شناسهٔ خبر: 25716 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بهترین کتاب‌های سیاسی 2014 از نگاه گاردین

گاردین در آستانه پایان سال 2014 اقدام به معرفی بهترین کتاب‌های سیاسی امسال کرده است. از کتاب‌هایی درباره نایجل فراژ و ظهور حزب استقلال انگلستان تا دروغ‌ها و مسائل پشت پرده صندوق‌های رأی انگلستان را در میان کتب منتخب می‌توان دید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ همچنانکه تعطیلات پارلمان نزدیک می‌شود سیاست بریتانیا به شدت غیرقابل پیش‌بینی به نظر می‌رسد، پس تعجب‌آور نیست که نخستین کتاب بزرگ سیاسی امسال «تحول در حزب راست» نوشته «راب فورد» و «متیو گودوین» باشد که یک پژوهش آکادمیک درباره ظهور حزب استقلال انگلستان است. این کتاب به بررسی ریشه‌های تأسیس این حزب در سال ۱۹۹۳و حامیان راست افراطی در انگلستان پرداخته است.  فورد و گودوین معتقدند نایجل فراژ با تبدیل یک گروه فشار به یک حزب تمام‌عیار کار بزرگی در انگلستان انجام داده است.

همچنین «جان کمپبل» زندگی‌نامه «روی جنکینز» یکی از اعضای ارشد پارلمان انگلستان و از مؤسسان حزب سوسیال دموکرات بریتانیا را در ماه مارس امسال منتشر کرد. این کتاب تحقیقی دقیق و روشن است که به خوبی در بیان دستاوردها و نقاط قوت جنکینز و نقاط ضعف شخصی او تعادل برقرار کرده و توانسته منتقدان راست و چپ را راضی نگه دارد.

کتاب دیگر «لطفاً، آقای پستچی» نوشته «الن جانسون» است که تصویری واضح از انگلستان دهه ۱۹۷۰ ارائه کرده و جانسون در آن شوخ‌طبعی و سرزنشی را که در نخستین کتاب خود «این پسر» داشته حفظ کرده است.  

مسن‌ترین نویسنده این فهرست «بارونس ترامپینگتون» ۹۲ ساله از اعضای حزب محافظه‌کار مجلس اعیان انگلستان است که کتاب خاطرات خود به نام «درخشیدن» را در آوریل امسال منتشر کرد.
«تشکیلات» نوشته «اوون جونز» نیز نقدی نیش‌دار از تشکیلات انگلیسی و تقاضایی شدید برای دموکراسی است.

کتاب دیگر «جزیره خصوصی» نوشته «جیمز میک» است که وقایع مربوط به تبدیل شدن خدمات عمومی به راهی برای کسب سودهای خصوصی را به تصویر کشیده است.

«بریتانیای مدرن» که آخرین جلد از تاریخ حماسی انگلستان نوشته «دیوید کیناستون» است به وقایع اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶۰ و شکل‌گیری نخستین نشانه‌های مدرنیته در انگلستان می‌پردازد.

اما امسال برای طرفداران خودمحوری و فردگرایی انتخابات متعددی در قفسه‌های کتاب‌فروشی‌ها وجود داشت. اول از همه کتاب «انقلاب» نوشته «راسل برند» که در آن چشم‌اندازی از یک جامعه عادلانه‌تر ارائه شده و انقلاب و تحول نه تنها ممکن بلکه اجتناب‌ناپذیر معرفی شده‌اند.

کتاب دیگر بیوگرافی وینستون چرچیل به نام «چرچیل: چگونه یک مرد تاریخ‌ساز شد» نوشته «بوریس جانسون» شهردار سابق لندن است که در آن جانسون سعی کرده رهبر زمان جنگ را مدل و نمونه‌ای از خود در دهه ۱۹۴۰ معرفی کند.

«رابرت هوتون» در کتاب «آیا آنها به تو دروغ می‌گویند؟» توضیح می‌دهد که چگونه سیاستمداران مجبور به اتخاذ زبانی عجیب برای خود هستند. «فیلیپ کولی» و «رابرت فورد» نیز در کتاب «دروغ‌ها و صندوق های رأی» مجموعه ای از مقالات درمورد ۵۰ مسئله ای که باید درباره انتخابات انگلستان بدانید توضیح داده‌اند.

در نهایت «جان کریس» نویسنده کتاب «من هرگز وعده یک باغ رز را به تو ندادم» روایتی طنز از جهان عجیب مجادله و کشمکش نیروهای ائتلافی ارائه کرده است.

نظر شما