شناسهٔ خبر: 26122 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

طرح «پایتخت کتاب ایران» فرصتی برای واگذاری امور کتاب به بخش غیردولتی‌

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح پایتخت کتاب ایران را برنامه موفقی در زمینه واسپاری کارها از دولت به بخش غیردولتی دانست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که امروز ناشران ما حضور فعالی درعرصه نشر دارند و به واسطه حضور جدی آن‌هاست که جشنواره‌هایی مثل پایتخت کتاب ایران برگزار می‌شود، طرح پایتخت کتاب را برنامه موفقی درزمینه واسپاری کارها از دولت به بخش غیردولتی دانست و گفت: با این طرح می‌توانیم بخش غیردولتی را به میدان آورده و به تدریج امور کتاب را به صاحبان اصلی آن که مردم، صنوف تخصصی، ناشران و نویسندگان هستند واگذار کنیم.

نوش‌آبادی در خصوص مشارکت نویسندگان و ناشران در طرح‌هایی مثل طرح پایتخت کتاب نیز افزود: هر طرحی نیازمند مشارکت صاحبان و پیشکسوتان آن حرفه و صنف است. طرح پایتخت کتاب ایران هم مبتنی بر مشارکت نویسندگان، ناشران و تولیدکنندگان کتاب و همه کسانی است که خودشان را عضوی از مجموعه فرهنگ مکتوب کتاب می‌دانند.

وی گفت: اگر نویسندگان این جشنواره‌ها را متعلق به خودشان و درجهت اهداف خودشان بدانند، قطعا مشارکت فعال‌تری خواهند داشت و دغدغه‌ها و نگرانی‌هایشان در خصوص برگزاری چنین جشنواره‌هایی نیز کاهش خواهد یافت. آن‌ها باید اطمینان داشته باشند که چنین رویدادهایی بر شاخص‌های رشد فرهنگی تأثیر دارد و همه جامعه از آن منتفع خواهند شد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این نکته که امروز پایین بودن سرانه مطالعه یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های جامعه ما به شمار می‌رود گفت: واقعا جای سؤال دارد که چرا در یک جامعه اسلامی با دارا بودن ممتازترین میراث بشری، شاهد افت سرانه مطالعه هستیم.

نوش‌آبادی یکی از راه‌های برون‌رفت از این وضعیت را برگزاری برنامه‌های اجرایی نظیر جشنواره روستاهای دوستدار کتاب و طرح پایتخت کتاب ایران دانست و افزود: این جشنواره‌ها  گامی مثبت در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی به عنوان نیاز واقعی کشور خواهد بود.

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عرضه کافی کتاب و فعال کردن شبکه‌های کتابخوانی را از ملزومات انس مردم با مطالعه دانست و گفت: جشنواره پایتخت کتاب ایران یک حرکت سمبلیک است که با تشویق بخش‌های گوناگون مرتبط با کتاب، برای حضور در یک کار فرهنگی، موجب آشنایی جامعه با آخرین تولیدات، خلاقیت ها، ابتکارات و تلاشهای فعالان عرصه کتاب، در شهرهای مختلف کشورمان نیز خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت محتوایی و اجرایی کشور برای رقابت در سطح جهانی، برگزاری جشنواره پایتخت کتاب ایران را فرصتی برای برداشتن گام‌های بلند‌تر و رسیدن به جشنواره پایتخت جهانی کتاب دانست.

نوش‌آبادی افزود: از طریق این طرح توانمندی استان‌ها و شهرهای بزرگ و کوچک در زمینه تولید و عرضه کتاب، گسترش کتابخوانی و مانند آن مشخص می‌شود. ضمن اینکه انتخاب یک شهر به عنوان پایتخت کتاب هم می‌تواند تشویق و ترغیبی برای سایر نقاط کشور باشد که مطمئن باشند هیچ حرکت مثبتی از سوی آن‌ها از چشم مخفی نمی‌ماند و مسئولان و مردم نسبت به فعالیت‌های آن‌ها بی‌تفاوت نیستند.

نظر شما