شناسهٔ خبر: 25981 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کدام دسته از مجموعه‌های مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی قابل انتشارند؟

مطابق آئین‌نامه جدید مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی، مجموعه‌های موجود در این مرکز که جنبۀ خانوادگی و خصوصی دارند، در جای مناسب نگهداری می‌شوند و استفاده از آنها تنها منحصر به خانواده اهداءکنندگان است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ از آغاز فعالیت مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی - اسلامی) تاکنون افزون بر ۱۰۰ مجموعه خصوصی کوچک و بزرگ مربوط به خاندان‌ها و شخصیت‌های علمی کشور به کتابخانه این مرکز منتقل شده است.

از این شمار ۹ مجموعه از راه خرید و بقیه به صورت اهداء به مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی - اسلامی) انتقال یافته است.

بخشی از این مجموعه‌ها که مشروط به نگهداری جداگانه نبوده است، پس از ضرب مُهر اهدایی، ضمن کتابخانه مرکزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخشی دیگر، بنا بر شرایط واگذاری اهداءکنندگان، در محلِ جداگانه و به نام اهداگران، محفوظ است.

بر اساس این گزارش، کتاب‌ها و مجله‌های چاپی این مجموعه‌ها، فهرست شده یا در دست فهرست نویسی است. مخازن این نوع مجموعه‌ها به صورت بسته اداره می‌شود و در حال حاضر پژوهشگران مرکز و مراجعان خارج از مرکز از آن استفاده می‌کنند.

اما یادداشت‌ها و مدارک و اسناد چاپ نشده کتابخانه‌های اختصاصی، سرنوشت دیگری دارند؛ برابر آئین‌نامه کتابخانه، این نوع یادداشت‌ها و اسناد چاپ‌نشده، آن اندازه که پس از بررسی و ارزش‌یابی، برای چاپ و انتشار مناسب تشخیص داده می‌شوند، در یک جلد یا مجلداتی از سوی کتابخانه مرکز منتشر خواهند شد.

البته برابر همین آئین‌نامه، کتابخانه مرکزی مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی - اسلامی) موظف است برخی دیگر از اسناد و مدارک را که جنبۀ خانوادگی و خصوصی دارند، در جای مناسب نگهداری کند و استفاده از آن صرفاً برای خانواده اهداء کنندگان مجاز است.

نظر شما