شناسهٔ خبر: 26041 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عباس کیارستمی در بازدید از موزه صلح: شما دوبار برگردن ما حق دارید

با بازدید امروزم از این موزه متوجه شدم که بی شک شما عزیزان جانباز دو بار بر گردن ما حق دارید یکی آن موقع که در موقعیت دفاع و فداکاری برای همه ما بوده اید و دیگری الان که با تمام صدمات بدنی و با انرژی عجیب موزه صلح تهران را روایتگری می کنید.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل ازمهر؛ به دعوت جانبازان شیمیایی موزه صلح تهران، عباس کیارستمی كارگردان پرآوازه كشورمان طی بازدیدی دو ساعته از این موزه به صورت دقیق‌تر با ابعاد فاجعه بکارگیری سلاح های شیمیایی در زمان جنگ عراق علیه مردم و رزمندگان ایرانی آشنا شد. 

در این بازدید، جانبازان شیمیایی که روایتگری موزه را با تمام مشکلات جسمی برعهده دارند ضمن خوش آمدگویی، سیر رشد و بکارگیری این سلاح ها در جهان تا مرحله هشت سال جنگ تحمیلی و نیز چگونگی پشتیبانی دولت های غربی از صدام در این ماجرا و همچنین هماهنگی برای جلوگیری از ذکر نام رژیم بعثی صدام در تمامی طول جنگ به عنوان بکارگیرنده سلاح های شیمیایی در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و ابعاد تحریم های ظالمانه کنونی برای جلوگیری از دریافت داروهای حیاتی خود را برای وی تشریح کردند.

کیارستمی در موزه صلح

حسن حسنی سعدی جانباز هفتاد درصد که تاکنون یازده بار بر اثر آسیب های شیمیایی مجبور به پیوند قرنیه هر دو چشم شده در سخنانی فعالیت خود در موزه صلح را ادامه منطقی دفاع مقدس دانست.

وی اشاره کرد: فردی به نام صدام با پشتیبانی همه جانبه دولت های دیگر و با شروع جنگ تحمیلی تصمیم داشت تا کینه ای ابدی بین دو ملت ایران و عراق برقرار کند و اکنون که جنگ با مقاومت افتخارآمیز ملت ایران به پایان رسیده ما همچنان ضمن افتخار به تک تک اجزای این حماسه فراموش نشدنی نباید خدای ناکرده با محاسبه اشتباه نتوانیم مردم مظلوم عراق را از عملكرد حزب بعث در تریبون های سیاسی و تبلیغات سطحی در فیلم ها تفکیک کنیم و با ایجاد کینه بین دو ملت همجوار، ناخودآگاه به دست خودمان دشمنان زیرك پشتیبان صدام را، در زمان صلح به اهداف شکست خورده شان در زمان جنگ برسانیم.

كونیكو یامامورا مادر شهید محمد بابایی نیز ضمن بیان خاطراتی از زندگی خود و فرزند شهیدش در دوران جنگ از عزم راسخ خود به عنوان یك زن ژاپنی الاصل كه سال هاست خود را صرفا ایرانی می داند، سخن گفت و برای اجرای برنامه های موزه صلح در بین كودكان و زنان ایرانی و ژاپنی، نكاتی را برای حضار تبیین کرد.

در ادامه این مراسم محمدرضا تقی پور جانباز هفتاد درصد که دو پایش قطع شده و امروز ریاست موزه را برعهده دارد نیز بیان کرد: من در آزادسازی خرمشهر هر دو پای خود را از دست دادم ولی همیشه با خود تکرار کرده و به همه بازدیدکنندگان موزه نیز اعلام می کنم که بدون هیچ منتی و از صمیم قلب به نشستنم بر این ویلچر افتخار می کنم که این نشستن من و امثال من باعث سربلندی و سر پا ایستادن ملتم شده است.

وی ادامه داد: در اینجا هم اعلام می کنم که تعریف ما از صلح در این موزه هرگز قد خم کردن در مقابل ظالم نیست بلکه ما در پی صلحی با عدالت و پایدار هستیم و نه صلحی كاذب که به علت عدم تحقق اولیه عدالت، تنها آتش بسی موقت خواهد شد در میان دو جنگ قبلی و بعدی.

