شناسهٔ خبر: 26309 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

منابع جدید کتابخانه‌های شهری و روستایی به‌زودی ارسال می‌شود

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از در دست اقدام بودن ارسال منابع جدید به کتابخانه‌های عمومی شهری و روستایی کشور خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در شانزدهمین یادداشت خود خطاب به کتابداران و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اشاره کرده که در مراسم هفته کتاب سال جاری نسبت به سال قبل پنجاه درصد از بودجه نهاد صرفه‏‌جویی شده و تأمین منابع مالی جدید اعتباراتی برای خرید منابع کتاب و نشریه برای کتابخانه‏‌ها فراهم شده است که شناسایی و تهیه این کتب و نشریات در دست اقدام است و به زودی ارسال منابع جدید به کتابخانه‌‏های شهری و روستایی صورت خواهد گرفت.

مشروح متن یادداشت مختارپور به این ترتیب است:

کتابداران و همکاران عزیز و گرامی

با اهداء سلام

فرا رسیدن ایّام رحلت جانسوز رسول گرامی اسلام حضرت محمّد بن عبداللّه خاتم النبیین (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام علی بن موسی الرضا(ع) را به همه‏ شما عزیزان و عموم مسلمانان تسلیت و تعزیت عرض می‏کنم.

همچنین وظیفه‏ خود می‏‌دانم به نمایندگی از شما کتابداران و همکاران ضمن گرامیداشت ایّام اربعین سیّدالشهدا امام حسین(ع) پیشوای آزادگان جهان، حضور میلیون‏ها تن از شیعیان جهان و جمع کثیری از برادران اهل سنّت و نیز تعدادی از برادران مسیحی در راهپیمایی تاریخی ایّام اربعین به سوی کربلای معلّی را افتخاری بزرگ و بی‏نظیر برای مکتب خردگرا، معنوی، و ستم ناپذیر شیعه و نمادی از اسلام ناب محمّدی(ص) بدانم.

از مساعی و کوشش‏های شما عزیزان خصوصاً در مناطق مرزی که در خلق این حماسه سهم داشتید و نیز از حضور کتابداران در مراسم سوگواری این ایّام تشکّر می‏‌‍کنم.
چند نکته درباره‏ امور نهاد

۱-  همانطور که در یادداشت‏های قبلی اشاره شد نهاد کتابخانه‌‏های عمومی با انواع مشکلات و نابسامانی‏‌ها روبرو بوده است. کمبود بودجه برای گسترش فضای کتابخانه‌‏ها، نبود اعتبار برای تهیه منابع جدید و مورد نیاز، نابسامانی ساختار تشکیلات و نیروی انسانی، عدم واریز نیم درصد درآمدهای شهرداری، عدم رعایت شایسته سالاری در انتصابات و ده‏ها مشکل اساسی دیگر که شما خود با آنها روبرو بوده‌‏اید.

در طول شش ماه گذشته تلاش حقیر و تمامی همکارانم در ستاد نهاد اولاً شناسایی این مسائل و سپس اولویّت‌‏بندی و پس از آن تنظیم برنامه برای حلّ یکایک مشکلات بوده است که این حرکت همچنان با قوّت ادامه دارد.

مصوبه‏ قاطع مجلس شورای اسلامی با رأی قریب به اتفّاق نمایندگان محترم نتیجه‏ بخشی از این تلاش‏ها بود که خوشبختانه به لطف الهی به سرانجام رسید و نتایج آن از همین ایّام پیدا شده است به نحوی که در چند استان شهرداران محترم نسبت به واریز نیم درصد درآمدهای سال جاری خود اقدام کرده‌‏اند که در همین جا از تمامی آنان سپاسگزاری می‏‌کنم. همچنین با تلاش معاونین نهاد و با صرفه‏‌جویی در برخی مخارج از یک سو – به عنوان نمونه در مراسم هفته کتاب سال جاری نسبت به سال قبل پنجاه درصد از بودجه صرفه‏‌جویی شد – و تأمین منابع مالی جدید اعتباراتی برای خرید منابع کتاب و نشریه برای کتابخانه‏‌ها فراهم شد که شناسایی و تهیه این کتب و نشریات در دست اقدام است و به زودی ارسال منابع جدید به کتابخانه‏‌های شهری و روستایی صورت خواهد گرفت.

اقداماتی در زمینه‏ مشخص شدن کمک هزینه‏ مهد کودک، افزایش حقوق بر اساس مدارک تحصیلی، بررسی دقیق گزینه‏‌های متعدّد برای تصدی مدیرکل استانی در جلسات طولانی و مکرّر کمیته انتصابات، و رسیدگی به صدها مشکل شخصی کتابداران و همکاران که در میان ۱۲۴۶۵ ایمیل ارسالی به اینجانب اعلام کرده بودند و حلّ تعدادی از این مشکلات، نمونه‏‌هایی از فعّالیّت‏های شش ماهه‏ گذشته است.

