شناسهٔ خبر: 25970 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سرمايه‌گذاری؛ آنکه يافت می نشود

سید ابوالحسن مختاباد، نویسنده و روزنامه نگار در یادداشت تازه اش به موضوع سرمایه گذاری در صنعت نشر پرداخته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سید ابوالحسن مختاباد در یادداشتی نوشت: صنعت چاپ در دنياي امروز اگرچه با تهديدات فراواني روبه‌روست که مهم‌ترين آن ديجيتالي شدن بسياري از امور مربوط به ديدن و خواندن و نوشتن است، اما هنوز به مصداق آن ضرب‌المثل معروف که دود از کنده بلند مي‌شود، سرپا و قبراق مسيرش را تداوم مي‌دهد و به پيش مي‌رود.

البته اگر بخواهيم صنعت چاپ را به خواندن و نوشتن منحصر کنيم و يا آن را در دايره بسته کتاب محدود نماييم، شايد افق چندان روشن نباشد، اما اگر بخواهيم نگاه صنعتي‌تري به چاپ بيفکنيم، قطعا شاخه‌هاي ديگري نيز هست که اصولا مسائل مربوط به دنياي ديجيتال نقش چنداني در آن ندارد. مثل چاپ در حوزه بسته‌بندي که با رشد ۲۰ درصدي روبه‌رو خواهد شد و ارزش توليدات آن به ۳۶۴ ميليارد دلار در سال خواهد رسيد.

بنابر گزارشي که آقاي جنتي در مراسم تجليل از پيشکسوتان صنعت چاپ ارائه کردند «گردش مالي صنعت چاپ در جهان حدود ۸۰۰ ميليارد دلار است ... که سهم ايران از آن ۳ ميليارد دلار است» که يک‌دويست و شصت و ششم گردش مالي جهان به شمار مي‌رود. همين آمار خود گوياي هر چيزي است.

رشد و صنعتي شدن اقتصاد کشور صنعت چاپي منطبق با آن مي‌خواهد، اما در تمامي اين سال‌ها اين صنعت يا ضعيف نگه داشته شد يا سرمايه‌گذاري اساسي و بنيادي براي آن صورت نگرفت. کارخانجات کاغذ که به نوعي مادر توليدات حوزه چاپ‌اند و بخشي عمده از محصولات حوزه چاپ روي انواع و اقسام محصولات کاغذي فرصت ابراز وجود مي‌يابند، وضعيتي اسفناک دارند و حتي از بخش مهمي از ماده اوليه توليدي (باگاس نيشکر) در يکي از مهم‌ترين کارخانجات کاغذ ايران (کاغذ پارس) به خوبي استفاده نمي‌شود.
ما هنوز هم آمار دقيق و قابل ارائه‌اي از ميزان سرمايه‌گذاري در حوزه چاپ نداريم.

هنوز آمار مناسبي از تعداد دستگاه‌هاي چاپ در کشور وجود ندارد. تا به امروز تنها مکاني که به سرشماري و گرد آوردن اطلاعات و آمار مربوط به صنعت چاپ کشور اقدام کرده است و هنوز هم کارش استمرار دارد، دفتر امور چاپ وزارت ارشاد است که مي‌توان به‌حق آن را فعال‌ترين بخش در جهت برنامه‌ريزي و توسعه و روان‌سازي براي سرمايه‌گذاري در اين صنعت به شمار آورد. نهادهاي مدني و صنفي اين حوزه همانند ساير صنوف با فقر و فاقه شديد اطلاعات روبه‌رو هستند.

نگاهي به برخي فعاليت‌هاي دفتر امور چاپ وزارت ارشاد و به خصوص برخي توافقاتي که با اداره گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام گرفت، روزنه‌هايي را نشان مي‌دهد.

خوشبختانه مديريت امور چاپ در دولت تدبير و اميد به آقاي محمودرضا برازش سپرده شد که خود فردي با تجربه و دانش بيش از دودهه‌اي در زمينه مسائل چاپ و نشر و کتاب است و با فراز و فرودها و مشکلات اين صنعت به خوبي آشناست.

بايد منتظر ماند و فعاليت‌هاي اين عرصه را بيشتر رصد کرد تا بتوان به تصويري دقيق‌تر از سرمايه‌گذاري در اين حوزه رسيد.

نظر شما