شناسهٔ خبر: 26221 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دو پیام تدوین تاریخ شفاهی عصر پهلوی برای داخل و خارج از کشور

به گفته رئیس کتابخانه ملی که حامی اصلی طرح تدوین تاریخ شفاهی پهلوی دوم بوده، این طرح برای دو دسته از مراکزی که یکی در داخل و یکی در خارج مشغول تدوین تاریخ این هستند، دو پیام روشن اما متفاوت دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سیدرضا صالحی امیری مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که سازمان متبوعش مجری تدوین طرح تاریخ شفاهی ایران (عصر پهلوی دوم) است، در پاسخ به این سوال که این طرح چه تاثیری در روند تاریخ‌پژوهی درباره ایران معاصر که از سوی مراکز مختلف انجام می‌شود، خواهد داشت؟، گفت: مجموعه تاریخ شفاهی پهلوی دوم، دو پیام روشن دارد؛ یک - پاسخ به تصویرسازی‌های دروغینی است که برخی عناصر از پهلوی دارند انجام می‌دهند.

وی در توضیح بیشتر ادامه داد: آنها می‌خواهند با این پروژه‌ها روی ذهنیت نسل جوان تاثیر بگذارند و رژیمی را که در گذشته، در این سرزمین جنایات زیادی مرتکب شده است، به نوعی تطهیر و پاکسازی کنند ولی تاریخ شفاهی بیانگر واقعیت‌های پهلوی است و جلوی عملی شدن پروژه تطهیرسازی آن سوی مرزی‌ها را می‌گیرد.

مشاور رئیس جمهور گفت: پیام روشن دیگری که این پروژه منتقل می‌کند، به مراکز و نهادهایی است که در داخل کشور در این حوزه فعالیت‌هایی دارند و به آنها هشدار می‌دهد و اعلام می‌کند که تاریخ شفاهی باید مستند، قابل اعتماد و نقل‌کننده واقعیت‌های جامعه باشد بدون هر گونه دخل و تصرفی. یعنی نباید گرایش‌های سیاسی، حزبی، جناحی، فردی و یا علائق ما باعث شود تاریخی که به نسل امروز و نسل‌های آینده منتقل می‌شود، دستکاری‌شده باشد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پایان تاکید کرد: این نکته بسیار مهمی است و متاسفانه باید گفت برخی از کسانی که در حوزه تدوین تاریخ به خصوص تاریخ معاصر فعالیت می‌کنند، امانتداری را رعایت نمی‌کنند و این خلاف مصلحت عمومی کشور است.

به گزارش مهر، طرح تاریخ شفاهی و تصویری ایران معاصر در عصر پهلوی دوم، مجموعه‌ای از ده‌ها گفت و گو با تصمیم‌سازان و بازیگران اصلی عصر پهلوی دوم است كه با حمایت سازمان اسناد و كتابخانه ملی، كتابخانه مجلس شورای اسلامی، كتابخانه كنگره آمریکا، سیمای جمهوری اسلامی ایران و همكاری چندین نهاد پژوهشی و معتبر دیگر و زیر نظر حسین دهباشی انجام شده است. این مجموعه قرار است در ۵۰ جلد تدوین شود و به چاپ برسد و روز گذشته (۲۵ آذر) هم طی مراسمی در کتابخانه ملی، از چهار جلد آن رونمایی شد.

نظر شما