شناسهٔ خبر: 26049 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

100 هزار هنرمند صنایع دستی کشور در فهرست انتظار بیمه هستند

معاون صنایع دستی کشور گفت: از 350 هزار نفری که در بخش صنایع دستی مشغول به کار هستند در حال حاضر تنها 70 هزار نفر، تحت پوشش بیمه و 100 هزار نفر دیگر نیز در فهرست انتظارند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل ازمهر؛ بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به این‌که بیمه هنرمندان این رشته قطع نشده اشاره و بیان کرد: بیمه هنرمندان صنایع دستی قطع نشده اما متقاضیان جدید نمی‌توانند خود را بیمه کنند و ظاهرا علت این است که سازمان تامین اجتماعی می‌گوید دولت باید بدهکاری مرا بپردازد و تا این بدهکاری پرداخت نشود، من افراد تازه را بیمه نمی‌کنم.

معاون صنایع دستی در پاسخ به این‌که معاونت نامبرده چه تلاشی برای بیمه افراد جدید کرده است، گفت: ما به سخنگوی دولت نامه داده و با مسئولان مرتبط از جمله با وزارت کار و تعاون و امور اجتماعی نامه داده و از آنها خواسته‌ایم تا به این مساله رسیدگی کنند.

به گفته نامور مطلیق از 350 هزار نفری که در بخش صنایع دستی مشغول به کار هستند تنها 70 هزار نفر، تحت پوشش بیمه هستند و در حال حاضر 100 هزار نفر در فهرست انتظارند. اگر تکلیف بیمه صنعتگران روشن شود ما می‌توانیم قدم بزرگی در راه کارآفرینی برداریم آن هم در شرایطی که اشتغال در بخش صنایع دستی، به شدت در خطر است.

معاون صنایع دستی با اشاره به این‌که سازمان میراث فرهنگی در بخش صنایع دستی، نیازمند بدجه و تامین اعتبارات بیشتر است گفت: ما نامه‌نگاری‌های لازم را انجام داده‌ایم. هنرمندان و انجمن‌های صنفی هم از قطع بیمه افراد جدید اعلام نگرانی کرده‌اند؛ رئیس جمهور نیز خواستار فعال کردن بخش صنایع دستی و اشتغال‌زایی در این زمینه است اما توجه به این موارد نیازمند اعتبارات بیشتر است.

نامور مطلق، بیمه را حداقل امکان دانست و افزود: حداقل امکانی که ما می‌توانیم در اختیار هنرمندان صنایع دستی بگذاریم، بیمه است. امیدوارم سازمان‌ها و نهادهای مرتبط، حتی شخص رئیس جمهور و نمایندگان مجلس به اهمیت این موضوع پی ببرند و بودجه و اعتبارات بیشتری را به معاونت صنایع دستی اختصاص دهند.

او به بیمه پیشکسوتان به عنوان یکی از مشکلات اصلی معاونت صنایع دستی اشاره و بیان کرد: ما نزدیک به 10 ماه پیش نامه دادیم و از مسئولان خواستیم تا اعتباری را به ما اختصاص دهند که بتوانیم هنرمندان پیشکسوت خود را بیمه کنیم از آن زمان تاکنون هیچ پاسخی نشنیده‌ایم. در طرح اولیه ما 1000 نفر در نظر گرفته شده بود با 30 میلیارد تومان اعتبار . حالا حاضریم تعداد را کمتر کنیم و تنها به هنرمندانی بپردازیم که از پس هزینه‌های درمان و زندگی شخصی خود برنمی‌آیند.

نامور مطلق در پاسخ به این‌که برای داشتن بیمه باید امتحان داد و از سازمان فنی، حرفه‌ای مدرک گرفت؛ حال آن‌که ممکن هست هنرمندان پیشکسوت، سواد نداشته باشند گفت: ما همکاری‌هایی را با سازمان فنی، حرفه‌ای انجام داده و از آنها خواسته‌ایم تا این هنرمندان، بدون آزمون کارت بگیرند اما مشکل اساسی در شرایط فعلی، نبود بودجه است.

نظر شما