شناسهٔ خبر: 25720 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گرانی کاغذ و معضلات نشر ایران از نگاه منصوره اتحادیه

دکتر منصوره اتحادیه، مدیر نشر تاریخ ایران معتقد است گرانی کاغذ از بزرگترین معضلات کتاب در حال حاضر است. وقتی کتاب با این قیمت گزاف چاپ شود، طبیعتا ‌توان خرید کتاب هم پایین می‌آید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دکتر منصوره اتحادیه، تاریخ‌نگار و مدیر نشر تاریخ ایران در یادداشتی نوشت: اگر بخواهم در مقام یک ناشر در رابطه با مشکلات کتاب و نشر تاریخ ایران صحبت کنم، گرانی کاغذ از بزرگترین معضلات آن در حال حاضر است. وقتی کتابی با ۵۰۰ نسخه چاپ می‌شود، چه کسی می‌تواند آن را بخرد. آن هم با موضوعی که تنها مخاطب خاص دارد و عامه‌پسند نیست.

فعالیت نشر تاریخ ایران، کاری تخصصی و تنها در زمینه چاپ کتاب‌های تاریخی است و چون من سال‌هاست که معلم و استاد دانشگاه بوده‌ام همیشه به این فکر می‌کنم که آیا چاپ فلان کتاب برای جامعه مفید خواهد بود یا خیر؟ در واقع، کار من بیشتر برای ادای دین در این حوزه است؛ چراکه کار نشر فعالیتی است سخت که باید علاقه خاص به آن داشت و در طول مدت ۳۵ سالی که در این کار هستم، صرفا به علت علاقه به این کار ادامه دادم.

البته طی سال‌های متمادی ناشران فراز و نشیب‌های متفاوتی را پشت سر گذاشته‌اند. زمان جنگ ما سهمیه کاغذ داشتیم که خود ماجرایی بود. بعدها با سخت‌گیری‌های گوناگون وزارت ارشاد سروکار داشتیم. امروزه مساله اصلی، گرانی کاغذ است که باعث شده تیراژ کتاب به ۵۰۰ تا ۲۰۰ نسخه برسد، که در واقع هیچ است.

اگر از مشکلات خاص نشر تاریخ ایران بخواهم بگویم باید گفت که کتاب‌های ما عامه‌پسند نیست. مخاطب ما علاقه‌مندان به تاریخ و بیشتر دانشجویان و پژوهشگران هستند و وقتی کتاب درست پخش نشود و یا گران باشد طبعا خواننده زیادی نخواهد داشت.

این در حالی است که من شخصا دو کار انجام می‌دهم، مدیریت نشر تاریخ ایران و همچنین کار پژوهشگری. تاکنون علاوه بر کتاب‌های نسبتا متعددی که از سال ۱۳۶۲ که نشر تاریخ ایران تاسیس شد منتشر کرده‌ام، چندین جلد کتاب درباره مسائل مختلف تاریخ، نیز خودم به تالیف درآوردم از جمله زندگی‌نامه‌ها. مانند زندگی‌نامه نجم‌السلطنه، مادر دکتر مصدق، زندگی سیاسی حسین علاء و زندگی و کارنامه سیاسی اجتماعی عبدالحسین فرمانفرما.

این را نیز باید اضافه کنم که با وجود مشکلاتی که بیان شد احساس هر ناشر این است که کار مفید فرهنگی انجام می‌دهد و مواردی مانند فعالیت‌های موسسه خانه کتاب، وزارت علوم و وزارت ارشاد که نمایشگاه‌های کتاب در کشور برگزار می‌کند خود قابل توجه و مشوق ما است.  

نظر شما