شناسهٔ خبر: 25609 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب خاطرات تصویرگر آزادی به چاپ شانزدهم رسید

کتاب خاطرات ایران درودی با عنوان «در فاصله دو نقطه» به چاپ شانزدهم رسید. درودی از مشهورترین هنرمندان نقاش ایرانی در سطح جهان است. احمد شاملو در یکی از اشعارش از درودی با لقب «تصویرگر آزادی» ‌یاد کرده بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «در فاصله دو نقطه» مجموعه خاطرات ایران درودی، نقاش بین المللی ایرانی است که برای نخستین بار در سال ۱۳۷۵ از سوی نشر نی منتشر شد. شانزدهمین چاپ این کتاب نیز چندی پیش در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

درودی خاطرات خود را در هفت فصل با کلمات خود به تصویر کشیده است؛ «نخستین نقطه»، «براده‌های نور»،‌ »دانشجوی کند و خجول»، «سال‌های شور و سرکشی»، «بقالی، من و سفیر»، «بخت نیک و طالع سعد» و «پرواز پرویزم». تکمله کتاب نیز شامل مقاله‌هایی از حشمت موید، اسد رخساریان و فریدون مشیری درباره زندگی و آثار این نقاش شهیر ایرانی است.

در این کتاب همچنین نامه‌های ستایش آمیز بزرگانی چون آندره مالرو، سیاست‌مدار و رمان‌نویس فرانسوی، خالق آثاری چون «سرنوشت بشر» و ژان کوکتو، نمایشنامه‌نویس و سینماگر شهیر فرانسوی و نویسنده آثاری چون «والدین وحشتناک» و کارگردان فیلم «خون شاعر» به ایران درودی به دلیل آثارش نیز درج شده است.

درودی در کتاب خاطرات خود نیز با کلمات نقاشی کرده و اکثر روایت‌هایش تصویری است. به عنوان مثال در صفحه ۲۲ کتاب، در شرح خاطرات کودکی هنرمند آمده است: «... خوب به خاطر دارم در یکی از ایستگاه‌های ترن، مادر اسباب بازی خواهر را که یک چرخ خیاطی بود و از آغاز سفر محکم در بغل داشت با عصبانیت از دستش گرفت و از پنجره ترن در حال حرکت به بیرون پرتاب کرد. از آن پس صدای گریه خواهر به صدای غمگین و یکنواخت ترن که گاه از میان آتش عبور می‌کرد اضافه شد.» 

نخستین این کتاب در سال ۱۳۷۵ با شمارگان سه هزار و ۳۰۰ نسخه منتشر شده بود. دومین چاپ این کتاب نیز در سال ۱۳۷۵ با همین تعداد شمارگان منتشر شده بود. نشر نی سومین انتشار این کتاب را نیز در سال ۱۳۷۶ با شمارگان سه هزار و ۳۰۰ نسخه در دسترس مخاطبان قرار داده بود. بر این اساس در سال‌های ۷۵ و ۷۶ تعداد ۹ هزار و ۹۰۰ نسخه از این کتاب توسط مخاطبان و علاقه‌مندان آثار ایران درودی خریداری شد.

نشر نی شانزدهمین چاپ «در فاصله دو نقطه» را با شمارگان هزار نسخه، ۲۸۸ صفحه و بهای ۱۶ هزار تومان روانه کتابفروشی‌ها کرده است. همچنین چاپ پیشین این کتاب نیز در سال گذشته (۱۳۹۲) با شمارگان هزار نسخه و بهای ۱۴ هزار تومان منتشر شده بود.

برای مطالعه فایل pdf صفحات نخستین کتاب به این نشانی بروید.

فیلم «چه شگفت است عشق که هم زخم است و هم مرهم» به کارگردانی مشترک امید بنکدار و کیوان علی‌محمدی درباره ایران درودی ساخته شده‌است.

کتاب شناخت‌نامه ایران درودی با عنوان «قصه انسان و پایداری‌‌اش» به کوشش مهدی مظفری ساوجی تألیف و انتشار یافته است. کتاب گزیده‌ای از نقاشی‌های ایران درودی با نام «چشم نوا» نیز منتشر شده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) پیشتر درباره کتاب «در فاصله دو نقطه» مطالبی را منتشر کرده بود که از طریق لینک‌های زیر قابل پیگیری است:

نگاهی به کتاب «در فاصله دو نقطه» نوشته ایران درودی/تصویرگر «آزادی» در میان کلمات

رونمایی از چاپ پانزدهم «در فاصله دو نقطه» استاد ایران درودی

نظر شما