شناسهٔ خبر: 25547 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ارائه گرانت ويژه به علوم پزشكی های برتر

مشاور معاون آموزشي وزارت بهداشت از اعطای گرنت ويژه دانشگاه‌هاي برتر علوم پزشكي در بين‌الملل خبر داد و گفت: دانشگاه‌هايي كه بتوانند بيشترین امتياز را كسب كنند گرنت 10 ميليارد توماني دریافت می کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، دكتر حسن فضلي سروستاني در اجلاس مدیران امور بین الملل دانشگاه های علوم پزشکی با اعلام این خبر افزود: اين در حالي است كه دانشگاه‌هاي دريافت‌كننده اين گرنت به مدت پنج سال امكان شركت در اين ارزيابي و دريافت مجدد آن را ندارند.

وي با اشاره به سند چشم‌انداز بيست‌ساله كشور اظهار داشت: طبق اين سند ايران در سال ۱۴۰۴ بايد به عنوان مرجع علمي در منطقه شناخته شود و اين جز با اقداماتي چون جذب نخبگان كشور، ايجاد فرصت‌هاي علمي، جلوگيري از مهاجرت نخبگان، تجاري‌سازي محصولات آموزشي و پژوهشي و ارزآوري از طريق حضور فعال در عرصه‌هاي جهاني محقق نخواهد شد.

فضلي سروستاني با اشاره به تدوين سند توسعه جغرافيايي نظام سلامت و تقسیم بندی دانشگاه‌هاي علوم پزشكي به پنج گروه مختلف، گفت: در صدر اين گروه‌بندي، دانشگاه‌هاي علوم پزشكي با عملكرد بين‌المللي قرار دارند. اين دانشگاه‌ها علاوه بر كاركردهاي ملي و تحقق اهداف علمي كشور طبق سند چشم‌انداز بيست‌ساله، جذب نخبگان، جلوگيري از مهاجرت نخبگان و به فعل رساندن توانمندي‌هاي بالقوه علمي كشور را در دستور كار خواهند داشت.

وی اضافه كرد: براي اين گروه از دانشگاه‌ها شاخص‌هايي در آموزش، پژوهش، جهاني شدن، كسب اعتبار جهاني، حضور در وب و بين‌المللي شدن تعريف شده است. معاونت آموزشي وزارت بهداشت براي دانشگاه‌هاي برتر علوم پزشكي كشور گرانت ویژه تعريف و تصويب رسيده کرده است و به دانشگاه‌هايي كه بتوانند بيشترین امتيازات را كسب كنند گرنت ۱۰ ميليارد توماني اعطا خواهد شد.

مشاور معاون آموزشي وزارت بهداشت با اشاره به ارزآوري صنعت تجارت آموزش گفت: امروز كشورهايي چون مالزي و تركيه درآمد قابل‌توجهي از اين حوزه دارند اما در ايران اين موضوع چندان مورد توجه دانشگاه‌ها نيست. ما در وزارت بهداشت با استناد از قانون برنامه پنجم توسعه براي دانشگاه‌هاي فعال در حوزه صنعت تجارت آموزش نيز تسهيلاتي در نظر گرفته است.

مشاور معاون آموزشي وزارت بهداشت با تأكيد بر اينكه همچنين براي پنج دانشگاه برتر علوم پزشكي اختيارات ويژه‌اي تعريف شده است، گفت: اين اختيارات شامل تشكيل شوراي برنامه‌ريزي آموزشي در دانشگاه، ايجاد كميته‌هاي بازاريابي و تشكيل كميته‌هاي جذب دانشجويان خارجي است.

اين مقام مسئول در پايان از تأسيس شعب دانشگاه‌هاي منتخب علوم پزشكي در خارج از كشور به عنوان يكي ديگر از برنامه‌هاي وزارت بهداشت و اين معاونت خبر داد و يادآور شد: مراحل مقدماتي اين برنامه در دست تدوين است.

نظر شما