شناسهٔ خبر: 26074 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدیر نشر صابرین: ناشران خصوصی در بازار نشر جای تنفس ندارند

محمدرضا توکل صدیقی، مدیر انتشارات صابرین مهم‌ترین چالش حوزه کتاب را ضعیف بودن چرخه اقتصاد نشر دانست و گفت: در صورتی که این چرخه بهبود یابد، به صورت خود به خود فرهنگ کتابخوانی نیز ترویج می‌یابد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ توکل صدیقی اظهار کرد: ظهور و بروز بسیاری از مشکلات حوزه نشر از ضعیف بودن چرخه اقتصادی این حوزه نشأت می‌گیرد. در چنین موقعیت بحرانی بدون تردید نویسندگان، مترجمان، ناشران و سایر دست‌اندرکاران تولید کتاب از نظر مادی تأمین نمی‌شوند در نتیجه انگیزه و موقعیت فعالیت برای حضور در این عرصه را ندارند.
 
وی با بیان این که رکود موجود در بخش اقتصادی کشور زمینه‌ساز ضعیف شدن چرخه اقتصادی نشر را فراهم کرده است، گفت:  متأسفانه مسئولان گاهی اوقات در مباحث مربوط به سیاستگذاری‌ها و نظارت حوزه نشر آن‌گونه که باید و شاید آگاهانه و با تدبیر عمل نکرده‌اند.

توکل صدیقی ادامه داد: همچنین دولت در مدیریت بودجه‌های فرهنگی کشور به خوبی وارد عمل نشده؛ به گونه‌ای که این بودجه به تدریج در حال کاهش است و آن را در بخش های دیگر حوزه فرهنگ کشور تزریق می‌کند. همچنین به جای این‌که این بودجه را در اختیار ناشران خصوصی که بدنه اصلی چرخه نشر کشور هستند قرار دهد، در اختیار ناشران و مؤسسات دولتی قرار می‌دهد.
 
مدیر انتشارات صابرین با اشاره به دیگر مشکلات حوزه نشر به ویژه کتاب، گفت: تصدی‌گری‌های دولت در حوزه نشر مشکلات جبران ناپذیری را به وجود می‌آورد. متأسفانه بنگاه‌ها و مؤسسات بزرگ دولتی وارد حوزه نشر شده‌اند و زمینه ایجاد فضای رقابتی سنگینی با ناشران خصوصی فراهم کرده‌اند. این در حالی است که این بنگاه‌ها و مؤسسات دولتی هم از امکانات گسترده‌ای به لحاظ مالی و ساختاری برخوردارند و هم بخش عظیمی از بازار نشر را به خود اختصاص داده‌اند. علاوه بر آن، اغلب این بنگاه‌ها و مؤسسات دولتی، خود انتشارات دارند؛ این موضوع باعث می‌شود که ناشران خصوصی جای تنفس در بازار نشر نداشته باشند. 

توکل صدیقی ادامه داد: در صورتی می‌توانیم شاهد شکوفایی نشر کشور باشیم که دولت دست از تصدی‌گری های خود در این حوزه بردارد و آن را به بخش خصوصی و مردمی واگذار کند.
 
وی اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در حوزه نشر را از جمله راهکارهای بُرون رفت از چالش های حوزه کتاب عنوان کرد و گفت: بر اساس این اصل که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز هست، بنگاه‌های دولتی باید به بخش خصوصی واگذار شوند؛ این اصل در تمام بخش‌های کشور اجرا شده است اما متأسفانه هنوز در حوزه نشر به مرحله اجرا نرسیده است.
 
مدیر انتشارات صابرین تاکید کرد: در صورتی که چرخه اقتصادی نشر کشور بهبود یابد، به صورت خود به خود فرهنگ کتابخوانی نیز ترویج می‌یابد چرا که با بهبود چرخه اقتصادی نشر، زمینه سرمایه‌گذاری برای ایجاد ویترین کتاب فراهم می‌شود، در نتیجه کتاب به سهولت در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.

نظر شما