شناسهٔ خبر: 25800 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تازه‌ترین کتاب کزازی منتشر شد

کتاب «دمی بی‌خویشتن، با خویشتن» نوشته میرجلال‌الدین کزازی توسط انتشارات معین منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل ازمهر؛ کزازی در ابتدای کتاب، این اثر را شگفت‌انگیزترین، هنگامه‌سازترین و چالش‌خیزترین کتاب تالیفی خود توصیف کرده است. وی می‌‌نویسد: «چالش و هنگامه و شگفتی، در این کتاب به زمینه آن باز می‌گردد که زمینه‌ای است رازآلود، مه‌آگین و کم‌شناخته؛ زمینه‌ای که آنچنان به ژرفی آزمودنی است که به روشنی، بازنمودنی نمی‌تواند بود و آن‌چنان به نابی دریافتنی است که به آشکارگی، بازگفتنی نه

مولف اثر معتقد است زمینه کتاب پیش رو، ‌جهان ِ نهان است یا به عبارت دیگر و به تعبیر او به سخنی نغزتر: «نهان ِ جهان و آن‌چه بر آدمی می‌گذرد، در پیوند با این نهان و جهان.» کزازی در این اثر خود به درون و بیرون انسان و دین و آیین‌ها پرداخته است. سوالات و پیچیدگی‌های جهان درون، از جمله انگیزه‌های این محقق برای نگارش این کتاب است.

این پژوهشگر پیشکسوت ادبیات فارسی معتقد است: «از آن روی که نهان یا مینوی هر کس تنها ویژه اوست و در گونه خویش یگانه است، به ناچار، پیوند هرکس با مینو و نهان ِ جهان، پیوندی است دیگرسان و بی‌همانند. تنها از دیدی فراخ و فراگیر و با نگاهی نیک‌کلان‌نگر، می‌توان پیوندها و آزمون‌ها و دریافت‌هایی ویژه و دیگرسان و یگانه را که دریافتگران و آزمایندگان و پیونْدَندگان در روبارویی با جهان نهان و نهان جهان داشته‌اند، در گونه‌ها و رده‌هایی گنجانید و همانندی‌ها و همبستگی‌هایی در میان آن‌ها یافت

«گذار ِ به خدایی»، «گذار ِ در خدایی» و «گذار ِ از خدایی» بخش‌های اصلی کتاب  «دمی بی‌خویشتن، با خویشتن» هستند. برون‌فکنی در بیداری، ‌ چیرگی بر خواب، گونه‌های زمان، شیفتگی، رهرو ربوده و ... عناوین فرعی فصل‌های اصلی کتاب هستند.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

خوابی دیگر که از این‌گونه می‌تواند بود، همان است که بازرگانی را، در سفر شام، رخ داده است: بازرگانی فراخدست و نامدار، به آهنگ داد و ستد و سود و سودا، به شام می‌رود. شبی در خواب می‌بیند که در بیابانی با کاروانی در راه است. ناگهان راهزنان به کاروان در می‌تازند و کاروانیان را می‌کشند و خواسته و دارایی آنان را به تاراج می‌برند. در گیراگیر ستیز و آویز راهزنان با کاروانیان، یکی از آنان کوبه‌ای سهمگین بر بازرگان می‌نوازد و او را زخمی دردناک و جانشکار بر گردن می‌زند. بازرگان از درد و هراسی بسیار که می‌آزموده است و برمی‌تافته است، از خواب برمی‌جهد و گردن خویش را، به‌ گونه‌ای رازآلود و هول‌انگیز، خونبار می‌بیند و تنش را کوفته و دردناک می‌یابد.

این کتاب با ۱۷۷ صفحه، شمارگان ۷۷۰ نسخه و قیمت ۸ هزار تومان منتشر شد.

نظر شما