شناسهٔ خبر: 25610 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتابی که ایوبی توصیه و مرکز سینمای مستند سفارش داد

یکی از نویسندگان کتاب «سینما و جهان ایرانی» از موضوع این کتاب و گفتگو با 18 متخصص و استاد حوزه های فرهنگی و هنری در این اثر سخن گفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ علی اکبر عبدالعلی زاده با اشاره به کتاب «سینما و جهان ایرانی» که قرار است فردا 13 آذرماه در جشنواره «سینما حقیقت» رونمایی شود، گفت: مبنا و پایه نگارش این کتاب براساس توصیه آقای ایوبی رییس سازمان سینمایی و به سفارش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی انجام گرفت و موضوع آن توجه به کشورهای ایران فرهنگی یعنی کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه است.

وی ادامه داد: این کتاب برای توجه به احیای ارتباط با این کشورها طراحی شده است و مبنای اصلی نگارش آن آماده کردن کتاب هایی در قالب فیلمنامه و طرح توسعه فیلمنامه های سینمایی است که ابتدا در «سینما و جهان ایرانی» به زیرساخت های نظری این امر توجه شده است. 

18 گفتگو با استادان هنر در جلد اول کتاب

این نویسنده و منتقد سینما با اشاره به بخش های محوری کتاب «سینما و جهان ایرانی» بیان کرد: در این کتاب مجموعه گفتگوهایی با صاحب نظران حوزه های فرهنگی، کارشناسان میراث فرهنگی، موسیقی نواحی، اندیشه هنر و... انجام شده است. همچنین در بخشی از این گفتگوها با کارشناسان و پژوهشگران هنری کشورهای هدف گفتگو شده است که در مجموع به 18 گفتگو با استادان هنر در جلد اول کتاب رسیده است.

عبدالعلی زاده در ادامه در بیان خود از هدف این گفتگوها تصریح کرد: این گفتگوها برای بازآفرینی اهمیت ایران فرهنگی و ضرورت ها و باز تقویت ارتباط فرهنگی ایران با دیگر کشورها انجام شده است و با تاکید بر اشتراکات و تطبیق فرهنگی یعنی ما از ابتدا ارتباط خود را به گونه ای در نظر گرفتیم که گویا هیچ تفاوتی وجود ندارد چون جهان بینی کشورهای ایران فرهنگی یکی است.

سینما به عنوان یک هنر مدرن

وی با اشاره به گفتگوهایی که در این کتاب با استادان انجام شده است، خاطرنشان کرد: در این گفتگوها سینما به عنوان یک هنر مدرن بررسی شد و ما با هر یک از استادان و پژهشگران درباره نگاهشان درباره کاربرد سینما سخن گفتیم. به طور مثال افتخار حسین عارف رییس موسسه اکو و از اندیشمندان پاکستانی با نگاهی خارج از سینما به این مقوله پرداخت که من فکر می کنم سخنانش برای خوانندگان جذاب است.

این کارگردان و مستندساز اضافه کرد: از جمله پیشنهادهایی که در این گفتگوها صورت گرفت این بود که فیلمسازان و پژوهشگران درباره شخصیت های فرهنگی و هنری بین کشورها کار کنند و به عنوان کشورهای ایرانی فرهنگی به بحث تولید بازار مشترک بپردازیم. همچنین در مباحث کاربردی که با این افراد داشتیم از اهمیت ارتباط و نقش سینما در امنیت ملی سخن گفته شد.

گفتگو با 70 استاد برجسته را پیش بینی کردیم

این تهیه کننده و کارگردان سینما در پایان با اشاره به استادانی که در نگارش کتاب «سینما و جهان ایرانی» با آنها گفتگو شد، یادآور شد: حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی و کارشناس امور بین الملل در هنر، افتخار حسین عارف رییس موسسه فرهنگی اکو، اسماعیل بنی اردلان، سیدمحمد بهشتی، فریدون جنیدی شاهنامه پژوه، شادمهر راستین نویسنده سینما، ساسان فاطمی کارشناس موسیقی، کیوان پهلوان کارشناس موسیقی نواحی، یعقوب آژند پژوهشگر، دلاور بزرگ نیا، جهانگیر نصری اشرفی، عمران گاراژیان، سیدمحمد محیط طباطبایی، صفر حقدادف، صادق عاشورپور از جمله این افراد هستند که با آنها سخن گفته شده است.

وی در پایان بیان کرد: ما برای این پروژه، گفتگو با 70 استاد برجسته را پیش بینی کردیم که در جلد اول کتاب 18 استاد ممکن شد.

فردا پنجشنبه 13 آذرماه ساعت 17:30 کتاب «سینما و جهان ایرانی» با نویسندگی مشترک علی اکبر و عباس عبدالعلی زاده در جشنواره سینما حقیقت و در سینما فلسطین رونمایی خواهد شد.

نظر شما