شناسهٔ خبر: 25770 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمایش مستند «پرواز در دایره حضور» در آستانه‌ی تولد شاملو

«پرواز در دایره حضور» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مختار شکری‌پور با موضوع شخصیت و زندگی احمد شاملو؛ ۱۸ آذر در خانه هنرمندان روی پرده می‌رود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ این مستند که اخیرا توسط مؤسسه فرهنگی هنری قرن جدید در شبکه نمایش خانگی توزیع شده، به همت انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند ایران و به مناسبت تولد شاملو با حضور بزرگان ادبیات و هنر ایران نمایش داده شده و سپس با حضور کارگردان بررسی می‌شود.

در این فیلم علاوه بر «آیدا» که از همسرش «احمد شاملو» سخن گفته، چهره‌های سر‌شناسی چون محمود دولت‌آبادی، زنده‌یاد سیمین بهبهانی، مسعود کیمیایی، جواد مجابی، علی‌اشرف درویشیان، ایران درودی، محمدرضا اصلانی، علی رفیعی، محمدشمس لنگرودی، حافظ موسوی و محمد یعقوبی هم از شاملو سخن گفته‌اند.

این مستند پرتره دربردارنده ۵ فصل: من بامدادم سرانجام...، شاملو و مردم، شاملو کنش‌ها و واکنش‌های اجتماعی، شاملو و آیدا و شاملو و جاودانگی ساخته شده است. فیلم با ورود به محیط زندگی شاملو و روایت ویژه آیدا از زندگی‌اش با شاملو آغاز می‌شود.

یکی از بخش‌های قابل توجه این فیلم، حضور شهرام ناظری است که شعر «طرح» شاملو را با ساز و آواز در متن اجرا کرده است. از دیگر بخش‌های مستند؛ حضور افتخاری بازیگرانی چون مهدی پاکدل، بهنوش طباطبایی، آیدا کیخایی و علی سرابی است که برمبنای یک ایده نمایشی شعر «عشق عمومی» احمد شاملو را اجرا کرده‌اند.

ابوالفضل کریمی اصل، علیرضا سعادت نیا، مختار شکری‌پور و حمید قوامی به عنوان تصویربرداران و محمد ناصری به عنوان تدوینگر از عوامل این فیلم هستند. نمایش پرواز در دایره حضور در هفتمین جشنواره فیلم مستند ایران با استقبال مواجه شد.

مختار شکری‌پور، علاوه براین فیلم، فیلم مستند بلند دیگری با عنوان در آستانه بامداد «درباره شاملو ساخته که در آن به عملکرد احمد شاملو در حوزه‌های مختلف فرهنگی شامل: شعر، سبک وبیان زبانی خاص، ترجمه آثارادبی، پژوهش‌های ستُرگ و وسیع او در زمینه فرهنگ عامه ازجمله کتاب کوچه، کارهای گوناگون وی در زمینه ادبیات و شاعران کلاسیک و دیدگاه‌های وی درباره شاعران بزرگ شعر فارسی پرداخته است.

نظر شما