شناسهٔ خبر: 25626 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

راعی: تلویزیون سلیقه‌ی مخاطب را پایین آورده‌است

هیچ ساز و کاری در اکران وجود ندارد. نمی‌توان آن را پیش‌بینی کرد. فیلم‌های زیادی به‌خاطر برخی فضاسازی می‌فروشند؛ اما آثار خوبی نیستند. بسیاری هم لابی می‌کنند تا بعضی از فیلم‌ها اکران شود و بعضی‌ها اکران نشود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایلنا؛ نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «عصر روز دهم» به کارگردانی مجتبی راعی در برج میلاد با انتقاد راعی از وضعیت اکران فیلم‌ها و نقش تلویزیون در پایین آمدن سلیقه مخاطب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجتبی راعی با اشاره به روند ساخت فیلم سینمایی عصر روز دهم گفت: قرار بود ابتدا این فیلم را رسول ملاقلی‌پور بسازد و درحالیکه رفته بود و بسیاری از صحنه‌ها را دیده بود اما متاسفانه عمرش به دنیا نبود هرچند از نظر من این فیلم هر ارزش و ثوابی داشته باشد؛ متعلق به ملاقلی‌پور است.

وی ادامه داد: منوچهر محمدی (تهیه‌کننده فیلم) بعداز درگذشت ملاقلی‌پور پیشنهاد ساخت این فیلم را به من داد و هدف اولش این بود که یاد ملاقلی‌پور زنده بماند البته من هم شرط کردم هرگز فیلمنامه‌ای که ملاقلی‌پور نوشته بود را نخوانم و تنها خط داستانی را حفظ کنم.

راعی با اشاره به اینکه در این فیلم سعی کرده بین فضای مستند و داستانی تعامل ایجاد کند؛ گفت: این فیلم امروز فارغ از داستانی که تعریف می‌کند حکم یک سند برای عراقی‌ها را دارد زیرا بسیاری از جاهایی که ما در فیلم تصویربرداری کردیم بعد از سال ۲۰۰۳ یا خراب شده یا از بین رفته است.

کارگردان فیلم عصر روز دهم با اشاره به فیلمبرداری یکی از سکانس‌های اصلی فیلم در روز عاشورا گفت: در روز عاشورا مراسم خاصی بین دو حرم برگزار می‌شود به نام تواریج که در آن مردم عزادار پای پیاده و بر سر زنان به سمت حرم حرکت می‌کنند. این اتفاق فقط یک روز در سال رخ می‌دهد و اگر ما نمی‌توانستیم صحنه‌هایی که می‌خواستیم را ضبط کنیم باید یک سال دیگر منتظر می‌شدیم.

راعی با اشاره به بازی خوب هانیه توسلی در این فیلم گفت: هانیه توسلی به خوبی دو نقش در این فیلم بازی کرد و ضمن آنکه به ما کمک کرد تا ریتم فیلم خوب شود و تایم آن کوتاه شود؛ نقش خود را نیز به خوبی ایفا کرد.

وی درباره مشکلات گروه در ساخت این فیلم گفت: زمانیکه ما در عراق بودیم آمریکایی‌ها حضور داشتند. روز عاشورا نیز گروه زحمت زیادی کشید و از صبح زود تا ساعت ۳ بعداظهر مدام فعالیت می‌کردند و هیچ چیزی نتوانستند بخورند.

کارگردان «تولد یک پروانه» ادامه داد: قرار بود در فیلم عصر روز دهم گلشیفته فراهانی بازی کند و رسول ملاقلی‌پور؛ بازیگری که برای نقش دو خواهر اصلی فیلم درنظر گرفته بود گلشیفته فراهانی بود اما فراهانی بجای حضور در این فیلم بازی در فیلم ریدلی اسکات را پذیرفت و او را به ما ترجیح داد. ما نیز بعد از او هانیه توسلی را انتخاب کردیم.

وی با تشکر از پورامین فیلمبردار عصر روز دهم گفت: دوربینی که ما در این فیلم استفاده کردیم برای قرارگرفتن روی سه‌پایه طراحی شده بود اما فیلمبردار به خوبی توانست با این دوربین به سیستم دوربین روی دست فیلمبرداری کند و اضطراب و عدم ثباتی را که مدنظر من بود را به خوبی نشان دهد.