البته نباید فراموش شود که علیرغم توصیه‏‌ها و هشدارها هنوز هم اقدامات برخی از مدیران رده‌‏های مختلف بدون درک شرایط و اصول دورهی جدید نهاد باعث کُند شدن مسیر اصلاح امور است به عنوان نمونه علیرغم اعلام آمادگی معاونت اداری و مالی نهاد برای پرداخت ماهانه حقوق کتابداران روستایی هنوز هم به دلیل عدم ارائه گزارش‏ها از سوی مدیران کل استانی در برخی استانها پرداخت حقوق این عزیزان گاه تا نیمه‏‌های هر ماه به تعویق می‏‌افتد. و یا علیرغم ابلاغ افزایش ۲۰ درصدی حقوق نیروهای عزیز خدماتی در برخی از استان‏ها هنوز این مصوّبه اجرا نشده است، و یا علیرغم بخشنامه‏ صریح معاونت اداری و مالی هنوز در بسیاری از استانها پرداخت هزینه مهد کودک صورت نگرفته است.

امیدوارم با تلاشی که در کمیته‏ انتصابات صورت می‏‌گیرد به زودی تکلیف مدیران کل استان‏‌های باقیمانده مشخص شود.

کمیته‏ ساماندهی نیروی انسانی نهاد نیز در حال بررسی و تعیین سازمان نیروی انسانی نهاد و تعیین تکلیف شرایط احراز مشاغل و نیز تعیین شرایط و نحوه نقل و انتقالات در نهاد است.
یقین دارم تمامی این مشکلات به تدریج و با دعای خیر و صبوری و همراهی شما عزیزان برطرف می‏‌شود و تا آن زمان و همواره شنوای تمامی نصایح و تقاضاها و گلایه‌‏ها و حتی عتاب‌هایی که گهگاه نسبت به این خدمتگزار کوچک نهاد دارید خواهم بود. ان شاءالله

۲-    همانطور که اطلاع دارید در اوایل آذر ماه سال جاری اطّلاعیه‏ برگزاری آزمون‌‏های نهاد منتشر و منابع آزمونها نیز اعلام شد.
لکن در طول هفته‌‏های گذشته با دو اتّفاق مواجه شدیم:

اول آن که بسیاری از شرکت‏‌کنندگان آزمون قبلی نهاد که نسبت به نتایج آزمون قبلی و نحوه پذیرش اعتراض داشتند از راه‏های مختلف اعتراض خود را به نهاد و نهادهای نظارتی و مراجع قانونی کشور اعلام کردند.

دوم از سوی نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور اشکالات متعدّد آزمون قبلی و لزوم رسیدگی به آن آزمون و بررسی دقیق شکایات به نهاد ابلاغ شد.

با توجّه به این مسائل و لزوم رسیدگی به آزمون قبلی و رسیدگی به پرونده‏‌های متعدّد و اعتراضات شرکت‏ کنندگان در آن آزمون که ممکن است چند ماه به طول بیانجامد و در صورت احراز تضییع حقوق برخی از معترضان نهاد ملزم به جذب آنان باشد، متأسفانه و با توجّه به رویکرد التزام به قانون و عدالت در دوره جدید مدیریّتی نهاد، برگزاری آزمونهای اعلام شده در سال جاری منتفی می‏‌شود.

امیدوارم پس از رسیدگی به مسائل آزمون قبلی و بررسی نتایج آن، امکان تصمیم‏‌گیری برای برگزاری آزمون در سال آتی فراهم شود.

به شما متقاضیان آزمون‏های اعلام شده اطمینان می‏‌دهم که معاونین حقیر تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا بتوانند راهی برای برگزاری آزمون در شرایط فعلی بیابند امّا کوشش‏های آنان به نتیجه نرسید.

اینجانب با این که مدیران فعلی نهاد هیچ‏گونه نقش و تقصیری در نحوه برگزاری آزمون قبلی نداشته‌‏اند و تمام تلاش خود را برای برگزاری آزمونی عادلانه و قانونی در دوره جدید به کار بستند از این که فعلاً امکان برگزاری این آزمون منتفی شده از تمامی متقاضیان عزیز که بعضاً به تهیه‏ منابع و مطالعه‏ آنها اقدام کردند صمیمانه عذرخواهی می‏‌کنم و امیدوارم رسیدگی به شکایات آزمون قبل - که قطعاً منجر به احقاق حقوق برخی عزیزان که بعضاً قصد شرکت در آزمون جدید را داشتند خواهد شد - دلیل قاطعی بر التزام به قانون و عدالت در دوران جدید نهاد باشد.

ان شاء الله

درباره‏ نحوه‏ رسیدگی به آزمون سال ۱۳۹۱ و چگونگی رسیدگی به شکایات به زودی اطلاع‌‏رسانی خواهد شد.

نظر شما