شناسهٔ خبر: 26189 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

40 درصد بدنه دانشگاهی به علوم انسانی اختصاص دارد

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: 40 درصد بدنه دانشگاهی اختصاص به علوم انسانی دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، وحید احمدی در یازدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر با بیان اینکه هفته ملی پژوهش می‌تواند گام موثری در اجرای سیاست‌های رهبری باشد، عنوان کرد: در سیاست‌های ابلاغی که از سوی مقام معظم رهبری به تقویت عزم ملی و افزایش درک اجتماعی نسبت به اهمیت توسعه علم و فناوری تاکید شده است.

وی با اشاره به اینکه افزایش روحیه نشاط و روحیه نوآوری نظام‌مند و شجاعت ملی از اهداف هفته ملی پژوهش است، خاطر نشان کرد: باید حمایت‌های هدفمند از نخبگان و نوآوران عرصه علم و فناوری گسترش یابد.

معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به اینکه اکنون در فصل بودجه هستیم، با ذکر این سئوال اظهار داشت: کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان، ارتقای جایگاه جهانی علم کشور در فناوری و تبدیل ایران به قطب فناوری جهان اسلام چگونه تحقق پیدا می‌کند.

احمدی با بیان اینکه باید نگرشی نو به پژوهش و فناوری در کشور ایجاد شود، گفت: کسب ثروت و افزایش رفاه زندگی مردم تنها در گرو نگرش‌های نو مدیریتی در جهان رقابتی جدید است که این نوع نگرش می‌تواند کل ساختار نظام ملی مدیریتی کشور را دگرگون کند.

وی افزود: کشورهای غربی توسعه یافته با انقلاب صنعتی، ساختار مدیریتی استوار در دو محور حکومت و صنعت حرکت می‌کند، اما در دهه‌های اخیر محور سوم که «دانشگاه» است، به این محورها اضافه شده است و این موضوع نشانگر این است که صنعت و حکومت با دانشگاه می‌توانند نتایج موثر و مفیدی را به وجود بیاورند.

معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به اینکه در دنیای فعلی به این نتیجه رسیدیم که صنعت صرفا نمی‌تواند ابزار حکومتی و توسعه‌ای باشد، بلکه باید در سایه خلاقیت و نوآوری‌ها باشد، افزود: خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها در دانشگاه‌ها دیده می‌شود. همچنین علوم جدیدی مانند نانو، بایو، علوم شناختی و سایر علوم بین رشته‌ای جدید، ساختار توسعه‌ای را تغییر داده است.

احمدی افزود: در دنیای فعلی صنعت با ابزار نوآوری، خلق و فنا می‌شود که با خلاقیت در پژوهش‌ها می‌توان نوآوری را ایجاد کرد تا شاهد تحولات در هر زمینه‌ای بود.

وی خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر شاهد رشد تولید علم بوده‌ایم که این رشد از اجزای علمی فراهم شده و رشد کمی قابل توجهی در توسعه مراکز پژوهشی دولتی و نیز غیردولتی داشته‌ایم.

معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به رتبه‌های علمی ایران،گفت: رتبه علمی ایران بر اساس اسکوپوس بر مبنای تولید مقاله رتبه 17 در دنیا و رتبه اول در منطقه است. همچنین بر اساس رتبه‌بندی ISI، رتبه بیستم در دنیا و رتبه دوم در منطقه را داریم.

احمدی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها با توجه به ظرفیت بالای علمی و توانمندی قابل قبولی که دارند، به حوزه صنعت وارد نشده‌اند، گفت: بیشترین گرایش در کشور به سمت پروژ‌ه‌های تحقیقاتی است ولی به دلیل عدم وجود نظام رقابتی و انحصار در صنایع، به نوآوری گرایشی نداریم.

وی افزود: از لحاظ شاخص میزان تحقیق و توسعه در صنعت و تجارت، ایران رتبه 59 در دنیا را دارد. همچنین میزان تخصیص اعتبارات به تحقیق و توسعه رتبه 51 را کسب کرده است.

احمدی بیان کرد: در مجمع جهانی اقتصاد، در سال‌های 2013 و 2014 از نظر علمی و مراکز پژوهشی از رتبه 87 به رتبه 90 رسیدیم.

وی با اشاره به اینکه ما در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، مدیریتی، سیاسی، رسانه‌ها، صدا و سیما، تبلیغاتی و حقوقی چالش‌های زیادی داریم، افزود: 40 درصد بدنه دانشگاهی به علوم انسانی اختصاص دارد.

معاون پژوهشی وزارت علوم افزود: در نظام نوین مدیریتی، دولت‌ها باید ارتباطات بین‌المللی خود را با دیگر کشورها ایجاد کنند و باید موانع را در این زمینه مرتفع سازیم.

احمدی با اشاره به اینکه تلاش ما در وزارتخانه این است که چالش‌ها را برطرف کنیم، یادآور شد: باید برای برطرف‌سازی چالش‌ها با دیدگاه مدیریت دانش بنیان پیش برویم. همچنین در صدد هستیم تا پارک‌های علمی و فناوری تخصصی را در کشور ایجاد کنیم.

نظر شما