شناسهٔ خبر: 26329 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر علوم: منشور حقوق دانشجویی متولی شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی حقوق دانشجویان است

معاون وزیر علوم در خصوص منشور حقوق دانشجویی گفت: هدف از منشور حقوق دانشجویی در واقع نوعی هم‌زبانی بیشتر بین مدیران و مجریان دانشگاه‌ها است و متولی شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی حقوق برای دانشجویان است .

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ سید ضیاءهاشمی در کنفرانس خبری در خصوص فرهنگ و پژوهش، که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهارکرد: این منشور به دنبال تعریف قانون جدیدی نیست و براساس قوانین، مقررات و ضوابط موجود بیان‌کننده آن است که هر دانشجویی که در دانشگاه ثبت‌نام می‌کند و دانشجو محسوب می‌شود چه حقوقی دارد و می‌تواند از آن دفاع کند؛ انتشار این منشور در واقع دفاع از حقوق دانشجویان است.

وی افزود: اگر حوزه فرهنگ در ارزش‌های عمومی ما نهادینه شود، به طور حتم پژوهش در جامعه رشد پیدا کرده و اثربخشی آن ارتقاء پیدا می‌کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حوزه فرهنگی، پژوهش جایگاه رفیعی دارد و پژوهش می‌تواند ما را در مسیر تحقق اهداف فرهنگی یاری کند؛ بخش مهمی از تحقیقات موجود در جامعه از طریق پژوهش و فرهنگ پژوهشی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در حقیقت فرهنگ و پژوهش، دو زاویه‌ واحدی هستند که می‌توانند جامعه و دانشگاه را ارتقا بخشند؛ اگر بخواهیم موقعیتی را در جامعه به تصویر بکشیم، بایستی از طریق فرهنگ پژوهش و پژوهشگری این اقدام صورت گیرد.

هاشمی خاطرنشان کرد: هدف پژوهش شناخت نادانسته‌ها و مجهولات در حوزه فرهنگ، با برنامه‌ریزی و اقداماتی است که این دو به ما کمک می‌کنند از نظر فرهنگی از جایگاه خوبی برخوردار شویم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: یک پژوهشگر نبایستی بدون سوال و دغدغه باشد؛ یکی از ضعف‌های ما در پژوهش این است که پژوهشگری به یک عادت ناخودآگاه تبدیل شده که این نادرست است؛ یک پژوهشگر بایستی دغدغه‌مند و اهل سوال و کاوش باشد.

وی افزود: کسانی که به عنوان پژوهشگر در مراکز رسمی و غیررسمی مشغول به کار هستند، بایستی فعالیت خود را از سوال پرسیدن آغاز کنند؛ در واقع پژوهش متولی پاسخ به سوالات در حوزه‌های مختلف است.

هاشمی با بیان اینکه «این افراد اهل علم هستند و شجاعت طرح سوال در علوم مختلف را دارند» اضافه کرد: پژوهشگران می‌توانند با سوالات و ابهامات در جامعه مواجه شوند و پاسخ های راه‌گشا و اثرگذار بیابند و نقش شایسته و تعیین کننده‌ای در جامعه ایفا کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: اگر ما تصور کنیم که باید به هر شکلی نمایشی از تحقیق و پژوهش در جامعه داشته باشیم و این کار بدون داشتن هیچ دغدغه‌ای همراه باشد، به نوآوری و کشف معلومات و رفع مجهولات دست نمی‌یابیم؛ در این صورت نه پژوهشگری و نه فرهنگ از جایگاه خود بهره‌مند نمی‌شوند.

وی اظهار کرد: علی‌رغم تلاش گسترده در حوزه پژوهش، دستاوردهای مناسبی کسب نشده‌ است؛ اگر این دغدغه و سوال در عرصه پژوهشگری وجود داشته‌ باشد، بایستی بستر مناسب در جهت رفع دغدغه‌ها فراهم شود.

هاشمی اضافه کرد: اولین شرط برای فراهم آوردن این بستر، آن است که به سوال و کشف پاسخ آن‌ها بها داده شود و امکان ارایه دیدگاه و پاسخ‌های مختلف نیز فراهم شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اگر پاسخ سوالات از پیش تعیین شده باشد، به طور حتم در جهت دستیابی به نوآوری و راه‌های کشف نشده ناموفق خواهیم بود.

هاشمی گفت: در عرصه فرهنگ بایستی تلاش کنیم برای افق‌های ناشناخته و پاسخ‌های مجهول راهی پیش‌روی پژوهش و پژوهشگران قرار گیرد که یکی از این اقدامات در دانشگاه، ایجاد جریان‌های آزاداندیشی و رونق کرسی‌های آزاد اندیشی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص اتفاقات روز دانشجو و دو تحلیل حضور اغتشاشگران و نیروهای خودسر در دانشگاه گفت: اغتشاشگران و نیروهای خودسر در واقع وجه مشترکی دارند و آن هم قانون‌شکنی است که بایستی با قدرت با آن مقابله شود و اجازه چنین کاری را به هیچ گروهی نداد.

