شناسهٔ خبر: 26172 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فضای کار در گردشگری شفاف نیست

رئیس سازمان امور اراضی وزارت جهاد کشاورزی گفت: فضای کار در بخش گردشگری شفاف نیست، عده‌ای به نام گردشگری اقداماتی را انجام می‌دهند که به نفع توسعه این صنعت نیست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا‌؛ «قباد افشار» در نخستین گردهمایی مناطق نمونه گردشگری در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: امروز افراد زیادی با مطرح کردن نام گردشگری به دنبال ویلاسازی هستند، آنها اراضی ملی را تخریب می‌کنند. ساحل دریا را در قالب ویلاهای شخصی می‌گیرند و استفاده مناسبی از آن نمی‌کنند. در این وضعیت اگر بخواهیم در صنعت گردشگری توسعه داشته باشیم، زمین نداریم.

 

شهرک‌های گردشگری جای مناطق نمونه گردشگری

 

او دریا را یکی از سرمایه‌های ایران دانست که با ساخت ویلاهای شخصی جلویش را بسته‌اند‌ و تاکید کرد: وزیر کشاورزی تاسیس احداث‌ شهرک‌های گردشگری را پیشنهاد کرده است تا با تعیین نقاطی به عنوان شهرک‌های گردشگری مناطق نمونه گردشگری داشته باشیم. اگر بتوانیم این فضای غبارآلود را شفاف کنیم، در صنعت سرمایه‌گذاری و گردشگری کشور توسعه خواهیم داشت.

افشار با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آماده حرکت برای واگذاری اراضی با هدف اجرای طرح‌های شهرک گردشگری و تغییر کاربری برخی از مناطق است که می‌توان از آنها به عنوان یک منطقه گردشگری استفاده کرد‌، اظهار کرد: با تضمین‌هایی که می‌توانیم ارائه کنیم‌، امکان هموار و هماهنگ کردن مسیر‌های ناهموار سرمایه‌گذاری را داریم.

وی اضافه کرد: می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم تا آنهایی که سر و سامان گرفته‌اند‌ را به بهره‌برداری برسانیم و حتی در قالب یک برنامه میان‌مدت تا پایان برنامه ششم توسعه، با انتخاب چند منطقه نمونه گردشگری طرح‌های آنها را اجرایی کنیم.

 

مرد میدان عمل بیاید، ما پیگیری می‌کنیم

 

او گفت: اگر مرد میدان عمل جلو بیاید ما نیز پیگیری می‌کنیم. در بخش‌های جدید برخی از اقداماتی را انجام می‌دهیم که می‌توانند فرصت خوبی برای اجرایی شدن باشند. اما این نکته را هم باید مدنظر داشت که اگر با یک سرمایه‌گذار به نتیجه مطلوب نرسیدیم، می‌توانیم طرح را از او گرفته و به فرد دیگری واگذار کنیم و خود حوزه نظارت‌ها را تقویت کنیم. در واقع نباید در این زمینه افراط و تفریط داشت، چون برخی از افراد هستند که تغییر کاربری را به اسم گردشگری با کاربری دیگری می‌گیرند.

رئیس سازمان امور اراضی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در کشورها منابع محدودی برای زمین‌های کشاورزی وجود دارد، گفت: پس از ماموریت اصلی که دولت بر عهده وزارت جهاد کشاورزی درباره تامین کالری منابع غذایی مردم ایران برعهده ما گذاشته است دومین رویکرد ما گردشگری است.

 

ممنوعیت انتقال سند طرح‌های گردشگری لغو شد

 

او اظهار کرد: به دنبال جلساتی که در گذشته داشته‌ایم، موفق شدیم لغو طرح ممنوعیت انتقال سند طرح‌های گردشگری را به تصویب برسانیم و به دنبال آن واگذاری اراضی‌، شهرک‌های صنعتی، گردشگری و کشاورزی را می‌توان به شخص دیگری منتقل کرد. اما یادمان باشد که نباید در این زمینه خلف وعده کنیم.

در این نشست سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از شهرهای مختلف مانند اراک‌، یزد‌، مازندران‌، قزوین‌ و خراسان شمالی با حضور در این جلسه به بیان مشکلات خود درباره به بهره برداری رساندن مناطق نمونه گردشگری خود پرداختند از جمله درخواست‌هایی که آنها از معاونت سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و معاون رئیس جمهور داشتند ایجاد ضوابطی مدون و تدوین شده برای مناطق نمونه گردشگری بود تا مجبور نشوند برای انجام کارهایشان به اتحادیه چلوکبابی‌ها بروند! آنها همچنین خواستند یک کمیته حل اختلاف و رفع موانع این اختلاف‌ها در سازمان میراث فرهنگی ایجاد شود.

به گفته یکی از سرمایه‌گذاران برخی از مسئولان برای برطرف کردن مشکل وی به او پیشنهاد داده‌اند تا زمین‌خواری کند.

نظر شما