شناسهٔ خبر: 25590 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رونمایی از دو کتاب در همایش "جامعه‌شناسان ایرانی و جامعه ایرانی"

در حاشیه همایش جامعه شناسان ایرانی و جامعه ایرانی که به نقد و بررسی آراء دکتر آزاد ارمکی اختصاص داشت از دو کتاب با عنوان های"مختصات جامعه شناسی ایرانی" و"جامعه ایرانی" رونمایی شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، جامعه شناسی ایرانی  چیست؟ آیا امکان تحقق دارد یا خیر؟ و چرایی و چگونگی تحقق جامعه شناسی ایرانی اینها سوالات بنیادی در بحث جامعه شناسی  ایرانی است که جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران را بر آن داشت تا از طریق برگزاری نشست های علمی با بزرگان جامعه شناسی، مختصات جامعه شناسی ایرانی را به بحث و بررسی و نقد بکشاند و حاصل این سیزده نشست علمی را در کتابی به نام مختصات جامعه شناسی ایرانی  منتشرکند.

ایده جامعه شناسی ایرانی، جهاد دانشگاهی را برآن  داشت تا در پی بسط این ایده، با همکاری  انجمن جامعه شناسی ایران، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و سایر نهادها و انجمن های علوم اجتماعی دبیرخانه ای را تاسیس کند به نام سلسله سمینارهای جامعه شناسان و جامعه ایرانی.

هدف این دبیرخانه شناخت نسبت جامعه شناسان با جامعه ایرانی است، لذا با برگزاری سلسله نشست هایی به  نقد و بررسی آثار جامعه شناسان در حوزه جامعه ایرانی می پردازد. ، این مجموعه  نشست های نقد کتب که توسط اصحاب جامعه شناسی انجام می شود، موجب تقویت و تعمیق  نظریات و مباحث جامعه شناسی ایرانی و پویایی هرچه بیشتر آن خواهد شد.

اولین  جامعه شناسی که آثارش مورد نقد و بررسی واقع شد، دکتر تقی آزاد ارمکی استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران است. در این سلسله نشست ها، کتاب های جامعه شناسي جامعه شناسی درايران، جامعه شناسی تغييرات فرهنگي درايران، جامعه شناسي فرهنگ، جامعه شناسي خانواده ايرانی، علم ومدرنيته ايراني، جامعه شناسي علم مناقشه برانگيزدرايران، تغييرات اجتماعي درايران، پاتوق ومدرنيته ايراني، بنيان­هاي فكري نظريه جامعه ايراني، مفهوم مدرنيته ايراني و يك عمرروي صندلي آن دسته از آثار دکتر آزاد هستند که در ۱۵ نشست مورد نقد و بحث قرار گرفت.

آزاد

اولین سمینار جامعه شناسان و جامعه ایرانی  با موضوع  دکتر تقی آزاد ارمکی، نقد آثار و افکار و بزردگداشت نامبرده  در تاریه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ برگزار شد. در این سمینار تعدادی از اساتید جامعه شناسی کشور در مورد  دکتر آزاد  و زندگی علمی او به سخنرانی پرداختند. همچنین جرج ریتزر، اینگلهارت و ریاض حسن از جامعه شناسان بزرگ دنیا نیز در پیامهای جداگانه  به این همایش به بررسی نقش و جایگاه دکتر آزاد در حوزه علوم اجتماعی و جامعه شناسی در دو سطح منطقه ای و بین المللی پرداختند. 

این استاد مولف جامعه شناس در سخنانی  به اهمیت نقد در علوم اجتماعی  پرداخت  و دلایل حضور خود را به عنوان اولین کسی که مورد نقادی قرار گرفته، توضیح داد . او از آموخته هایی از نقدهای انجام شده مبنی بر تاملاتش ، تجربیاتش و موضوعات و مسائلی که خود در جامعه ایرانی مورد توجه قرار داده بود، سخن گفت. موضوعاتی از قبیل جامعه ایرانی، مدرنیته ایرانی، پاتوق، خانواده ایرانی،  نسل ها  و .. دکتر آزاد  در ادامه خاطر نشان کرد این جلسات نقد توجه او را به مسائل جدیدی در جامعه ایرانی جلب کرده است که در آینده به آنها خواهد  پرداخت.

این همایش که با استقبال گسترده ای مواجه شد،  فرصت مغتنمی را برای گردهمایی اصحاب علوم اجتماعی از نسل های مختلف فراهم کرد .

در این مراسم بزرگداشت، دو کتاب  منتشر شده توسط این دبیرخانه به نام "مختصات جامعه شناسی ایرانی" و"جامعه ایرانی" – گفتگوهای انتقادی پیرامون آثار دکتر تقی آزاد ارمکی  برای اولین بار به  مخاطبین عرضه شد. بخش هایی از این دو کتاب را به اختصار به نظرتان می رسانیم.

"مختصات جامعه شناسی ایرانی"

این کتاب به همت هاشم واعضی عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی و رحیم محمدی عضو هیت علمی دانشگاه با مقدمه ای از دکتر یحیی علی بابایی توسط انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر جامعه 1شد. این کتاب شامل یازده مقاله در بابا جامعه شناسی ایرانی است که توسط اساتید دانشگاه تدوین و به چاپ رسده است. در این اثر نگاهی اجمالی به مسئله"بومی سازی" و اقدامات صورت گرفته درباره آن، نشان می دهد که اجماعی درباره چیستی، چرایی، ضرورت ها، دلایل و اهداف "بومی سازی" در طی این سال ها بوجود نیامده و بحث های جدی نیز در این حوزه اتفاق نیافتاده است. به سخن دیگر می توان گفت مبحث" بومی سازی" صورت بندی دقیق علمی پیدا نکرده وبیشتر در حوزه تبلیغات سیاسی باقی مانده است.

