شناسهٔ خبر: 25552 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تئاتری‌ها با رادیویی‌ها تفاهم‌نامه امضا کردند

در مراسم امضا تفاهم‌نامه بین اداره کل هنرهای نمایشی و رادیونمایش قرار بر این شد تا بیمه هنرمندان رادیو و درجه بندی هنری آنها در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر ؛ نشست رسانه‌ای امضای تفاهمنامه بین اداره کل هنرهای نمایشی و رادیونمایش صبح امروز با حضور حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی و مهدی دهقان نیری رئیس رادیونمایش و مدیر مرکز هنرهای نمایشی رادیو در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد. در این نشست خبری که تعدادی از هنرمندان فعال رادیو نیز حضور داشتند پیمان شیخی مجری برنامه بود.

در ابتدای جلسه رامین پورایمان از بازیگران قدیمی تئاتر و رادیو درباره این تفاهم‌نامه عنوان کرد من بیش از 33 سال است که در رادیو مشغول فعالیت هستم و در طول این زمان بزرگان تئاتر ما مثل اکبر زنجان‌پور، داریوش مودبیان، مهرزاد فراهانی، اصغر همت، ژاله علو و... در رادیو فعال بودند بنابراین این تبادل تفاهم‌نامه از گذشته به شکل نانوشته‌ای بین هنرمندان و رادیو وجود داشته است.

وی ادامه داد: امیدوارم که حاصل این تفاهم را هرچه زودتر ببینیم نه در درازمدت چون عمرها کوتاه است و بهتر است که این ارتباط دوطرفه زودتر نتیجه بدهد. ما الان با رادیویی‌ها هم‌محل هستیم ولی می‌خواهیم همسایه هم بشویم نهایتا آرزو می‌کنم تا این تفاهم‌نامه بیشتر از یک امضای روی کاغذ باشد.

مریم معترف نیز که از هنرمندان سابق فعال در رادیو محسوب می‌شود و ریاست اداره تئاتر را نیز برعهده دارد در سخنانی کوتاه ابراز امیدواری کرد که این امضای این تفاهم‌نامه نتایج مثمرثمری برای هنرمندان داشته باشد.

رونمایی از تفاهم نامه رادیو نمایش و مرکز هنرهای نمایش

در ادامه این نشست یک تیزر صوتی پخش شد و پس از آن حسین طاهری و مهدی دهقان‌نیری روی سن فراخوانده شدند تا درباره این تفاهم‌نامه صحبت کنند.

در ابتدا دهقان‌نیری با اشاره به سال 1319 که افتتاح رادیو بوده است یادآور شد: از 20 سال قبل از افتتاح رادیو تئاتر با اجرای نمایش‌های صحنه‌ای در ایران شکل گرفته بود. رادیو نمایش قرار است میراث 60 سال اجرای نمایش‌های رادیویی را در رادیو در معرض دید مخاطبان قرار دهد. تولید نمایش رادیویی از 60 سال قبل آغاز شد به این معنی که در 10-12 سال ابتدایی شکل‌گیری رادیو نمایش‌ها به همان شکل صحنه‌ای در رادیو پخش می‌شدند بعد از آن بود که دوستان در زمینه تبدیل نمایشنامه‌های صحنه‌ای به نمایشنامه‌های رادیویی تبحر پیدا کردند بنابراین این تفاهمنامه بین رادیو و تئاتر از همان سال‌های ابتدایی و اجرای نمایش‌های زنده در رادیو وجود داشته است.

وی ادامه داد: دلیل مکتوب شدن این تفاهمنامه کمک به جهانی شدن رادیو و تئاتر ایران و همچنین توجه به مسائلی است که کمتر به آن پرداخت می‌شده است. نزدیک به 5/3 سال است که رادیونمایش شکل گرفته و در این مدت نیز خودش را وقف تئاتر کرده تا هنر نمایش به درستی تبلیغ و تبیین شود البته رادیونمایش هم هزینه‌های خاص خودش را دارد و ما با سیلی صورتش را سرخ نگه می‌داریم اما در این مدت هم تلاش کرده تا برای تئاتر چیزی کم نگذارد.

در ادامه دهقان‌نیری درباره برنامه‌هایی که قرار است در خلال این تفاهمنامه عملی شود توضیح داد: ما حدود 300 نویسنده نیمه‌فعال و 60 نویسنده خبره و فعال داریم اما متاسفانه رادیو قادر نیست که آنها را بیمه کند و ما از طریق خانه تئاتر این دوستان را بیمه می‌کردیم که البته مدتی است این مسئله کمرنگ شده و امیدوارم در امضای این تفاهمنامه به این مسئله توجه بیشتری شود. مسئله مورد توجه دیگر نیز تعلق گرفتن درجات هنری به هنرمندان فعال است.

رونمایی از تفاهم نامه رادیو نمایش و مرکز هنرهای نمایش

وی ادامه داد: به عنوان نمونه بسیاری از دوستان ما در رادیو بیش از 40 سال است که کار نمایشی انجام می‌دهند بنابراین به این افراد هم باید مثل هنرمندان دیگر حوزه‌ها درجه هنری معادل دکترا یا فوق لیسانس تعلق گیرد. من همیشه گفتم که ما روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی هستیم چون وظیفه داریم که همه اطلاعات، نقدها و برنامه‌های تئاتر را به سمع عموم مردم برسانیم.

