شناسهٔ خبر: 25640 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

در هزار توی نیچه

در هزارتوی نیچه طبق تفسیری که نویسنده مطابق با ویژگی‌های زندگانی خود زرتشت به دست می‌دهد، بازگشت جاودان آموزه‌ای است درباره نوعی تجدید حیات زمینی، نه راجع به نوعی تکرار کیهانی

نام کتاب: در هزار توی نیچه

نویسنده: الن وایت

مترجم: مسعود حسینی

ناشر: ققنوس

سال چاپ: ۱۳۹۳

تعداد صفحات: 344

قیمت: 16هزار تومان

 

فرهنگ امروز: کتاب «در هزار توی نیچه» که به تازگی از سوی نشر ققنوس وارد بازار کتاب شده است، تلاشی است در جهت تبیین برخی از آموزه‌های زرتشت نیچه. این کتاب به سه بخش تقسیم شده است. الن وایت، نویسنده کتاب در فصل‌های اول تا چهارم با تمرکز بر سه کتاب «اراده‌ی معطوف به قدرت»، «زایش تراژدی» و «تبارشناسی اخلاق» به بررسی دیدگاه‌های نیچه درباره موضوعاتی چون هیچ‌انگاری، تراژدی و تبارشناسی می‌پردازد. در بخش دوم، در فصول پنجم و ششم با تمرکز بر چنین گفت زرتشت، سیر تحول روان زرتشت را از شوق به «ابر انسان» تا آری‌گویی به «بازگشت جاودان» شرح می‌دهد. طبق تفسیری که نویسنده مطابق با ویژگی‌های زندگانی خود زرتشت به دست می‌دهد، بازگشت جاودان آموزه‌ای است درباره نوعی تجدید حیات زمینی، نه راجع به نوعی تکرار کیهانی. سرانجام در بخش سوم، در فصول هفتم تا نهم، با نظر به آرای الکساندر نهاماس نویسنده نیچه: زندگی به منزله ادبیات، مارسل پروست نویسنده در جست‌وجوی زمان از دست رفته، و میلان کوندرا نویسنده سبکی تحمل‌ناپذیز هستی به ارزیابی استلزامات اخلاقی و سیاسی این آموزه و وجه آری‌گویانه‌ی آن می‌پردازد.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم «نیچه نمی‌خواهد بگوید چگونه می‌توانیم جهان را نجات دهیم، بلکه می‌کوشد نشان دهد چگونه می‌توانیم خودمان را نجات دهیم ـ‌ چگونه می‌توانیم از تن دادن به زندگی‌ای بپرهیزیم که نه‌تنها نمی‌توانیم به آن افتخار کنیم، بلکه بر آن تأسف نیز می خوریم. وی می‌آموزاند که برای رسیدن به این مقصود لزومی ندارد ابرانسانی شویم که زیردستان خود را سرخوشانه زیر پاهایش له می‌کند.»

نظر شما