شناسهٔ خبر: 26258 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدیر دفتر کتاب: ارشاد از ایده مشارکت دادن ناشران در ممیزی کتاب عقب ننشسته است

مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد تاکید کرد که این وزارتخانه از طرح مشارکت دادن ناشران در ممیزی کتاب عقب‌نشینی نکرده است و این ایده به زودی وارد فاز اجرایی می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد چند ماه پیش از قصد خود برای مشارکت دادن ناشران در فرآیند ممیزی کتاب‌ها خبر داد. مطابق اعلام مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی این وزارتخانه در همان زمان، هیئت نظارت بر ضوابط نشر، آئین‌نامه‌ای را در این زمینه تدوین کرده و قرار بود این موضوع، مهرماه سال جاری وارد فاز اجرایی شود.

مطابق آئین‌نامه یادشده که شجاعی صائین پیشتر جزئیاتی از آن را به مهر اعلام کرده بود، ناشران داوطلب می‌توانند با تشکیل گروه‌های کارشناسی و پیشنهاد دادن آنها به هیئت نظارت بر ضوابط نشر، کار بررسی کتاب‌هایشان را خودشان انجام دهند، نتیجه این بررسی‌ها - البته در صورت تائید دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی- به معنای مجوز نشر کتاب خواهد بود.

وی اواسط مرداد امسال هم از ابلاغ این آئین‌نامه از سوی هیئت نظارت بر ضوابط نشر به معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد (دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی) خبر داده و گفته بود: ما هم‌اکنون (اواسط مرداد) در حال تهیه مقدمات اجرایی برای ابلاغ این آئین‌نامه‌ها به ناشران سراسر کشور و همچنین ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها هستیم و به محض فراهم شدن مقدمات اجرایی، آئین‌نامه‌ها را به صورت کامل و شفاف در سایت دفتر منتشر خواهیم کرد.

شجاعی صائین پیش‌بینی کرده بود که این فرآیند تا سه هفته دیگر (یعنی اوایل شهریور) به انجام برسد و آئین‌نامه‌های یادشده برای اطلاع ناشران، روی سایت وزارت ارشاد (دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی) قرار گیرد.

مدیر دفتر کتاب وزارت ارشاد اما چندی بعد در گفتگویی با یکی ار جرائد (کتاب هفته خبر) گفت: جمع‌بندی‌مان این است که وضعیت کنونی در نهایت بیشتر به نفع صنعت نشر است، تا هر وضعیت دیگری، مگر اینکه بسترها و راهکارهای قانونی فراهم شود و به یک اجماع برسیم... به نظرم برای تغییر در شکل ممیزی کتاب خیلی زود است... هنوز بسترهای تغییر شکل ممیزی ایجاد نشده است.

اما علی شجاعی‌صائین چند روز پیش در گفتگویی با خبرنگار مهر، به این سوال که علیرغم وعده‌ها، هنوز آئین‌نامه مشارکت دادن ناشران در ممیزی کتاب روی سایت وزارت ارشاد نرفته و در واقع این مصوبه هیئت نظارت بر ضوابط نشر کتاب، هنوز اجرایی نشده است. آیا این به این معنی است که وزارت ارشاد از اجرایی کرده ایده واسپاری ممیزی به ناشران، عقب نشسته است؟، اینگونه پاسخ گفت: خیر، ما هیچ عقب‌نشینی از این تصمیم نداشته‌ایم و اراده‌ای هم برای کنار گذاشتن این بحث در وزارت ارشاد وجود ندارد.

مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی در عین حال گفت: البته می‌پذیرم که در تدوین آئین‌نامه اجرایی کمی عقب هستیم. ولی همانطور که پیداست، باید تمامی زوایای این بحث در آئین‌نامه اجرایی دیده شود طوری که بعدهاً به مشکل خاصی در خصوص نحوه اجرای آن بربخوریم.

نظر شما