شناسهٔ خبر: 25847 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اجرای تئاتر خیابانی سوگواره خمسه بطور یکپارچه در اربعین حسینی

قائم مقام دبیر سوگواره خمسه، گفت: تئاتر خیابانی سوگواره خمسه به طور یکپارچه در فرهنگسراها و بوستانها در روز اربعین اجرا می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ امیرحسین شفیعی در نشست خبری سوگواره نمایشی، آیینی خمسه افزود: مراسم پایانی این جشنواره نیز روز هفتم دی ماه در فرهنگسرای ابن سینا برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه قصد داریم به صورت نمادین، بخش صحنه ای سوگواره خمسه را به اهدای تندیس به محمد علی کشاورز اختصاص دهیم، گفت: این مراسم با حضور کارگردان های صحنه ای در منزل محمد علی کشاورز حین عیادت از وی انجام می شود.

شفیعی توضیح داد: سعی کردیم بیش از هر چیز، شیوه جدیدی را با همراه کردن اجرای عمومی و رقابت میان گروه های نمایشی به اجرا در آوریم.

وی افزود: هر نمایش حداقل ۴ و حداکثر ۸ اجرا خواهد داشت و اجرای آخر همه گروهها مورد ارزیابی تیم داوری قرار خواهند گرفت تا فرصت اصلاح و ترمیم ضعف های احتمالی گروه ها فراهم باشد.

شفیعی همچنین گفت: داوران این سوگواره رقابتی تا چند روز دیگر معرفی می شوند.

 

دبیر سوگواره آیینی خمسه نیز در این نشست خبری، با بیان اینکه سوگواره خمسه قدم اول را برداشته و در حال آزمون و خطاست گفت: شایسته است آسیب شناسی این سوگواره انجام شود تا در سالهای آینده شاهد برگزاری هر چه بهتر آن باشیم.

مجید رفیعی، با اشاره به وجود خلا ناشی از نبود برنامه های نمایشی مذهبی به طور منظم در ایام سوگواره افزود: سوگواره خمسه بخش اول خود را با برگزاری پرده خوانی و نقالی در باغ هنرمندان ایران سپری کرد و شاهد اجراهای صحنه ای و خیابانی این سوگواره در روزهای منتهی به اربعین خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: در بخش صحنه ای، ۱۴ اثر به بخش پایانی راه یافت و در بخش خیابانی این سوگواره نیز از ۱۲ اثر دریافتی ۸ اثر به مرحله پایانی راه یافت.

دبیر سوگواره آیینی خمسه افزود: سعی کردیم آثار در فرهنگسراهای مختلف اجرا شوند و در همه نقاط شهر توزیع مناسبی برای علاقه مندان به این برنامه ها را شاهد باشیم.

وی از برگزاری نشستی تخصصی برای آسیب شناسی این سوگواره هم خبر داد.

رفیعی در ادامه با اشاره به توجه ویژه فرهنگسرای ابن سینا به برگزاری آیین ها و نمایشهای آیینی و مذهبی افزود: در کنار سوگواره روزهای شنبه شاهد جشنواره نمایشی تحت عنوان نمایشنامه خوانی ایران زمین هستیم.

وی به آغاز این جشنواره از اردیبهشت سال آینده اشاره کرد و گفت: سیاست اصلی ما حمایت از گروههای نوپا و جوان است.

بنابر این گزارش سوگواره نمایشی خمسه توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در ایام عزاداری محرم و صفر برگزار می شود.

نظر شما