شناسهٔ خبر: 25849 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رونمایی از قرآن های خطی متعلق به دوران قاجار

در آستانه اربعین حسینی (ع) از ۴ جلد قرآن خطی موجود در موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران متعلق به دوران قاجار رونمایی شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ قرآن های خطی متعلق به دوران قاجار در موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران رونمایی شد.

کلام الهر مجید با قدمت ۲۱۵ سال در سال ۱۲۲۱ هجری قمری توسط عبداله ابن محرر عاشوری به خط نسخ در ابعاد ۵/۸ *۵/۱۳ کتابت شده که دراین مراسم رونمایی شد.

همچنین قدیمی ترین اثر نمایشی در این مجموعه قرآن ها و کلام الله مجید با ۱۸۶ سال قدمت در سال ۱۲۵۰ هجری قمری توسط محمد هاشم اصفهانی در ۲۴۰ ورق با کاغذ فرنگی به خط نسخ در ابعاد ۵/۹ *۵/۶ تحریر شده است.

دو اثر دیگر رونمایی شده در این نمایشگاه قرآن هایی متعلق به اوایل دوران قاجار در ابعاد ۸*۵/۱۲ هستند که با خط نسخ خوش بر روی کاغذ هندی تحریر و با جلد روغن لاکی مجلد شده اند.

«عبداله عاشور» و «محمد هاشم اصفهانی» معروف به زرگر از خوشنویسان و استادان صاحب نام خط نسخ اوایل دوران قاجار یعنی اواخر سده دوازدهم و اوایل سده سیزدهم هجری قمری هستند.

نمایشگاه یاد شده تا پایان ماه صفر در موزه کتابخانه اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برپاست و علاقه مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می توانند همه روزه به جز شنبه (روز تعطیلی گردشی هفتگی موزه کتابخانه اختصاصی) از ساعت ۹ تا ۱۶ به این مجموعه واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند و مجموعه تا ساعت ۱۷ فعال خواهد بود.

نظر شما