در ادامه حسین طاهری با اشاره به اینکه این تفاهمنامه بهانه‌ای است که خانواده تئاتر از رادیو تشکر کنند عنوان کرد: اگر لطف و محبتی از طرف رادیو به تئاتر وجود دارد وظیفه ما است که در این زمینه از آنها تشکر کنیم. خانواده تئاتر نیاز دارند فرصت‌های خوب را ببینند و بخش پر لیوان را مورد توجه قرار دهند. تفاهم رادیو و تئاتر نیز یکی از فرصت‌هایی است که وجود دارد و باید به آن توجه کرد.

وی ادامه داد: 2 هفته قبل که من در انستیتو بین‌المللی تئاتر در ارمنستان بودم مسئله رادیو جهانی را مطرح کردم که خوشبختانه پیشنهاد ما مورد تایید قرار گرفت. در آن مجمع هیچ‌کدام از کشورهایی که حضور داشتند در کشورشان یک رادیو 24 ساعته در مورد نمایش وجود نداشت به همین دلیل بود که طرح رادیو ITI از طرف ایران پذیرفته شد.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی به مساله بیمه هنرمندان رادیو اشاره کرد و گفت: ما مکلفیم بیمه هنرمندان رادیو و درجه‌بندی این هنرمندان را پیگیری کنیم و وظیفه خود می‌دانیم که در این زمینه به آنها کمک کنیم. مطمئنا رادیونمایش باید نسبت به تئاتر نقد داشته باشد و ما با کمال میل نقدها و ضعف‌هایمان را می‌پذیریم. تئاتر می‌تواند معجزه بکند، من دیشب خدمت بهرام ریحانی بودم و قدرت و انرژی این هنرمند به خاطر عشقی که به تئاتر دارد واقعا فوق‌العاده و ستودنی است.

رونمایی از تفاهم نامه رادیو نمایش و مرکز هنرهای نمایش

وی یادآور شد: فارغ‌التحصیلان ما بعد از فارغ‌التحصیلی سرگردان هستند و رادیونمایش می‌تواند به ما کمک کند و هنرمندان با استعداد را دعوت به همکاری کرده و آنها را به چالش دعوت کنند. اینکه بودجه تئاتر یک دویستم بودجه سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری است مسئله مهمی است چون شهرداری 200 میلیارد بودجه فرهنگی در اختیار دارد و تئاتر 10 میلیارد تومان بنابراین ما باید این کمبودها را به شکلی جبران کنیم.

طاهری متذکر شد: هنرمندان هم بدانند که رادیونمایش خانه آنهاست و می‌توانند نظراتشان را در آن بیان کنند و یا از فرصت پخش تیزرهای آثارشان برای جذب بیشتر مخاطب استفاده کنند.

این مدیر تئاتری در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: جای کسانی که در این مراسم حضور نداشتند خالی است چون معتقدم اهالی تئاتر باید از این طرح استقبال می‌کردند ما هیچگاه رادیوگرافیک، موسیقی یا سینما نداشتیم اما رادیونمایش داریم بنابراین این مسئله را باید به فال نیک بگیریم.

ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر نیز در سخنانی کوتاه ابراز امیدواری کرد که رادیونمایش بتواند در اطلاع‌رسانی آثار نمایشی به شکلی جامع و کامل به هنرمندان کمک کند.

رونمایی از تفاهم نامه رادیو نمایش و مرکز هنرهای نمایش

در پایان جلسه نیز این تفاهمنامه به امضای هر دو طرف قرارداد رسید. مفاد تفاهمنامه همکاری فی‌مابین اداره کل هنرهای نمایشی و رادیونمایش از این قرار است:

  1. رادیونمایش تیزرهای صوتی نمایش‌های روی صحنه را که از طریق روابط‌عمومی این اداره کل در اختیار رادیونمایش قرار می‌گیرد، پس از انجام امور نظارتی پخش کند. مدت زمان این تیزرها کم‌تر از یک دقیقه خواهد بود.
  2. رادیونمایش نسبت به پخش ضبطی یا زنده یا پوشش خبری مراسم مختلف از جمله اختتامیه‌های جشنواره‌های تئاتری اقدام کند.
  3. اداره‌کل هنرهای نمایشی برای بالا رفتن بار علمی برنامه‌های آموزشی و تخصصی رادیونمایش در جهت تامین و مامور ساختن کارشناس طی درخواست رادیونمایش اقدام کند.
  4. اداره کل هنرهای نمایشی در ایام سوگواری مانند ایام محرم و یا شب‌های قدر و یا ایام نوروز و همین‌طور ایام خاصی مانند هفته دفاع مقدس و یا فجر در تهیه برنامه‌های مناسب با رادیو نمایش همکاری کند.
  5. رادیونمایش در برنامه‌های خبری، گزارشی خود به تشویق مخاطب برای دیدن تئاترهای روی صحنه مبادرت ورزد.
  6. رادیونمایش در انعکاس فعالیت‌های گروه‌های تئاتری شهرستانی همکاری لازم را با اداره کل هنرهای نمایشی انجام دهد.
  7. اداره کل هنرهای نمایشی نسبت به اختصاص تعدادی بلیط نمایش به عنوان جایزه در برنامه‌های مسابقه‌ای و جنگ رادیونمایش اقدام نماید.

نظر شما