وی در ادامه گفت: ما نیز از همکاران خواسته‌ایم که در چارچوب قانون با قانون‌شکنی مقابله کنند و اگر هر گروهی بخواهد قانون شکنی داشته باشد، طبق قانون با آن برخوردار خواهد شد.

هاشمی اضافه کرد: دانشجویان بایستی از آرامش و قانون‌مندی بهره‌مند شوند و طبق قوانین موجود، مجموعه‌ها، اساتید و دانشجویان حق دارند دیدگاه‌های خود را در فضای آرام و منطقی ارائه کنند و دانشگاه‌ها نیز موظفند از نظم و امنیت این جلسات حمایت کنند.

وی در خصوص کرسی‌های آزاداندیشی گفت: آیین‌نامه جدید این کرسی‌ها ابلاغ و برای دانشگاه‌ها صادر شده‌است و بر این اساس فرآیند برگزاری این کرسی‌ها تسهیل و مراحل کار آن انجام شده‌است .

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم عنوان کرد: پیش‌بینی شده هرکدام از دانشجویان و اساتید می‌توانند، پیشنهادات لازم را برای موضوعی که متقاضی برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در آن خصوص هستند به دانشگاه‌ها بدهند و با توجه به نظارت هیات نظارت بر این کرسی‌ها و نیز آیین‌نامه جدید فعالیت‌های کرسی‌های آزاداندیشی پیگیری شود.

هاشمی افزود: در آیین‌نامه و پشتوانه مهم آن یعنی دیدگاه مقام معظم رهبری در خصوص ایجاد کرسی‌های آزاد اندیشی، نگاه به مسائل و موضوعات علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و عقیدتی است که می‌توانند در فضای سالم علمی مورد بحث قرار گیرند و دیدگاه‌های مختلف مطرح و به سوالات و ابهامات موجود در جامعه پاسخ داده شود.

 

احیای تشکل‌های دانشجویی در چارچوب قانون خواهد بود

هاشمی در خصوص احیای انجمن‌های دانشحویی سخن گفت و اضافه کرد: هر مجموعه‌ای متشکل از دانشجویان و اساتید که خواهان ایجاد تشکل‌های جدید باشند، وزارت علوم از این کار استقبال می‌کند؛ ولی این نکته حائز اهمیت است که این فعالیت‌ها باید مسیر قانونی خود را طی کنند.

وی ادامه داد: وزارت علوم در خصوص تشکل‌هایی که از قبل بودند و دانشجویان دوباره خواهان احیای آن هستند چنین رویه‌ای را ندارد؛ ولی اگر اعضای آن تشکل‌ها بخواهند دوباره به فعالیت خود ادامه دهند، بایستی برای ایجاد تشکل جدید با در نظر گرفتن ضوابط مربوط به آن اقدام کنند.

 

آنچه به‌عنوان لغو سخنرانی مطرح شده موضوعیت ندارد

هاشمی در خصوص لغو برخی سخنرانی‌ها در روز دانشجو گفت: این ادعا موضوعیتی ندارد و گزارشی مبنی بر لغو سخنرانی نداریم؛ آنچه در رسانه‌های فعال در حوزه نقد دولت مطرح شد، عدم داشتن مجوز قانونی برای چنین سخرانی‌هایی بوده که در این خصوص نیز باید مسیر قانونی آن طی می‌شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: عرصه‌های مختلف صنفی، پژوهشی، اجتماعی و سیاسی در پنج بخش این منشور ارائه شده که قسمتی از آن، ناظر بر فعالیت دانشجوبان است و به دانشجویان علاقه‌مند این فرصت داده شده، در حوزه‌ای که فعالیت می‌کنند از امکانات قانونی بهره‌مند شوند.

هاشمی همچنین در خصوص اتفاقات شانزدهم آذر و روز دانشجو گفت: آنچه ما به آن تاکید داریم این است، کسانی که بخواهند در فضای دانشگاه‌ها ناامنی ایجاد کنند، بایستی متنبه شوند و آگاهی پیدا کنند که این ناامنی ‌ها از هر ناحیه‌ای باشد از نظر وزارت علوم محکوم است.

وی اضافه کرد: این فعالیت‌های غیرفرهنگی و اخلاقی بایستی طرد شود و کسانی که چه از ناحیه گروه و جناحی و چه با دغدغه درونی به دنبال این گونه ناامنی‌ها هستند، به همه ضرر می‌رسانند؛ در برخورد ا این گروه‌ها و افراد راهی جز برخورد قانونی نیست.

نظر شما