شناسهٔ خبر: 26086 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پاسخ‌های پوراحمد درباره برخی حواشی اخیر

کیومرث پوراحمد نسب به برخی بازتاب‌های نادرست سخنانش در چند روز اخیر و نحوه انتشار فیلم «پنجاه قدم آخر» سخن گفت.

amir kholousi-13-2.JPGبه گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ پوراحمد در پاسخ به اینکه چرا نسخه عرضه شده در شبکه نمایش خانگی از فیلم «پنجاه قدم آخر» با عکسی منتشر شده است که سکانس مربوط، در فیلم وجود ندارد؟ گفت: بعد از جشنواره و قبل از اکران عمومی 13 دقیقه از فیلم حذف شد، در حالیکه آن صحنه‌ها نه اهانتی به کسی بود و نه وزارت ارشاد با آن صحنه‌ها مشکلی داشت ولی گفتند، منطقی نیست. در همان مقطع اکران فیلم گفتم اجازه بدهید منطقش را مردم تشخیص بدهند اما این امکان فراهم نشد. به‌گمانم ، شاید ماجراهایی پشت پرده وجود داشت و دارد که سر فیلم «پنجاه قدم آخر» خراب ‌شد.

پوراحمد درباره عکسی که بر روی سی‌دی فیلم «پنجاه قدم آخر» آمده است و در فیلم این صحنه وجود ندارد نیز تصریح کرد: در همان زمان اکران فیلم هم، این تصویر را بر روی بنرهای تیلیغاتی فیلم زدند که بابک حمیدیان در حال شلیک است. من همان زمان به پخش‌کننده گفتم که این کار پسندیده نیست. وقتی سکانسی حذف شده و عکس آن در تبلیغات فیلم یا روی جلد سی دی فیلم قرار بگیرد، به هرحال تماشاگری که حواسش جمع باشد، احساس می‌کند از او سوء استفاده شده اما متاسفانه گوش شنوایی وجود نداشت.

این کارگردان در پاسخ به اینکه چرا در زمان اکران عمومی فیلم «پنجاه قدم آخر» سکوت کردید، گفت: ترجیح دادم سکوت کنم. به نظر می‌رسید که انجمن دفاع مقدس و وزارت ارشاد مشکلی با فیلم ندارند. برعکس مسئولان انجمن خیلی هم همراهی کردند ولی احتمالا همان ماجراهای پشت پرده بود. تاکید می‌کنم "شاید". من که خبر ندارم ماجرای پشت پرده چیست و چه کسی می‌خواهد پنبه چه کسی را بزند.

کیومرث پوراحمد که طی چند روز گذشته در دانشگاه کرمان سخنرانی داشته است در بخش دیگری از گفت‌وگویش با ایسنا نسبت به نحوه بازتاب صحبت‌هایش گفت: رُک‌گویی یکی از ویژگی‌های من است، که در این جامعه ظاهرا رک گویی ناپسند است. برخی انگار منتظر یک بهانه‌اند که متاسفانه حرف‌های من یکی از آن بهانه‌ها شد. از طرف دیگر دوستانی هم هستند که انگار منتظرند ببینند امثال من چه می‌گوییم و بلافاصله حاشیه‌های بزرگ‌تر از اصل درست کنند.

وی تصریح کرد: اخیرا صحبت‌هایی از قول من در برخی‌ سایت‌ها نقل شده که یا غلیظ شده یا جابه جا شده. مثلا من اگر احمق را در مورد خودم گفته‌ام "احمق" را در جای دیگری می‌گذارند که مطلب را غلیظ‌تر کنند. یا حرفهایی که من درباره‌ی معاونت سینمایی دولت قبل گفتم را آورده‌اند به عنوان انتقاد از صدا‌وسیما. من در دوره آقای ضرغامی یک سریال برای تلویزیون ساخته‌ام، چهار تله‌ فیلم ساخته‌ام و فیلم «اتوبوس شب» را که کلی برایم امتیاز آورده. من با آن دسته از مدیران تلویزیون که کار کرده‌ام رابطه خوبی داشته‌ام و هنوز هم دارم. یا با مدیران سروش اصلا رابطه‌ای کاملا دوستانه داریم و حقش نیست که اگر من درباره یک کارمند جزء آن جا چیزی می‌گویم این حرف را بزرگ کنند و تعمیم بدهند به کل "سروش".

پوراحمد در پاسخ به اینکه چرا نسبت به نحوه پخش قسمتی از مجموعه قصه‌های مجید (ملخ دریایی) در دانشگاه کرمان معترض بوده است، گفت: از همان ابتدای پخش متوجه شدم که فیلم تیتراژ ندارد و از وسط شروع شده. حالم بد شد. به هرحال هر کسی فیلم‌اش را دوست دارد و حالش بد می‌شود. مثل این است که دست و پای بچه آدم را قطع کنند. آمدم بیرون و به دست‌اندرکاران برنامه گفتم چرا فیلم از وسط است؟! آنها گفتند فیلم را از «سروش» گرفتیم. همان لحظه فکر کردم که باید موضوع را از سروش پیگیری کنم. شاید این سی دی استثنائاً مشکل فنی داشته است، نمی‌دانم. ولی من خطاب به تماشاگران آن برنامه گفتم که این طبیعی‌ترین حق یک تماشاگر است که فیلم مورد نظرش را کامل و درست ببیند. وقتی فیلم از وسط پخش می‌شود ای کاش اعتراضی می‌کردید، یا از سالن بیرون می‌رفتید. در این صورت من احساس می‌کردم تماشاگر فیلم من با من همدل است.

پوراحمد که چندین سال پیش پروژه شاه را به تهیه‌کنندگی روایت فتح در دست تولید داشت که متوقف شد و سپس فیلمنامه «شاه» را چاپ کرد، همچنین گفت: در آن فیلمنامه موضع‌ام نسبت به دربار و شاه کاملا واضح است اما در انعکاس حرف‌هایم در کرمان مطلب دیگری نوشته شده است. یک وقت حرف‌های آدم تحریف می‌شود، یک وقت جابه‌جا می‌شود، اما یک وقت هست که به کل از آستین‌ حرف دیگری درآورده می‌شود. این از همان موارد است. وقتی خودم هم حرف‌هایی را که از قول من درباره شاه نوشته‌اند خواندم، حیرت کردم.

این کارگردان به عنوان حرف آخر گفت: در مراسم تشییع عظیم جوانروح در خانه سینما من یک شعر خواندم و بعد حرف زدم. شما لازم نیست که شعر نو را بشناسید یا خوانده باشید. از لحن کلام کاملا معلوم است که این شعر است، در حالی که در چند سایت دیدم یک بند از شعررا آورده‌اند جزو حرف‌های من. این گله را باید به کجا برد که خبرنگاری تفاوت شعر را با کلام معمولی متوجه نشود و شعر را بیاورد جزو حرف‌های گوینده!

نظر شما