شناسهٔ خبر: 26287 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«مهین‌نامه» هایده حائری در فجر قرائت نمی‌شود

هایده حائری بازیگر و کارگردان تئاتر با گلایه از نامناسب بودن شرایط برای حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از اجرای عمومی نمایش «مهین‌نامه» در اردیبهشت 94 خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ این هنرمند با سابقه تئاتر درباره جدیدترین فعالیت خود در عرصه کارگردانی تئاتر گفت: نمایش «مهین‌نامه» نوشته سپیده خسروجاه در مرحله اول بخش «تازه‌های تئاتر ایران» جشنواره فجر پذیرفته شده بود اما متاسفانه به دلیل برخی مشکلات خانوادگی و البته مشخص نبودن شرایط اجرا در جشنواره، ترجیح دادم از اجرای آن انصراف دهم.

حائری تصریح کرد: ترجیح می‌دهم به جای حضور در جشنواره برای اجرای عمومی این اثر اقدام کنم. متاسفانه با شرایطی که وجود دارد این امکان که یک عده افراد حرفه‌ای را برای 2 اجرا در جشنواره دور هم جمع کنیم و بعد از پایان جشنواره وضعیت اجرای عمومی آن اثر نیز مشخص نباشد، وجود ندارد. خود من بازیگر حرفه ای تئاتر هستم و حاضر نمی‌شوم با چنین وضعیتی در یک نمایش حضور پیدا کنم بنابراین نمی‌توانم انتظاری از همکارانم داشته باشم. در حال حاضر اجرای عمومی یک نمایش اعتبارش بیشتر از اجرا در جشنواره تئاتر فجر شده است.

این مترجم، بازیگر و کارگردان تئاتر یادآور شد: دوره‌ای بود که حضور در جشنواره تئاتر فجر برای هنرمندان اعتبار به حساب می‌آمد و برای شناخته شدن و شناساندن افراد مفید بود اما در سال‌های اخیر این جشنواره فقط برای حفظ استمرارش، برگزار می‌شود. به اعتقاد من الان دیگر وقت آن رسیده که فکری به حال وضعیت جشنواره شود. برای افرای مثل من که به نوعی افراد با سابقه و قدیمی حوزه تئاتر به حساب می‌آییم باید شرایطی فراهم شود که راحت‌تر بتوانیم در جشنواره اجرا داشته باشیم و لازم نباشد که خودمان مدام به دنبال جزئیات یک اجرا برویم.

بازیگر سریال «صاحبدلان» با ابراز ناراحتی از اینکه برخی هنرمندان تا زمان مرگ نیز در حسرت اجرای یک اثر نمایشی بوده‌اند، گفت: خدا رحمت کند حمید سمندریان را. همگی به یاد داریم که این هنرمند چند بار برای اجرای نمایش «گالیله» اقدام کرد اما موفق نشد. من هنوز از این اتفاق دلم می سوزد و آرزو می کنم هنرمندان ما بتوانند کارهایی را که دوست دارند به صحنه ببرند چون شاید شرایط اجرای چنین آثاری تنها یکبار پیش بیاید. متاسفانه هنرمندان ما دچار یاس و ناامیدی شده‌اند و دلزده از تئاتر به حضور در آثار تلویزیونی پناه می برند.

وی درباره اجرای عمومی نمایش «مهین‌نامه» توضیح داد: برای اجرای این نمایش در اردیبهشت‌ماه سال 93 در تالار هنر اقدام کرده‌ام که احتمالا میسر خواهد شد. نویسنده نمایشنامه پیش از این نمایش «مرغ سحر» را به نگارش درآورده که من 2 سال قبل در آن بازی می کردم بنابراین با شیوه طراحی و نگارش او آشنایی دارم. این نمایش نیز مثل «مرغ سحر» در ارتباط با زنان است اما این بار مشکلات بانوان بازیگر را به تصویر می‌کشد.

حائری در پایان درباره حضور در این نمایش به عنوان بازیگر نیز توضیح داد: زمانی که قرار بود این نمایش را در جشنواره شرکت دهم، قصد داشتم خودم نیز در آن بازی داشته باشم اما برای اجرای عمومی ممکن است از حضور بانوان با استعدای که مناسب ایفای نقش هستند، استفاده کنم. این نمایش 3 بازیگر زن و 1 بازیگر مرد دارد و مضمونی درباره بازیگران را دنبال می‌کند.

نظر شما