کیارستمی در موزه صلح

این جانباز همچنین بیان کرد: ما 10 روز قبل شهید احمد زنگی آبادی را از دست دادیم که یکی از راویان جانباز ما بوده استو با اینکه او در صف پیوند ریه قرار داشت و تنها چند صدم ریه اش كار می كرد ولی برخلاف تبلیغات دروغینی كه همیشه ما جانبازان را افتاده بر تخت و تمام شده فرض می كند از خانه خارج و با کشیدن کپسول اکسیژن سنگین در پی خود و ماسک بر صورت به روایت آنچه تاکنون بر این ملت مظلوم گذشته می پرداخت تا مانند دیگر دوستان جانباز فعالش نشان دهد كه حتی با سخت ترین شرایط تنفسی و تا آخرین لحظه زندگی، این راه مقدس و این مسئولیت انسانی آگاه سازی ادامه دارد که متاسفانه اکنون او در این جمع حضور فیزیکی ندارد تا به شما خوش آمد بگوید و روحش شاد باد.

سپس فیلم گزارش «جشن کشتی دوستی» بین بچه های ایرانی و عراقی در سی امین سالگرد جنگ  با حضور جانبازان و هنرمندان روی رودخانه اروندرود و نیز فیلم گزارش «مسابقات کتابخوانی دفاع مقدس» و تاثیر تربیتی و اخلاقی کتاب های دفاع مقدس در بین مددجویان و مددکاران زندان دورود پخش شد که به عنوان تجارب جدید و عملی صلح طلبانه مورد توجه این کارگردان  کشورمان قرار گرفت.

عباس کیارستمی پس از ابراز شگفتی و اظهار تاثیر عمیق این بازدید بر جان و روحش، طی سخنان صمیمانه ای اظهار کرد: با بازدید امروزم از این موزه متوجه شدم که بی شک شما عزیزان جانباز دو بار بر گردن ما حق دارید یکی آن موقع که در موقعیت دفاع و فداکاری برای همه ما بوده اید و دیگری الان که با تمام صدمات بدنی و با انرژی عجیب موزه صلح تهران را روایتگری می کنید، چون مرور این فجایع توام با حماسه یک توان مضاعف نیاز دارد که باید از صمیم قلب اعتراف کنم که واقعا غیر از شما کسی این توان عظیم را ندارد.

این کارگردان سینما در ادامه عنوان کرد: آدم های عادی در بیرون از این موزه که در حال قدم زدن و تفرج در میان همین پارک شهر هستند و در میان درخت و گل و بوته سیر می کنند با ورود به این موزه، ناگهان به جهان تازه ای وارد می شوند و بی شک دچار دو نوع عذاب وجدان و سوال خواهند شد که اولا چرا با آنکه همه ما به نوعی کم و بیش با موضوع جنگ و این دفاع آشنا هستیم تاکنون از ابعاد عظیم این ماجرای بدین نزدیکی این همه غافل بوده ایم، و در مرحله دوم که از قبلی قطعا مهمتر است قیاس احساس مسئولیت شما با خود است که چطور شما با تمام مشکلات بدنی دلسوزانه هنوز اینگونه در حال سعی، تلاش و فعالیت برای آگاهی بخشی به مردم هستید؟ و حتما این تلنگری است به هرکس و از جمله خود من که هر کاری می توانیم با تمام وجود و احساسمان برای کمک به شما عزیزان و راهتان انجام دهیم.

کیارستمی در موزه صلح

کارگردان فیلم «طعم گیلاس» یادآور شد: به همین دلیل بجز آنكه به همه پیشنهاد خواهم كرد تا حتما این موزه را بازدید و شما عزیزان را دیدار کنند؛ این درخواست را هم از شما دارم که در مقابل روش ها و هزینه های هنگفت همسو، حداقل پنجاه موزه مشابه با همین موزه صلح با روایتگری اصیل شما جانبازان در سراسر کشور بسازید تا این لذت کشف برای دیگران نیز حاصل شود تا بی شک همه مردم نیز در این حرکت انسانی مددکار شما شوند.

کارگردان فیلم «خانه دوست کجاست» خاطرنشان کرد: من واقعا با یک ذهنیت عادی وارد این موزه شدم ولی از الان تا ابد به شدت درگیر تمام موضوعاتی خواهم بود که در اینجا مشاهده کردم بخصوص تصویر دو چشم اشک ریزان، سرخ و پیوندی جناب حسنی سعدی که خود به تنهایی اثباتی بر تمامی اسناد این موزه است.

در ادامه این بازدید جانبازان موزه صلح تهران نیز از عباس کیارستمی بدلیل ساخت فیلم «دو راه حل برای یک مسله» تشکر و اظهار کردند که تاکنون از این فیلم برای آموزش های ساده صلح طلبی به کودکان بازدیدکننده بسیار استفاده کرده اند.

موزه صلح تهران در خیابان خیام، خیابان فیاض منش و پس از در ورودی شمالی پارک شهر تهران قرار دارد و بازدید از ساعت 9 صبح تا 12:30 و بعد ازظهرها از ساعت 14:30 لغایت 17 برای عموم آزاد و رایگان است.

نظر شما