شناسهٔ خبر: 26063 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

مدخل‌های دانشنامه فلسفه استنفورد

استنفورد برای کسی که می‌خواهد اولین‌بار با مسئله یا مبحثی در فلسفه آشنا شود یا شناخت بهتری از آن حاصل کند، یکی از گزینه‌های مناسب این است که کار را با خواندن مدخل یا مدخل‌های مربوط به آن در دانشنامه فلسفه استنفورد آغاز کند.

نام کتاب: روشنگری

نویسنده: ویلیام ریستو

مترجم: مرتضی عابدینی‌فر

انتشارات: ققنوس

سال چاپ: 1393

تعداد صفحات: 107 صفحه

قیمت:  6000 تومان

................................................................................................

نام کتاب: هرمنوتیک

نویسنده: بیورن رمبرگ و کریستین گسدال

مترجم: مهدی محمدی

انتشارات: ققنوس

سال چاپ: 1393

تعداد صفحات: 72 صفحه

قیمت:  4000 تومان

.........................................................................................................................

 

نام کتاب: بخت اخلاقی

نویسنده: دانانکلین

مترجم: مریم خدادادی

انتشارات: ققنوس

سال چاپ: 1393

تعداد صفحات: 83 صفحه

قیمت:  5000 تومان

.................................................................................................................

نام کتاب: سعادت

نویسنده: دن هیبرون

مترجم: حسین عظیمی

انتشارات: ققنوس

سال چاپ: 1393

تعداد صفحات: 108 صفحه

قیمت:  4000 تومان

.....................................................................................................

«هرمنوتیک»، «روشنگری»، ،«سعادت»و «بخت اخلاقی»،‌ و به ترتیب، جلد نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم از مجموعه دانشنامه فلسفه استنفورد است که به تازگی انتشارات ققنوس روانه بازار کرده است.

عناوین و مشخصات کتاب‌هایی که در بالا ذکر شد، گزیده ای از مدخل های دانشنامه استنفورد است که با هدف گستردن دامنه تاثیر آن و فراهم کردن امکان دسترسی هرچه بیشتر خوانندگان فارسی زبان به مقالات راهگشایی که در این مجموعه آمده، فراهم شده است.

- «هرمنوتیک» به منزله کاوشی در ژرف‌ترین شرایط میان‌کنشی نمادی و فرهنگ به طور کلی، افقی انتقادی برای بسیاری از جذاب‌ترین مباحث فلسفه معاصر هم در بستر انگلیسی- آمریکایی و هم درون‌گفتمانی قاره‌ای تر گشوده است.

«سرآغاز هرمنوتیک»، «پیگیری های رمانتیک»، «نقد عقل تاریخی»، «چرخش هستی‌شناختی»، «انسان‌باوری هرمنوتیکی»، «عینیت و نسبی‌نگری»، «نقد ایدولوژی»، «نشانه‌شناسی» و «پساساختارگرایی»، «هرمنوتیک و عمل‌باوری» عناوین اصلی مدخل «هرمنوتیک» هستند.

- «روشنگری» دوره ای از تاریخ تفکرو فرهنگ غرب است که حدودا از دهه‌های میانی قرن هفدهم آغاز می شود،‌تا پایان قرن هجدهم ادامه می‌یابد و با انقلاب‌های عظیم در علم، فلسفه، جامعه و سیاست شناخته می‌شود.

«حقیقت»، «خیر» و «زیبایی» سه فصل اصلی این جلد از مجموعه دانشنامه فلسفه استنفورد هستند.

- مدخل «سعادت» بر معنای روانشناختی سعادت متمرکز است، روایت‌های اصلی سعادت به این معنا، لذت‌گرایی، نظریه رضایت از زندگی و نظریه حالت عاطفی هستند؛ صرف نظر از مسائل زبانی، سعادت به معنای روان‌شناختی همیشه یکی از دغدغه‌های مهم فلاسفه بوده است.

«معنای سعادت»، نظریه های سعادت»، «علم سعادت»، «اهمیت سعادت» و «جستجو و پیشبرد سعادت» عناوین اصلی مدخل سعادت دانشنامه فلسفی استنفورد هستند.

- «بخت اخلاقی» که دوازدهمین جلد، از مجموعه دانشنامه فلسفه استنفورد است، به این موضوع پرداخته که بحث اخلاقی هنگامی رخ می‌دهد که عامل را به درستی بتوان موضوع حکم اخلاقی قلمداد کرد به رغم این واقعیت که جنبه مهمی از آن چیزی که وی از جهت آن ارزیابی می‌شود به عواملی فراتر از کنترل او وابسته است.

«پیدایش مسئله خت اخلاقی و انواع بخت»، «لوازمی برای دیگر بحث‌ها»، «انواع ارزیابی اخلاقی»، «پاسخ به مسئله» و نتیجه گیری عناونی فصلول اصلی این اثر است.

نظر شما