شناسهٔ خبر: 26099 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جزئیات تغییر در بنیاد فاراربی از زبان رئیس سازمان سینمایی

حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی جزئیات برخی تغییرات در ساختار مدیریتی این سازمان و تحولات در بنیاد سینمایی فارابی را تشریح کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حجت الله ایوبی درباره آخرین تحولات مدیریتی در این سازمان و همچنین نهادهای زیرمجموعه آن اینگونه گفت: همانطور که قبلا هم اعلام کرده بودیم، پس از تغییرات در صدا و سیما و آمدن آقای محمد سرافراز به این سازمان مقرر شد تعدادی از همکاران ما در سازمان سینمایی به رسانه ملی بروند که درباره 2 نفر این اتفاق نهایی شده است.

رفتن دو مدیر سینمایی به رسانه ملی

وی افزود: جناب آقای مهندس جعفری جلوه مدیرعامل فارابی و دکتر محمد احسانی مدیر ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از کارمندان و مدیران شاخص صدا و سیما بودند که هر دو در یک سال گذشته همکاری مثبت و ارزنده ای با سینمای ایران داشتند و این یک سال درخشان در کارنامه‌شان ثبت است.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه حضور این 2 مدیر به پیشرفت سینمای ایران در یک سال گذشته کمک کرده است، بیان کرد: سینمای ایران از گذشته هم آقای جعفری جلوه را می شناخت و در این یک سال با آقای احسانی آشنا شد و هرگز زحمات او را فراموش نخواهد کرد. احسانی با رفتار با وقار و منش دوستانه خود شورای صنفی نمایش و صدور پروانه ساخت را به کارگاه هایی برای اهالی سینما تبدیل کرد و پروانه نمایش ها در فضایی تعاملی صادر می شد.

به گفته وی، محمدرضا جعفری جلوه و محمد احسانی هر دو در روزگاری به کمک مدیریت جدید سینمای ایران آمدند که روزگار پرتنشی بود و اهالی سینما مطالبات بسیاری داشتند.

ایوبی در پاسخ به اینکه آیا با رفتن جعفری جلوه از فارابی تغییراتی که مدت ها است انتظار می رود در ساختار و ماموریت های این نهاد سینمایی اعمال شود، عملی خواهد شد؟ عنوان کرد: جعفری جلوه از مدیران خوشنام این کشور است که در دوران سخت متواضعانه و با بزرگواری پذیرفت همراه ما باشد. او در حالی آمد که موتور تولید در سینما از کار افتاده بود. در یک سال گذشته چتر حمایتی فارابی با توجه به تاکیدات من برسر سینما گسترانده شده بود. در یک سال گذشته بیش از 40 فیلم از وام یا مشارکت فارابی برخوردار شدند و خوشبختانه فضای کار در فارابی شفاف شد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امسال اولویت ما بازنگری در ساختار و سازمان موسسات سینمایی است و به همین دلیل با گذشت سه دهه از فعالیت فارابی لازم بود در بخشی از ماموریت های این بنیاد نیز تغییراتی اعمال شود. فارابی در همه این سال‌ها در تولید و ارتقای سینما نقش مهمی داشت ولی دیگر بخش هایی از این بنیاد کارکردهایش را از دست داده بود و باید در آنها تجدید نظر می‌شد. درحال حاضر بنیاد فارابی  20 باکس مدیریتی دارد و این بنیاد در صورت داشتن بدنه ای سنگین، گرفتار مسائل جدی و روزمره می‌شود.

ایوبی با تاکید براینکه ساختار بنیاد سینمایی فارابی باید بازسازی شود، گفت: جناب آقای علی جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مدت ها است دستور بازسازی ساختار فارابی را داده و ما برای اجرای آن منتظر متقاعد شدن آقای جعفری جلوه بودیم ولی حالا که ایشان به رسانه ملی می روند به دلیل تغییر مدیریت این بخش از تغییرات ساختاری نیز اعمال می شود.

وی ادامه داد: به هرحال حضور آقایان احسانی و جعفری جلوه با خاطرات خوشی همراه بود و ما آن ها را به خوبی بدرقه می کنیم تا به تلویزیون رفته و در آنجا ادامه خدماتشان به سینما را اجرایی کنند.

کارمندان فارابی نگران نباشند

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به اینکه پیش بینی شما از انتقادها درباره تغییرات در فارابی چیست؟ بیان کرد: همیشه در مقابل تغییرات مقاومت ایجاد می شود ولی منتقدان و اهالی سینما انصاف به خرج دهند و بدانند در بسیاری موارد این تغییرات لازم و ضروری است. مدیریت سینمای ما باید به‌روز شود، از سنت های گذشته فاصله بگیرد و نکته مهم این است که در جریان این تغییرات شان و جایگاه همه کارمندان فارابی حفظ می شود و لطمه نمی بینند.

ایوبی درباره دیگر تغییراتی که ممکن است در سازمان سینمایی ایجاد شود، اینگونه توضیح داد: در یک سال گذشته کارگروه های مختلفی به بررسی ساختار و ماموریت های سازمان سینمایی و نهادهای زیرمجموعه آن پرداختند و مجموعه مسایل به صورت مکتوب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شده و ایشان هم موارد لازم را به ما ابلاغ کرده اند ولی مساله مهم این که مجموعه این تحولات باید با هم باشند.

مسئولیت فیلم‌اولی‌ها و سینمای خانگی به فارابی سپرده می شود

وی ادامه داد: ما در نظر داریم مسئولیت فیلم اولی ها را از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به فارابی منتقل کنیم. وظیفه سینمای خانگی نیز به فارابی محول می شود و با این حساب می بینیم که فارابی قوی تر از گذشته خواهد شد. همچنین بحث تکنیک تجهیزات را به موسسه سینمای شهر منتقل می کنیم.

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به اینکه تغییر و تحولات در بخش بین الملل سازمان سینمایی چگونه خواهد بود و بخش بین الملل فارابی چه سرنوشتی خواهد داشت؟ عنوان کرد: ما از اول هم گفته بودیم سینمای ما نیاز به یک وزارت خارجه کوچک دارد که این بدین معنا است که همه وظایف و ماموریت های بخش بین الملل سازمان سینمایی در یک جا متمرکز خواهد شد و آن جا موسسه رسانه های تصویری است.

ایوبی در پایان گفت: معاون ارزشیابی و نظارت به زودی منصوب خواهد شد. درباره فارابی هم فعلا یک سرپرست منصوب می کنیم تا تغییر و تحولات را با ماموریت های جدید انجام دهد و وقتی تمام شرایط مشخص شد متناسب با آن مدیر جدید را تعیین خواهیم کرد.

نظر شما