شناسهٔ خبر: 26183 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جایزه ادبی نجیب محفوظ به ک نویسنده سودانی رسید

هامور زیادا نویسنده سودانی که زندگی‌نامه یک برده سودانی قرن ۱۹ را به نثر درآورده بوده، به عنوان برنده جایزه ادبی نجیب محفوظ در سال ۲۰۱۴ انتخاب شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جایزه سالانه نجیب محفوظ که از آن به عنوان نوبل مصری یاد می شود، در روز تولد نجیب محفوظ برنده امسال خود را معرفی کرد.

هامور زیادا نویسنده و رمان نویس سودانی برای رمانی با عنوان «شوق یک درویش» به عنوان برنده جایزه نجیب محفوظ در سال ۲۰۱۴ انتخاب شد.

گروه داوری این جایزه امسال متشکل بود از تاهیا عبدالناصر، شیرین ابوالنجا، مونا تولبا، هامفری دیویس و راشد العنانی.

سال پیش این مدال به نویسنده سوری خالد خلیفه برای رمانی با عنوان «چاقویی در آشپزخانه‌های شهر نیست» رسیده بود.

در طول سال هایی که از اهدای این جایزه می‌گذرد، مصر بیش از همه کشورهای عربی این جایزه را دریافت کرده که ۱۱ بار از ۲۰ بار اهدای این جایزه را دربرمی گیرد.

گروه داوری کتاب برنده امسال را داستانی عاشقانه پیچیده‌ای خواند که زندگی یک برده سودانی در قرن نوزدهم را در سودان  روایت می کند.

گروه داوری همچنین از الگوهای متنوعی که نویسنده برای خلق شخصیت‌هایش استفاده کرده تجلیل کرد و سبک نویسندگی زیادا را نیز ستود.

جایزه نجیب محفوظ با حمایت مالی انتشارات «ای‌یوسی» که ناشر بیش از ۵۰ جلد کتاب نجیب محفوظ به زبان انگلیسی است و مسئولیت انتشار این کتاب ها را به بیش از ۴۰ زبان در دنیا برعهده دارد و تاکنون نزدیک به ۶۰۰ کتاب محتلف به زبان های مختلف ترجمه و منتشر کرده، اهدا می شود.  

هامور زیادا نویسنده سودانی در سال ۲۰۰۹ راهی قاهره شد تا در رشته علوم کامپیوتری و تکنولوژی‌های اطلاعاتی تحصیل کند. او به عنوان محقق علوم انسانی و حقوق بشر فعالیت کرده و به عنوان روزنامه نگار برای الحریه، المستقل، الجریده، و الیوم مطلب نوشته است. او مسئول بخش تحقیقات سودانی انتشارات فرهنگی نیز هست. وی سال ۲۰۰۸ مجموعه داستان های کوتاهش را منتشر کرده و در سال ۲۰۱۰ اولین رمانش را به بازار فرستاد. او امسال دومین مجموعه داستان کوتاهش را نیز روانه بازار کرد.

مراسم اهدای این جایزه در دانشگاه آمریکایی قاهره برگزار شد.

نظر شما