شناسهٔ خبر: 26233 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ترغیب نوجوانان و جوانان به مطالعه با افزایش کتابخانه ها

یک نویسنده معتقد است، ایجاد فضاهای مناسب مانند کتابخانه، افراد به ویژه نوجوانان و جوانان را به مطالعه کتاب ترغیب می کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ مریم غفارزاده با بیان اینکه کتابخانه ها یکی از عوامل توسعه کیفی سیستم آموزشی هستند، افزود: باید مراکز آموزشی و فرهنگی نسبت به توسعه کتابخانه، فعال تر عمل کنند.

وی اضافه کرد: پرورش قوه تفکر و خلاقیت در کودکان و نوجوانان تنها از طریق کلاس و انجام تکالیف یا موفقیت در امتحانات و آزمون ها میسر نمی شود، بلکه آنها نیاز دارند به عمق هر مسئله بیندیشند و این چیزی بیشتر از کتب درسی است.

غفارزاده با اشاره به اینکه کتابخانه ها در پرورش و رشد فردی، اجتماعی، علمی و فرهنگی کودکان، نوجوانان و جوانان اهمیت بسیار دارد، اظهار کرد: وجود کتابخانه در هر مدرسه و مراکز آموزشی و فرهنگی یک ضرورت است چرا که کتابخانه ها وسیله ای برای تقویت خواندن، ترویج سواد و بالا رفتن فرهنگ محسوب می شوند. 

وی، ایجاد و تقویت ذوق مطالعه، مهارت جستجوگری و خواندن در افراد را از فواید کتابخانه ها بیان کرد که در پیشبرد برنامه های درسی نیز با ایجاد روحیه پژوهش و تحقیق از منابع دیگر آموزشی بسیار موثر است.

غفار زاده با اشاره به اینکه کتابخانه های مراکز آموزشی و فرهنگی باید به تامین نیازهای مردم بویژه نوجوانان و جوانان توجه کنند اظهار داشت: علاوه بر منابع مرجع، باید کتاب های متنوع و به روز در موضوعات علمی، تاریخی، دینی، هنری، روزنامه ها، هفته نامه ها و غیره و امکان استفاده از شبکه اینترنت در این مراکز فراهم شود.

این نویسنده، با انتقاد از اینکه اکثر کتابخانه ها به روز نبوده و دارای کتابهای فرسوده هستند، گفت: رعایت نشدن اصول فراهم آوری منابع مورد نیاز، گرایش به تهیه منابع یک یا چند موضوع در کتابخانه ها، رغبت افراد را به استفاده از منابع آنها کاهش می دهد در حالی که تهیه و تامین منابع کتابخانه باید متناسب با شرایط گروههای سنی مختلف باشد. 
 

نظر شما