شناسهٔ خبر: 25623 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قانون اساسی ایران از مشروطه تا امروز در یک کتاب

«قانون اساسی ایران (از مشروطه تا امروز)» عنوان کتابی نوشته محمدامین بهمنی است که در آن تمامی قوانین اساسی ایران از مشروطه تا امروز جمع‌آوری و تدوین شده است. نویسنده یکی از نکات مهم در مطالعه قانون اساسی در فهم بهتر اصول آن را مراجعه به گذشته و آینده این اصول می‌داند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «قانون اساسی ایران (از مشروطه تا امروز)» در پنج بخش با عناوین «مقدمه»، «قانون اساسی مشروطه»، «متمم قانون اساسی مشروطه»، «پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» و «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و نظریات تفسیری شورای نگهبان» تنظیم شده است.
 
در این کتاب برای نخستین بار تمامی قوانین اساسی ایران از مشروطه تا امروز شامل قانون اساسی مشروطه، متمم قانون اساسی مشروطه، پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نظریات تفسیری شورای نگهبان در باره اصول قانون اساسی جمع‌آوری و تدوین شده که استفاده از آن به عنوان یک منبع تکمیلی در کنار سایر کتاب‌های اصلی حقوق اساسی می‌تواند مفید باشد.
 
محمدامین بهمنی، نویسنده کتاب در بخش مقدمه در معرفی این کتاب می‌نویسد: «کشور ایران طی کمتر از یک قرن، دو انقلاب را تجربه کرد که ثمره هر کدام یک قانون اساسی بوده است. قانون اساسی مشروطه در ۱۲۸۵ هجری شمسی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در ۱۳۵۸ هجری شمسی. در کشور ما همچون بسیاری از کشورها قانون اساسی اصلی‌ترین منبع حقوق اساسی است و مطالعه حقوق اساسی بدون توجه و مراجعه به آن امکان‌پذیر نمی‌باشد.»
 


در ادامه می‌خوانیم: «یکی از نکات مهم در مطالعه قانون اساسی که می‌تواند در فهم بهتر اصول آن موثر واقع شود مراجعه به گذشته و آینده این اصول است. منظور از گذشته، همان متون قانونی گذشته در رابطه با اصل مورد مطالعه و منظور از آینده نظریات تفسیری مرجع رسمی تفسیر قانون اساسی (شورای نگهبان) در خصوص اصول آن است که از لحاظ قواعد حقوقی در حکم خود قانون اساسی هستند. به عنوان نمونه می‌توان به اصل ۱۱۳ قانون اساسی اشاره کرد که برای فهم بهتر آن لازم است که پیشینه‌اش در دو متن قانونی گذشته یعنی همین اصل ۱۱۳ قبل از بازنگری قانون اساسی و اصل ۷۵ پیش‌نویس قانون اساسی و همچنین آینده آن یعنی سه نظریه تفسیری شورای نگهبان در رابطه با این اصل (در سال‌های ۵۹ و ۶۰ و ۹۱) مورد مطالعه قرار گیرد.»
 
 
 در این کتاب در صفحه ۱۸۵ در رابطه با اصل ۸۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است: «در هر مورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر مذکور درباره یکی از وظایف آنان سوال کنند رئیس جمهوری یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سوال جواب دهد و این جواب نباید در مورد رئیس جمهور بیش از یک ماه و در مورد وزیر بیش از ۱۰ روز به تاخیر افتد مگر با عذر موجه به تشخیص مجلس شورای اسلامی.»
 
چاپ نخست کتاب «قانون اساسی ایران (از مشروطه تا امروز)» تالیف محمدامین بهمنی در ۳۸۸ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۱۸ هزار تومان از سوی انتشارات مجد چاپ و منتشر شده است.

نظر شما