شناسهٔ خبر: 25851 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صادق خرازی: دانشگاه باید اردوگاه سیاست و اندیشه باشد

صادق خرازی با بیان اینکه دانشگاه باید اردوگاه سیاست، اندیشه و فرهنگ باشد گفت: دانشگاه باید سیاسی و دانشجو نیز دغدغه استقلال، آزادی و پیشرفت ملی را داشته باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا ، صادق خرازی عصر امروز (دوشنبه) در مراسم سالگرد روز دانشجو در دانشگاه علامه طباطبایی افزود: بی تردید در پیشانی انقلاب اسلامی برای دانشگاه اهمیت زیادی قائل شده اند و معتقدم دانشگاه باید سیاسی باشد و دانشجو باید دغدغه استقلال، آزادی و پیشرفت ملی را داشته باشد.

وی اظهار کرد : هوشیاری دانشجو نیازمند آن است که بزرگان نظام به آن بنگرند و لازم است که حق دانشجو پایمال نشود. اینها اصول اصلاح طلبانه ای است که طی هشت سال گذشته در ساحت دانشگاه نادیده گرفته شده است.

خرازی در ادامه افزود: باید بدانیم دانشگاه باید اردوگاه سیاست و اندیشه و فرهنگ باشد. زنگ خطر زمانی به صدا درمی آید که دانشجو عاری از بینش سیاسی باشد .

به گفته این فعال سیاسی حزبی کردن دانشگاه هرگز خدمت به توسعه و دانشگاه محسوب نمی شود.

خرازی به شکل گیری واقعه ۱۶ آذر پرداخت و گفت: در میان اهل تاریخ درباره ۱۶ آذر دو روایت است که نخست این واقعه را منسوب به سفر نیکسون می کنند که به لحاظ تاریخی اشتباه است و روایت دوم نیز خیزش ۱۶ آذر را منسوب به اعتراضات دکتر مصدق و حمله نظامی به دانشگاه می دانند که به نظر می رسد این روایت درست تر باشد.

خرازی با بیان این جمله که 'آنچه برای ما محرز است ، این است که دانشگاه محفل امن دانشجو است'، اضافه کرد: دانشگاه نقش سترگی در انقلاب و دفاع مقدس داشت و تحولات سال ۷۶ منجر به بلوغ فکری و اجتماعی مردم ایران شد. بنابر این دانشگاه هوشیار می تواند استقلال، آزادی و تمامیت ارضی کشور را حفظ کند و کسانی که سر سازگاری با این چنین دانشگاهی ندارند تمام هم و غم خود را برای مقابله با دانشجو و تاثیرگذاری او هزینه می کنند.

خرازی در ادامه افزود: نتیجه هشت سال طاقت فرسا و تلخ که جنبش دانشجویی در سختی و حرمان گذران کردند دوران دست آموزی برای همه آگاهان و صاحبنظران است تا جلوی تکرار این حوادث تلخ گرفته شود. چرا که در آن سال ها گام هایی برداشته شد که ننگ دانشگاه بود. دانشجویان را از تحصیل محروم و ستاره دار کرده ، اساتید به صورت اجباری بازنشسته و چون همسو نبودند روزهای سختی مستولی شد.

وی افزود: زمستان سردی طی هشت سال سپری شد و شاهد تعلیق استاد و دانشجو بودیم ، دانشگاه به سخره گرفته شد. پس باید تلاش کنیم تعریفی مجدد از شرایط دانشگاه داشته باشیم.

این فعال سیاسی در ادامه خاطرنشان کرد: تلخی ها طی این هشت سال با دو جریان فریب و انحراف پیوند داشت.

خرازی در ادامه گفت: مهمترین عنصری که هدف انقلاب را تامین کرد هوشیاری مردم بود و کسانی که برای مردم هویت قائل نیستند و می خواهند میان رهبری و مردم فاصله بیندازند در خدمت نظام و انقلاب گام برنمی دارند.

وی افزود: مردم سرمایه جاودانه کشورند و آنان که می گویند مردم صلاحیت ندارند فاقد بینش هستند. و آنان خود نتوانستند با مردم ارتباط برقرار کنند تا نقش مردم را درک کنند.

