شناسهٔ خبر: 26349 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حمایت وزارت ارشاد از دانشگاه‌های کتاب‌محور

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ضمن اعلام حمایت وزارت ارشاد از دانشگاه پیام نور به عنوان دانشگاهي کتاب‌محور، درباره آمار پایین انتشار کتاب‌های پژوهش محور در کشور گفت: ناشر و مولف هر دو به دلیل ترس از مشکلات مالی، کمتر به انتشار کتاب و به‌‌ویژه کتاب‌های پژوهش‌محور دست می‌زنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه برگزاری دومین جشنواره هفته پژوهش، رونمایی از 150 عنوان کتاب چاپ نخست و نکوداشت انتشار دو هزارمین کتاب دانشگاه پیام نور اظهار کرد: گاهی مشکلات حوزه نشر موجب می‌شود تا پژوهشگران کمتر سراغ تالیف کتاب بروند؛ به‌عبارتی ناشران هم آمادگی لازم را برای انتشار کتاب ندارند.
 
بی‌اعتمادی ناشران به بازار کتاب‌های پژوهش‌محور
وی در ادامه درباره تمابل اندک ناشران به تالیف کتاب‌های پژوهش‌محور افزود: عمده دلیل تمایلی نداشتن ناشران در انتشار کتاب‌های حاصل از پژوهش، نظر این عده نسبت به بازار است و وجود یک بی‌اعتمادی زمینه‌ساز این اقبال اندک ناشران می‌شود. ناشران احتمال می‌دهند این دسته از کتاب‌ها مشتریان چندانی ندارد و متعلق به قشر خاصی است، در نتیجه  كتاب‌ها در انبار مي‌ماند.  
 
جنتی با اشاره به نقش مولفان در تولید کتاب از نتایج پژوهشی تصریح کرد: علاوه بر ناشران، نقش خود مولفان نیز در تبدیل پزوهش به کتاب موثر و قابل بررسی است. مولفان پژوهشگر نیز گاه به دلیل بضاغت اندک مالی موفق به انتشار کتاب‌های خود نمی‌شوند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به لزوم توجه به مراکز پژوهشی در کشور گفت: یافتن مراکز پژوهشی پرنشاط ضروری است، اما این مهم فقط با گسترش مقوله پژوهش در جامعه معنا پیدا می‌کند.       
 
حمایت وزارت ارشاد از دانشگاه‌های کتاب‌محور
وی درباره تاکیدات مقام معظم رهبری به ایجاد و تقویت جنبش نرم‎افزاری ادامه داد: نهضت تولید علم یا جنبش نرم‌افزاری فقط در سایه پژوهش امکان‌پذیر است. باید توجه داشت که در مسیر پژوهش‌های ژرف، پژوهش‌های بنیادی شکل می‌گیرد و به پژوهش‌های کاربردی تبدیل می‌شود.
 
جنتی با اشاره به حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دانشگاه پیام نور به‌عنوان یک دانشگاه کتاب‌محور گفت: دانشگاه پیام‌نور با انتشار 6 میلیون جلد کتاب در سال و حرکت به سوی دیجیتالی کردن کتاب‌های خود، به‌عنوان دانشگاه کتاب‌محور موفق بوده است. وزارت ارشاد نیز برای تداوم این حرکت، از این دانشگاه و دانشگا‌ه هاي كتاب محور حمایت خواهد کرد.

نظر شما