شناسهٔ خبر: 25906 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بهترین کتاب‌های علمی تخیلی 2014 از نگاه گاردین

گاردین به رسم هر ساله خود با نزدیک شدن به پایان سال میلادی بهترین کتاب‌ها در بخش‌های مختلف را انتخاب کرده است. در بخش کتاب‌های علمی تخیلی و فانتزی چندین کتاب‌ معرفی شده‌اند که از آن میان «عدالت فرعی» نوشته «آن لکی» توانسته در یک سال رکورد دریافت جوایز معتبر ادبی را بشکند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ امسال «کنگره جهانی داستان‌های علمی تخیلی/ Worldcon» در لندن برگزار و گرچه میزبانی این کنگره معتبر موفقیتی بزرگ برای ادبیات انگلیس قلمداد می‌شود ولی این کشور هیچ جایگاهی در میان برندگان و حتی نامزدهای جوایز سالانه هوگو پیدا نکرد و این جایزه به «آن لکی» نویسنده آمریکایی کتاب «عدالت فرعی» رسید. او همچنین با کتاب تحسین‌شده خود توانست نخستین نویسنده‌ای باشد که در یک سال جوایز ادبی آرتور سی. کلارک، نبولا و هوگو را از آن خود کند.

«ویلیام گیبسون» پایه‌‍‌‌گذار زیرسبک سایبرپانک نیز آخرین رمان خود به نام «دستگاه‌های جنبی» را با موضوع فن‌آوری و معضلات زندگی مدرن در اکتبر امسال منتشر کرد که از دید بسیاری منتقدان کتابی ارزشمند و موفق محسوب می‌شود.

دیگر کتاب علمی تخیلی امسال «مریخی» نوشته «اندی ویر» بود که داستان پرهیجان یک فضانورد سرگردان را بیان می‌کند. این کتاب در صدر فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های تخیلی جهان قرار گرفت و اکنون ریدلی اسکات در حال ساختن فیلم اقتباسی از آن است.

«جف وندرمیر» هر سه جلد از شاهکار سه‌گانه «دامنه جنوبی» به نام‌های «نابودی»، «سلطه» و «پذیرش» را امسال منتشر کرد. این سه رمان در داستان‎‌های نوشته‌شده با موضوع طبیعت تحول ایجاد کرده‌ و طبیعت فلوریدا را بسیار جالب و درخشان توصیف کرده‌اند.

«اروپا در پاییز» نوشته «دیو هاچینسون» نیز داستان آینده اروپا است در حالیکه به کشورهای کوچک جدید تقسیم شده است. به نظر می‌رسد انتشار این کتاب با وجود برگزاری همه‌پرسی استقلال در اسکاتلند و کاتالونیا در سال جاری بسیار بجا و بهنگام بوده، با این وجود متأسفانه با استقبال چندانی مواجه نشده است.

امسال همچنین «راشل پولاک» پس از 12 سال وقفه با انتشار کتاب «کودک‌خوار» بازگشتی غیرمنتظره به ژانر علمی تخیلی داشت. «گرگ‌ها» نوشته «سیمون اینگز» و «حقیقت و ترس» نوشته «پیتر هیگینز» نیز از دیگر کتاب‌های خواندنی امسال هستند.

همچنین «کلر نورث» کتاب «پانزده زندگی اول هری آگوست» را منتشرکرد که دارای طرحی هوشمندانه و جدید با موضوع سفر در زمان است.    

چندین سال است که ترس و وحشت یکی از چاشنی‌های این ژانر بوده و «یک مکان امن» نوشته «تانیا آنسوورد» که رمان جوانان است یکی از برجسته‌ترین کتاب‌های 2014 در این حوزه قلمداد می‌شود. نمونه دیگر «رؤیاهای یک مرد» نوشته «لیوی تیجار» است که در آن وحشت از اردوگاه‌های مرگ نازی با ماجراجویی آدولف هیتلر در دهه 1940 در هم آمیخته است.

امسال «جو آبرکرامبی» نخستین رمان مخصوص جوانان خود به نام «نیمی پادشاه» را نوشت که بسیار فانتزی و خواندنی است. همچنین «تام پولاک» آخرین جلد از سه‌گانه «سریر آسمان خراش» به نام «بانوی خیابان‎‌های ما» را منتشر کرد که در آن از استعارات فانتزی و ظرفیت ابداع و خلاقیت به خوبی بهره برده است.

طرفداران داستان‌های ادبی می‌دانند که تنها بخش کوچکی از رمان‌های نوشته شده به زبان‌های دیگر به انگلیسی ترجمه شده‌اند و درمورد داستان‌های فانتزی و تخیلی این تعداد بسیار کمتر هم می‌شود. نویسندگان غیرانگلیسی‌زبان اندکی هستند که قادر به کنار زدن موانع زبانی و نفوذ به کتابفروشی‌ها بوده‌اند. یکی از این نویسندگان «امی ایتارانتا» از فنلاند است که توانسته نخستین رمان خود به نام «حافظه آب» را به انگلیسی سلیس ترجمه کند.
 

نظر شما