این فعال سیاسی اظهار کرد رهبری و امام قدردان مردم هستند و مردم را تکریم می کردند.

وی ادامه داد: مردم وقتی احساس خطر کنند به میدان می آیند و با شعارهای احساسی سرسازگاری نخواهند داشت. مردم ولی نعمت حاکمان خودشان هستند و با قید وثیقه آزاد نیستند. کسانی که سخن از حذف مردم می زنند نباید در مصادر قرار بگیرند.

وی گفت: به جای اختلافات داخلی امروز نیاز به وحدت و حمایت از دولت داریم. اگر به شعارهای اصلاح طلبانه خود وفادار نباشیم و فضا را ملتهب کنیم هیچ توفیقی نخواهیم داشت.

 

** تقدیر از عملکرد رئیس جمهوری

وی در ادامه با اشاره به رفتار مجلس در مورد معرفی وزرای پیشنهادی علوم به مجلس گفت: حرکت و عملکرد حجت الاسلام و المسلمین روحانی تحسین برانگیز بود.

خرازی در پاسخ به سوال دانشجویان اظهار داشت: در مسئله معرفی وزیر پیشنهادی به وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری معتقدم رئیس دولت عملکرد موفقی داشته و مقاومت و تشخیص ایشان از افکار عمومی جامعه ستودنی و قابل حمایت است.

وی گفت: آقای روحانی تشخیص داده بود که دانشجو و دانشگاه به چه چیز هایی نیاز دارد و بر همین اساس نیز بر اصولش پافشاری می کرد.

سفیر سابق ایران در فرانسه افزود: هرچند که این حق قانونی مجلس است اما معتقدم رفتار نمایندگان در این مسئله در برابر دولت نگاه ملی نبود.

عضو هیات موسس حزب ندای ایرانیان در مورد فعالیت های انجمن های اسلامی نیز گفت: به نظر بنده دانشگاه بدون تشکل و فعالیت های سیاسی و فرهنگی دانشگاه نیست.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه اگر پویا باشد جامعه ای سرزنده خواهیم داشت و انقلاب اسلامی نیز به وسیله دو نهاد بزرگ حوزه و دانشگاه به پیروزی رسید.

خرازی درمورد فعالیت حزب ندای ایرانیان نیز گفت: این حزب خود را وفادار به تمامی مبانی اصلاحات دانسته و گام هایش را در این راستا بر می دارد.

وی اظهار داشت: حزب ندای ایرانیان معتقد به آزادی، دموکراسی و مردم سالاری است و اساسنامه اش تهیه و به وزارت کشور ارسال شده است.

خرازی ادامه داد: برخی در آغاز تاسیس حزب ندای ایرانیان می پنداشتند که این امر به خاطر اختلاف افکنی در بین اصلاح طلبان صورت گرفته است اما واقعیت امر این است که اصلاحات حزب نیست بلکه یک آرمان مردمی است.

وی یادآور شد: در گذشته چنین مسائلی وجود داشته به گونه ای که با تاسیس حزب اعتماد ملی انتقادات فراوانی نسبت به آن صورت گرفت.

عضو هیات موسس ندای ایرانیان اظهار داشت: هنوز از تاسیس این حزب فقط یک هفته گذشته است. دوستان فرصت دهند تا برنامه هایمان را اعلام کنیم و اگر موضع اصلاح طلبی نداشتیم آن وقت اعتراض کنند.

وی تصریح کرد: حزب جمهوری اسلامی را سران انقلاب تاسیس کردند، کارگزاران در دولت هاشمی، مشارکت در دولت خاتمی و پایداری در دولت احمدی نژاد تاسیس شد اما ندای ایرانیان وابسته به هیچ دولت و قدرتی نیست.

وی با بیان اینکه نخستین کنگره موسسه ندای ایرانیان در بهمن ماه سال جاری برگزار می شود، گفت: امیدوارم با شعارها و اصولی که در مرامنامه داریم گام های ارزشمندی در راستای ساختن ایرانی آباد و آزاد داشته باشیم.

یادآور می شود مراسم بزرگداشت روز دانشجو دانشگاه علامه طباطبایی به همت انجمن اسلامی این دانشگاه برگزار شد.

نظر شما