شناسهٔ خبر: 25742 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتابشناسی علی حاتمی

کارنامه سینمایی علی حاتمی، شامل چند فیلم و سریال اقتباسی مهم است. کتاب مجموعه آثار حاتمی، نمایشنامه و فیلمنامه، نیز یکسال پس از درگذشتش در سال 1376 از سوی نشر مرکز منتشر شد. عباس بهارلو، تاریخ‌نگار سینمای ایران نیز چند کتاب پژوهشی درباره حاتمی منتشر کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳، برابر با هجدهمین سالگرد وفات زنده‌یاد علی حاتمی، سینماگر شهیر ایرانی است.

زندگی و آثار
علی حاتمی، در ۲۳ مرداد ۱۳۲۳ در تهران متولد شد و ۱۵ آذر ۱۳۷۵ درگذشت. پیکر وی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا در ردیف۸۸ به خاک سپرده شده است.حاتمی تحصیلات خود را در رشته ادبیات دراماتیک پیگیری کرد. نخستین فعالیت‌های حرفه‌ای او در حوزه تئاتر بود. در سال ۱۳۴۹ نخستین فیلم خود را با عنوان «حسن کچل» ساخت. در ابتدای این فیلم مرتضی احمدی، هنرمند پیشکسوت، به مانند سنت تئاتری، پیش‌پرده‌خوانی کرد. حاتمی فیلمنامه این اثر را از روی یکی از نمایشنامه‌های خود با عنوان «حسن کچل و چهل گیس» اقتباس کرده بود.

تعدادی دیگر از فیلم‌ها و سریال‌های مهم حاتمی نیز با اقتباس از برخی منابع مهم ساخته است. به‌عنوان مثال این کارگردان فقید در سال ۱۳۵۲ سریال «داستان‌های مولوی» را با اقتباس از «مثنوی معنوی» ساخت. همچنین وی در سال ۱۳۶۶ نیز فیلم «جعفرخان از فرنگ برگشته» را با اقتباس از نمایشنامه‌ای به همین نام اثر زنده‌یاد حسن مقدم کارگردانی کرد.

«ستارخان»، «حاجی واشنگتن»، «طوقی»، «باباشمل»، «سوته دلان»، «کمال‌الملک»، «دلشدگان» و «مادر» نام مهم‌ترین آثار سینمایی حاتمی و همچنین «هزار دستان»، «سلطان صاحبقران» و «مثنوی مولوی» نیز نام تعدادی از برجسته‌ترین سریال‌های این کارگردان فقید ایرانی است.

مجموعه آثار مکتوب علی حاتمی
در سال ۱۳۷۶، یکسال پس از درگذشت علی حاتمی مجموعه آثار این هنرمند، شامل نمایشنامه‌ها، فیلمنامه‌‌های سینمایی و تلویزیونی و آثار اجرا نشده، در دو جلد از سوی نشر مرکز منتشر شد. آیدین آغداشلو، طراحی جلد این کتاب را انجام داده بود.

جلد نخست این کتاب شامل این آثار است: نمایشنامه‌های «چل گیس»، «حریر و ماهیگیر»، «شراب سازان»، «فوتبال» و «بیمارستان عشق» و همچنین متن نمایشنامه‌ تلویزیونی «جنگل».

فیلمنامه سریال ۶ قسمتی اقتباس از مثنوی شامل داستان‌های «سلطان و کنیزک»، «خلیفه و اعرابی»، «قاضی و زن جوحی»، «پیر چنگی»، «طوطی و بازرگان» و «صوفی» و فیلمنامه سریال ۱۳ قسمتی «سلطان صاحبقران» نیز بخش دیگری از آثار منتشر شده در جلد نخست کتاب مجموعه آثار علی حاتمی است. در نهایت فیلمنامه تعدادی از مهم‌ترین آثار سینمایی حاتمی نیز در این مجلد گرد آمده است. این فیلمنامه‌ها به‌این شرح است: «حسن کچل»، «ملک خورشید»، «طوقی»، «بابا شمل»، «سوته دلان»، «قلندر»، «خواستگار» و «ستارخان».

آثار منتشر شده در جلد دوم کتاب مجموعه آثار حاتمی نیز به این شرح است: فیلمنامه‌های «حاجی واشنگتن»، «کمال الملک»، «جعفرخان از فرهنگ برگشته»، «مادر»، «دلشدگان»، «جهان پهلوان تختی»، فیلمنامه سریال «خانه آرزو»، طرح فیلم‌های سینمایی «به اتفاق بانو» و «خسرو خوبان» و در نهایت فیلمنامه سریال ۱۵ قسمتی «هزار دستان».

کتابشناسی علی حاتمی
به‌جز مجموعه آثار علی حاتمی، برخی نویسندگان و منتقدان سینمای ایران نیز کتاب‌ها و تک‌نگاری‌هایی درباره زندگی و آثار این سینماگر فقید، نوشته و منتشر کرده‌اند. اطلاعات کتابشناختی این آثار به شرح زیر است: ‌
حاتمی، علی (۱۳۵۶). فیلمنامه سلطان صاحبقران. ت‍ه‍ران‌: انتشارات سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران.
حیدری، غلام (۱۳۷۵). معرفی و نقد فیلم‌های حاتمی. تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
حیدری، غلام (۱۳۷۹). علی حاتمی. تهران: نشر قصه.
صادقی، مهدی (۱۳۹۳). حاتمی در امتداد فردوسی. تهران: انتشارات رسم.

برای مطالعه فایل pdf کتاب «حاتمی در امتداد فردوسی» این نشانی در دسترس است.

حاتمی در ایبنا

همزمان با سالمرگ درگذشت علی حاتمی/سعدی سینمای ایران

برپایی «شبی با علی حاتمی» با سخنرانی استاد علی نصیریان

علی حاتمی، بهرام بیضایی و جایگاه تاریخ در سینمای اندیشه‌ورز سیاسی ایران

علی حاتمی در امتداد فردوسی به کتابفروشی‌ها می‌آید

کتابی که درک ساخته‌های علی حاتمی را شیرین تر می کند

نظر شما