شناسهٔ خبر: 25539 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«اقتصاد کلان» با نگاه بومی منتشر شد

انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی (ره) کتاب «اقتصاد کلان» را با تاکید بر نظریه‌های مطرح این حوزه و استفاده از نمونه‌های بومی منتشر کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نخستین چاپ کتاب «اقتصاد کلان» نوشته دکتر مهدی تقوی در ۱۵ فصل از سوی انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی منتشر شد. کتاب «اقتصاد کلان» در ۱۵ فصل مباحث پایه، تخصصی  و  کاربردی را بررسی کرده‌اند.   
 
از مهم‌ترین فصل‌های این کتاب می‌توان به «حساب‌های درآمدی و محصول ملی»، «نظریه سرمایه گذاری و انباشت سرمایه»، «تعادل در بازار پول»، «تعادل عمومی ــ بیکاری و تورم» و «سیاست‌های کلان اقتصادی» اشاره کرد.

نویسنده در پیشگفتار، در معرفی کتاب «اقتصاد کلان» به ضرورت تالیف و تفاوت آن با سایر کتاب‌‌های منتشر شده در این حوزه پرداخته است. تقوی این کتاب را مکمل سایر کتاب‌های درسی در حوزه اقتصاد کلان می‌داند.

  نویسنده در انتهای هر فصل به تجارب تحقیقاتی و مطالعات انجام شده در کشور در رابطه با موضوع فصل اشاره کرده است. براساس این تجارب مخاطب درک  عمیق‌تری از مباحث کتاب به دست خواهد آورد.

 در نخستین فصل کتاب با عنوان «مقدمه» مولف برای آشنایی مخاطب با مباحث اقتصاد کلان به تعریف اقتصاد کلان و شرح سیر تحولی آن پرداخته است. تقوی در این فصل پس از تعریف روابط تابعی و پارامترها به تعریف الگوهای اقتصادی پرداخته است.

 نویسنده درباره حساب‌های درآمدی به شرح انواع حساب‌های رسمی پرداخته و تفاوت تولید ناخالص اسمی و واقعی را شرح داده است.

در ادامه فصل، نویسنده با اشاره به  تصورات نادرست از حساب‌های ملی آورده است، شاید یکی ازمتداول‌ترین تصورات نادرست درباره حساب‌های ملی این باشد که محاسبه درآمد ملی برای سنجش رفاه اجتماعی انجام می‌شود. البته این درست است که بین محصول (تولید) ناخالص ملی و رفاه اجتماعی رابطه‌ای وجود دارد اما این رابطه دقیق نیست و نباید هم باشد. واقعیت این است که حساب‌های مالی به منظور سنجش تغییر در سطح فعالیت‌های اقتصادی و نه کیفیت زندگی افراد ابداع شده‌اند.
مولف در ادامه به بررسی تصور نادرست دیگری در زمینه اندازه‌گیری رفاه اقتصادی پرداخته است و تولید ناخالص داخلی واقعی را یک شاخص کامل اندازه گیری نمی‌داند.

نویسنده درباره نظریه سرمایه‌گذاری و انباشت سرمایه با تعریف روش ارزش فعلی خالص، کارآیی نهایی سرمایه و انباشت سرمایه به سراغ نظریه اصل شتاب سرمایه گذاری رفته و به مباحث جزئی‌تر در زمینه سرمایه‌گذاری از جمله انتظارات درباره سود و نیز بازار سهام پرداخته است.

نویسنده معتقد است: سرمایه‌گذاری به معنی مخارج بر دارایی‌ها، کارخانه‌ها، ساختمان‌ها، ماشین آلات، تجهیزات اداری، واحدهای مسکونی و موجودی انبار بنگاه‌ها است. اثر جنگ‌ها بر سرمایه‌گذاری و نرخ بهره واقعی موضوع دیگر این کتاب است. مولف با هدف شرح هزینه‌های تامین جنگ، تجهیزات نظامی، و پرسنل نظامی و تاثیر آن بر افزایش موقتی در هزینه‌های دولت نمونه‌هایي عنوان کرده است.

وی تاکید دارد که از نظر تاریخی جنگ‌ها (به‌ویژه جنگ‌های بزرگ) اغلب آثار منفی بر سرمایه‌گذاری داشته‌اند. جنگ جهانی دوم در ایالات متحده با کاهش شدید مخارج سرمایه‌گذاری خصوصی و افزایش شدید مخارج دولت همراه بود.

تقوی ضمن اشاره به  موضوع سیاست‌های مالی دولت، به آموزش محاسبه مشکلات دولت از قبیل مخارج، وام گیری، کسری بودجه و اختلالات ایجاد شده به دلیل مالیات و هموارسازی نرخ مالیات پرداخته است. مولف بعد از تشریح منحنی لافر از نمونه‌های بومی استفاده کرده است.

نویسنده درباره مخارج دولت و سیاست مالی آورده است، برخی از مخارج دولت (مانند مخارج آموزش، بهداشت و حمل و نقل) کارآیی را در بخش خصوصی متاثر می‌کند و نتیجه می‌گیرد که بدون نظم و امنیت و حمایت از حقوق مالکیت شخصی، سرمایه‌گذاری و تولید نمی‌تواند تداوم یابد.


 
تقوی همچنین درباره سیاست‌های کلان اقتصادی  به تشریح هدف‌های سیاست اقتصادی، سیاست مالی و پولی و سیاست تثبیت پرداخته است. نویسنده پس از ارایه تعاریف  به آموزش نحوه رسم نمودار و منحنی‌های مرتبط و تعیین نرخ بهره‌های بانکی از طریق فرمول‌های اقتصادی پرداخته است.

تقوی در مقدمه و پشت جلد کتاب، در تعریف اقتصاد کلان نوشته: «اقتصاد، مطالعه و بررسی تخصیص، تولید و مبادله منابع است. اقتصاددانان اغلب این مسائل را برای یک واحد اقتصادی، بنگاه یا خانوار  یا برای مجموعه‌ای از گروه‌های این واحد بررسی می‌‍‌‌کنند. موضوع مورد بررسی در اقتصاد کلان، در واقع سطح و نحوه‌ تعیین فعالیت‌ها از منظر اقتصاد ملی است.»

نخستین چاپ کتاب «اقتصاد کلان» با شمارگان ۵۰۰ نسخه در ۵۲۰ صفحه به بهای ۱۸ هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی (ره) منتشر شده است.

نظر شما