 "مختصات جامعه شناسی ایرانی" عنوان سلسه نشست هایی بود که در طی سال های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ به همت جهاد دانشگاهی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران( گروه پژوهشی جامعه شناسی) برگزار و در صدد پاسخگویی به سوال هایی از این دست بود: آیا "جامعه شناسی ایرانی" امکان تحقق دارد؟ در صورت منفی بودن پاسخ، سوال در خصوص چگونگی امکان تحقق "جامعه شناسی ایرانی"بود.

به تعبیر دکتر بابایی در مقدمه این اثر؛ آنچه این اثر در صدد پاسخ گویی به آن می باشد عبارت است از این که: آیا"جامعه شناسی ایرانی" امکان تحقق دارد؟ در صورت منفی بودن پاسخ، سوال دوم در خصوص چرایی عدم امکان تحقق"جامعه شناسی ایرانی" است. در صورت مثبت بودن پاسخ، سوال دوم در خصوص چگونگی امکان تحقق" جامعه شناسی ایرانی" است. 

هدف اصلی این نشست هاف به بحث گذاردن مسئله"بومی سازی علوم انسامی با تاکید برعلوم اجتماعی"، یا به عبارت دیگر"جامعه شناسی ایرانی" در میان طیف های گوناگون عالمان علوم اجتماعی در ایران بود. تا در فاز اول به امکان امکان سنجی و ضرورت سنجی این مبحث پرداخته، در فاز دوم چگونگی این مسئله صورت بندی گردیده و یافته های منسجمی در این باره بدست آید.

این کتاب در ۵۰۰ نسخه و به همت انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران و به سفارش گروه جامعه شناسی پژوهشکده مطالعات توسعه جهاددانشگاهی در پاییز ۱۳۹۳ با قیمت ۱۸۰۰۰ ریال به چاپ رسید که دراولین همایش جامعه شناسان و جامعه ایرانی  با موضوع  نقد وبررسی آراءدکتر تقی آزاد ارمکی رونمایی شد.

 

"جامعه ایرانی" (گفتگو های انتقادی پیرامون آثار تقی آزاد ارمکی)

جامعهاین کتاب به اهتمام رحیم محمدی و هاشم واعضی با آثاری از غلامعباس توسلی، باقر ساروخانی، محمد امین قانعی راد، هادی خانیکی، مقصود فراستخواه، علی محمد حاضری و... به همت انتشارات جامعه شناسان منتشر و روانه بازار نشر شد. این کتاب از دو بخش تشکیل شده است در بخش اول به سخنرانی ها اختصاص داده شده و بخش دوم آن به گفتگوها و مقالات در مورد جامعه ایرانی پرداخته شد.

در قسمتی از کتاب که توسط دکتر جعفر خورسندی تنظیم شده بود نگاهی کوتاه به زندگی دکتر تقی آزاد ارمکی دارد. وی در این بخش بیان می کند کتاب بنیان های فکری نظری جامعه ایرانی و ساختار جامعه شناختی نظریه جامعه ایرانی در بردارنده ایده های اصلی دکتر آزاد در مورد جامعه شناسی و جامعه ایرانی است. مولف این دو کتاب طرح پیشنهادی اش را در به کارگیری اصول و مبانی فکری جامعه شناختی در فهم جامعه ایرانی را مطرح نموده و سعی کرده است کارهای علمی که تاکنون انجام داده را مورد ارزیابی قرار دهد.

به طور خاص این دو کتاب بازگو کننده نحوه پرداخت او به عنوان جامعه شناسی ایرانی درباره فرهنگ، سیاست، خانواده و علم است. بدین لحاظ است که کتاب پاتوق و مدرنیته ایرانی و علم و مدرنیته ایرانی همان سمت و سوی نظری را دارد که کتاب جامعه شناسی نسلی و جامعه شناسی جامعه شناسی و جامعه شناسی خانواده و جامعه شناسی فرهنگ دارد.

در یک نگاه کلی می توان مدعی شد که مولف در کل آثارش در پی فهم تحولات و تغییرات جامعه ایرانی در حوزه هایی چون فرهنگ، علم، سیاست و خانواده به لحاظ جامعه شناختی است. بخش اول کتاب که به سخنرانی ها اختصاص دارد به ۱۳ سخنرانی در مورد جامعه ایرانی از استادان دانشگاه اختصاص داده شده که ۲۰۰ صفحه از این کتاب را شامل شده است. در بخش دوم که به گفتگوها و مقالات اختصاص دارد گفتگوهایی با استاد غلامعباس توسلی، دکتر علی محمد حاضری، دکتر تقی آزاد ارمکی در آن گنجانده شده که در جای خود قابل تامل و توجه است.

این کتاب به همت انتشارات جامعه شناسان با تعداد ۲۰۰ نسخه به قیمت ۲۲ هزار تومان به چاپ رسید و روانه بازار نشر شد.

نظر شما