شناسهٔ خبر: 26114 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

مدخل‌های دانشنامه استنفورد

استنفورد برای کسی که می‌خواهد اولین‌بار با مسئله یا مبحثی در فلسفه آشنا شود یا شناخت بهتری از آن حاصل کند، یکی از گزینه‌های مناسب این است که کار را با خواندن مدخل یا مدخل‌های مربوط به آن در دانشنامه فلسفه استنفورد آغاز کند.

نام کتاب: دوستی

نویسنده: بنت هلم

مترجم: راضیه سلیم‌زاده

انتشارات: ققنوس

سال چاپ: 1393

تعداد صفحات: 84 صفحه

قیمت:  5000 تومان

................................................................................................

نام کتاب: زیبایی‌شناسی اگزیستانسیالیستی

نویسنده: ژان-فیلیپ درانتی

مترجم: هدی ندایی‌فر

انتشارات: ققنوس

سال چاپ: 1393

تعداد صفحات: 96 صفحه

قیمت:  5000 تومان

.........................................................................................................................

 

نام کتاب: آگاهی

نویسنده:رابرت ون گولیک 

مترجم: یاسر پورسماعیل

انتشارات: ققنوس

سال چاپ: 1393

تعداد صفحات: 132 صفحه

قیمت:  7000 تومان

.................................................................................................................

نام کتاب: هانا آرنت

نویسنده: ماوریتسیو پسرین دنتروس

مترجم: مریم خدادادی

انتشارات: ققنوس

سال چاپ: 1393

تعداد صفحات: 95 صفحه

قیمت:  5000 تومان

.....................................................................................................

«دوستی» عنوان پنجمین جلد از مجموعه دانشنامه فلسفی استنفورد است که در سه بخش اصلی با عناوین ماهیت دوستی، ارز و توجیه دوستی و دوستی و نظریه اخلاقی آمده است؛ در این کتاب مطرح شده است که در بحث‌های فلسفی در باب دوستی، معمولا به پیروی از ارسطو (اخلاق نیکوماخوس، دفتر هشتم) میان سه نوع دوستی تمایز می‌نهند: دوستی‌های لذت‌نگر، منفعت‌نگر و فضیلت‌نگر.اگرچه چگومگی درک وجوه فارق این سه کمی نامعلوم است،‌ظاهرا ایده اساسی این است که لذت، منفعت و فضیلت، دلایل دوست داشتن محبوب در این سه قسم گوناگون رابطه‌اند.

اما «زیبایی‌شناسی اگزیستانسیالیستی» که ششمین جلد از مجموعه دانشنامه فلسفی استنفورد است به موضوع اگزیستانسیالیست پرداخته است؛ این اثر، به 10 فصل اصلی «بنیان های متافیزیکی زیبایی‌شناسی اگزیستانسیالیستی»، «هسته پدیدارشناسانه یبایی‌شناسی اگزیستانسیالیستی»، «هنر به مثابه آشکارسازی جهان»، «هنر به مثابه بیان اختیار انسان»، «هنر وپوچی»، «هستی‌شناسی اثر هنری»، «نظریه بیان»، «هنرمند» و «مخاطب» تقسیم‌بندی شده است.

اگزیستانسیالیسم نام خود را وامدار تاکیدش بر «اگزیستانس» است.اگزیستانس اشاره دارد به نحوه خاصی که موجودات بشری، در مقابل سایر موجودات، در جهان هستند؛ نزد اگزیستانسیالیست‌هاف موجود بشری «بیش» از آن چیزی است که هست: انسان نه تنها می‌داند که هست، بلکه بر پایه این دانش بنیادین، می‌تواند انتخاب کند که چگونه هستی خود را به کار برد و بدین سان چگونه با جهان ارتباط داشته باشد.

هفتمین جلد از مجموعه دانشنامه فلسفه استنفورد به موضوع آگاهی اختصاص دارد، «آگاهی» که شامل 10 بخش  «تاریخچه موضوع»، «مفاهیم آگاهی»، «مسائل آگاهی»، «پرسش توصیفی»، «پرسش تبیینی»، «پرسش کارکردی»، «نظریه‌های آگاهی»، «نظریه‌های متافیزیکی درباره آگاهی»، «نظریه خاص درباره آگاهی» و «نتیجه‌گیری» است با کتابنامه، واژه نامه انگلیسی به فارسی و نمایه به پایان می‌رسد.

مسئله آگاهی مسلماً موضوع محوری در نظریه‌پردازی کنونی ما درباره ذهن است.با وجود این‌که هیچ نظریه مورد اتفاقی درباره آگاهی وجود ندارد، اجتماعی گسترده، هرچند نه کاملا فراگیر، درباره این رای وجود دارد که تبیین بسنده ای از ذهن مستلزم فهم روشنی از آگاهی و جایگاه آن در طبیعت است.

«هانا آرنت» عنوان هشتمین جلد از مجموعه دانشنامه فلسفی استنفورد است که در شش فصل با عناوین «خلاصه زندگینامه»، «مقدمه»، « تصور آرنت از مدرنیته»، «نظریه عمل آرنت»، «نظریه حکم آرنت» و «تلقی آرنت از شهروندی» منتشر شده است؛ در این جلد از دانشنامه استنفورد، رباره آرنت آمده است: هانا آرنت یکی از تاثیرگذارترین فیلسوفان سیاسی قرن بیستم بود؛ او بیش‌تر به لحاظ دو کتاب «ریشه‌های تمامیت خواهی» و « وضع بشر» ‌که تاثیر عمده ای هم در درون و هم در بیرون جامعه دانشگاهی داشتند معروف است.

نظر شما