شناسهٔ خبر: 25977 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پاسخ طراح نماد جدید میدان انقلاب به انتقادها

حسین شناور یکی از دو طراح نماد جدید میدان انقلاب به برخی انتقادها پاسخ داد و تاکید کرد المان‌های ایرانی اسلامی در این طرح درنظر گرفته شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حسین شناور یکی از دو طراح نماد حجمی برگزیده شده برای میدان انقلاب اسلامی  درباره روند شکل گیری این طرح گفت: من و آقای شمسی زاده در ابتدا دو طرح مجزا داشتیم که طرح برگزیده حاصل تلفیق دو طرح ما با یکدیگر است، البته اثر نهایی در حال طی کردن پروسه تکمیل شدن است و طی هفته های آینده ماکت نهایی این طرح را ارائه خواهیم کرد.

او با اشاره به نقدهایی که نسبت به این طرح برگزیده وجود دارد، بیان کرد: ما خودمان را برای نقدها و نظرات مختلف آماده کرده بودیم، به هر حال نصب یک اثر هنری در میدان شهر با نظرات موافق و مخالف بسیاری روبرو خواهد شد.

شناور با اشاره به طرح قبلی میدان انقلاب اسلامی اثر ایرج اسکندری یادآور شد: اثر قبلی میدان انقلاب را آقای اسکندری و همکارانشان کار کرده بودند که بعد از گذشت ۳۰ سال از انقلاب به نظر من لازم بود که اثر مدرن تر، نوتر و جالب توجه تری برای مردم در این میدان جایگزین شود، چرا که اثر قبلی دیگر حرف و جذابیتی برای مخاطب نداشت.

این هنرمند مجسمه ساز با بیان این که طرح برگزیده قابلیت ارتباط برقرار کردن با همه طیف های مخاطبانش را دارد، بیان کرد: اثر برگزیده هم ساده است و هم قابلیت ارتباط برقرار کردن با مخاطب خاص و عام را دارد؛ چراکه نشانه ها و المان های بکار رفته در آن بسیار گویا و رسا است و از دل همین مردم و ریشه های فرهنگی آنها برآمده است.

او در توضیح این المان ها گفت: گنبد فیروزه ای آن که یادآور معماری ایرانی اسلامی ماست و کبوتران موجود در این اثر نیز به نوعی جزئی از معماری ایرانی و اسلامی محسوب می شود که در نظر مخاطبان بسیار آشناست.

شناور تصریح کرد: در این اثر دروازه ای از خون دیده می شود که المانی شناخته شده برای مردم کشور ماست و دروازه ای است که تاریخ این ملت و کشور را نشان می دهد، جمعیتی از کبوتران سفید را می بینیم که از روی گنبد فیروزه ای رنگ به سمت آسمان در پروازند و یادآور جمعیتی از مردم ماست که انقلاب کرده و به سوی آسمان حرکت کرده اند. این المان ها برخاسته از ریشه های فرهنگی و انقلابی ما ایرانی هاست.

این هنرمند همچنین تأکید کرد که این طرح هنوز در مرحله تکمیل تر شدن است و ماکت نهایی آن طی هفته های آینده ارائه خواهد شد.

او در بخش پایانی سخنانش با اشاره به هماهنگی این نماد جدید با فضای اطرافش اظهار کرد: قرار است روی مدیریت و فضاسازی اطراف میدان انقلاب اسلامی اقداماتی صورت بگیرد و همه ساختمان های این میدان به صورت متحد یکسان سازی شده و  ۵ طبقه ای باشند. این نماد جدید نیز در هماهنگی با فضای اطراف میدان با ارتفاع ۱۷ متر از سطح خیابان طراحی شده است که اگر این هماهنگی ها صورت بگیرد، اثر نهایی همخوانی خوبی را با محیط اطرافش خواهد داشت.

نظر شما