بررسی کتاب «مبارکشاه بخاری» عنوان نشستی بود که با حضور سیدعبدالله انوار (مصحح این اثر) برگزار شد. کارشناسان موسیقی در این نشست محتوا، ترجمه و مباحث نظری موسیقی را که موضوع اصلی این کتاب به شمار می‌‌آید بررسی کردند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست نقد و بررسی کتاب «مبارکشاه بخاری» با حضور سید عبدالله انوار (مصحح)، داریوش طلایی، استاد موسیقی دانشگاه تهران و سعید کرد مافی، مدرس موسیقی دانشگاه هنر سه‌شنبه (۱۱ آذرماه) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار ‌شد.

در این نشست عبدالله انوار به توضیحاتی درباره محتوا و ترجمه کتاب «مبارکشاه بخاری» که شرحی است بر ادوار ارموی پرداخت.

این کتاب در زمینه مسائل و مباحث تئوریک علم موسیقی است که به وسیله مبارکشاه بخاری نوشته شده و عبدالله انوار به ترجمه و تصحیح آن پرداخته است.

انوار در این نشست گفت: شفیع‌الدین ارموی از خطاطان و موسیقی‌دان‌های معروف بود که صنعت یا هنر موسیقی را در آن زمان از مرگ نجات داد و مبارکشاه در این کتاب توانسته تمام دستگاه‌هایی را که در آن زمان مورد استفاده بوده به رشته تحریر بکشد.

اهمیت کتاب مبارکشاه بخاری، توضیح نظریه‌های موسیقی ادوار ارموی در زمان گذشته و مقایسه  آن با امروز، مسایلی که مبارکشاه برای نخستین‌بار در زمینه موسیقی بیان کرده و مسایلی از این دست، موضوعاتی بودند که در این نشست به آنها اشاره شد.

گزارش تکمیلی این نشست به زودی منتشر می‌شود.

نظر شما