راعی درباره وضعیت اکران فیلم عصر روز دهم و سایر فیلم‌های دینی گفت: وضعیت اکران در سینمای ایران همیشه مریض بوده است. اینکه یک فیلمی به خاطر پرفروش بودن گفته شود فیلم خوبی‌ست و یک فیلم به خاطر کم‌فروش بودن فیلم بدی باشد؛ معیار درستی نیست.

وی با اعلام اینکه فروش فیلم‌ها طبیعی نیست؛ گفت: هیچ ساز و کار منطقی در اکران فیلم‌ها وجود ندارد. ما به عنوان فیلمساز فقط فیلم می‌سازیم و اصلا اکران را نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم زیرا فیلم‌های زیادی هستند که به خاطر فضاسازی می‌فروشند اما فیلم خوبی نیستند.

راعی با اشاره به اینکه فیلم خوب تا ابد بیننده دارد؛ گفت: گاهی یک فیلم در شبکه نمایش خانگی یا در سال‌های بعداز اکرانش دیده می‌شود و توسط مخاطبان جدی گرفته می‌شود آنجاست که مخاطب می‌گوید چرا این فیلم را در زمان اکران ندیده است؟

کارگردان «ترنج» با انتقاد از زمان اکران عصر روز دهم گفت: زمانیکه این فیلم اکران شد من اصلا خبر نداشتم اکران شده است. روز اول اکران دوستی به من گفت خبر نداری که فیلمت اکران شده؟ من به سرعت به تلویزیون رفتم و گفتم چرا فیلم اینگونه اکران شده؟ باید برای آن تیزر بسازیم و پخش کنیم. زمانی‌که تیزر ساختیم؛ شب تیزر از تلویزیون پخش می‌شد و‌‌ همان دوست به من گفت چرا تیزر پخش می‌کنی فیلمت را از روی پرده برداشتند.

وی؛ رقابت فیلم‌ها برای اکران در ایران را ناسالم دانست و افزود: به دلیل اینکه تعداد سالن‌های سینما در ایران کم است بسیاری باهم لابی می‌کنند تا بعضی از فیلم‌ها اکران شود و بعضی از فیلم‌ها نیز اکران نشود. وجود این زمینه‌ی لابی در سینمای ایران باتوجه به کمبود سالن‌های سینما طبیعی است.

راعی با انتقاد از بعضی تیزرهایی‌که به مردم راست نمی‌گویند؛ گفت: گاهی ما آنونس یا تیزری را از یک فیلم در سینما یا تلویزیون می‌بینیم اما بعد که برای دیدن فیلم می‌رویم با اثری متفاوت از آن تیزر مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: ساختن فیلم دینی دانش می‌خواهد به صرف اینکه ما به یک موضوع اعتقاد و علاقه داریم یا براساس روابط خود می‌توانیم یک فیلمی را بسازیم؛ دلیلی نمی‌شود که بتوان یک فیلم دینی خوب ساخت.

عضو هیات داوری جشنواره سی و دوم فیلم فجر با انتقاد از وضعیت امروز تلویزیون گفت: تلویزیون در پایین آوردن سلیقه مخاطب در ایران نقش زیادی داشته است زیرا وقتی بیننده تلویزیون دائم سریال‌های سطح پایین نگاه می‌کند؛ سلیقه‌اش نیز نازل می‌شود.

راعی ادامه داد: منتقد خوب و فیلم‌بین حرفه‌ای کسی است که فیلم را خودش انتخاب می‌کند و می‌بیند نه کسی‌که هرچه تلویزیون پخش می‌کند را تماشا کند.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از مردم امروز به سینما نمی‌روند؛ گفت: امروز سینما از سبد بسیاری از خانواده‌ها به خصوص خانواده‌های فرهنگی و فرهیخته بیرون رفته است و ما به اشتباه فکر می‌کنیم پرفروش بودن و پرمخاطب بودن فیلم‌ها نشانه استقبال مردم و واقعی است.

محمدرضا عقدایی(بازیگر عراقی فیلم عصر روز دهم) نیز با اشاره به حضورش در این فیلم گفت: من سینما و سریال‌های ایرانی را دوست دارم و علاوه بر بازی در عصر روز دهم در سریال پایتخت و جاده چالوس بازی کرده‌ام.

وی ادامه داد: امروز وضعیت سینمای عراق اصلا خوب نیست هرچند قبل از حمله امریکا بهتر بود.سینما در عراق طرفدار دارد و فیلم‌هایی همچون عصر روز دهم هم دوستداران بسیاری دارد.

نظر شما