شناسهٔ خبر: 26361 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تالیف «اندیشه‌های سیاسی سعدی» توسط مدرس علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی

علیرضا ازغندی، مدرس علوم سیاسی در دانشگاه شهید بهشتی از تالیف کتابی درباره مسایل ایران خبر داد و از محتوای جدیدترین کتابش با عنوان «اندیشه‌های سیاسی سعدی» گفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ علیرضا ازغندی، استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی از نگارش کتابی درباره ایران خبر داد و به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: تالیف این کتاب هنوز در مراحل مقدماتی خود قرار دارد و عنوان دقیقی برای آن انتخاب نشده است.

وی همچنین درباره جدیدترین کتابی که اخیرا با عنوان «اندیشه‌های سیاسی سعدی» به چاپ رسیده است گفت: محتوای این کتاب به اندیشه‌ها و آرای سیاسی سعدی برمی‌گردد. در واقع این کتاب ارزیابی در قالب جامعه‌شناسی سیاسی از آرای سعدی نه به عنوان شاعر بلکه یک مربی علم‌الاجتماع و جامعه‌شناس واقع‌گراست.
 
ازغندی ادامه داد: سه منبع اصلی این کتاب، آثار خود سعدی از جمله گلستان، بوستان و نصیحه‌الملوک بوده است و سرفصل‌های آن را مباحثی چون واقع‌گرایی، اعتدال در رفتار و کردار، تدبیر، سرشت پادشاهان و صاحبان قدرت، رفتار حاکمان نسبت به زیردستان، عدل و داد و... تشکیل می‌دهند.

این نویسنده کتاب‌های سیاسی با بیان این‌که در مقدمه این کتاب مطالبی از زندگی، زمانه و نوشته‌های سعدی آورده شده است، درباره دلیل تالیف این کتاب گفت: علاقه من به این حوزه و آرای سیاسی عالم واقع‌گرا و آگاه اجتماعی چون سعدی دلیل اصلی تالیف این کتاب بود؛ چراکه تاکنون ده‌ها عنوان کتاب درباره سعدی نوشته شده است اما کتابی که صرفا به آرا و اندیشه‌های سیاسی سعدی بپردازد، کمتر دیده می‌شود.

وی همچنین درباره منابعی که در تالیف این کتاب از آنها استفاده شده است، گفت: آثار سعدی به علاوه نوشته‌های محمدعلی فروغی و سعدی‌شناسانی چون غلامحسن یوسفی، ‌محمدعلی ناصح و... منابع اصلی این کتاب بوده‌اند.
 
علیرضا ازغندی (متولد ۱۳۲۰)، استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی است و برخی از مهم‌ترین کتاب‌های وی با عناوین «ت‍اری‍خ‌ ت‍ح‍ولات‌ س‍ی‍اس‍ی‌ و اج‍ت‍م‍اع‍ی‌ ای‍ران‌»، «ج‍ن‍گ‌ و ص‍ل‍ح»‌، «چارچوب‌ها و جهت‌گیری‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران»، «درآم‍دی‌ ب‍ر ج‍ام‍ع‍ه‌ش‍ن‍اس‍ی‌ س‍ی‍اسی‌ ای‍ران‌»، «رواب‍ط خ‍ارج‍ی‌ ای‍ران‌ (دول‍ت‌ دس‍ت‌ن‍ش‍ان‍ده‌) ۱۳۵۷ -۱۳۲۰»، «س‍ی‍اس‍ت‌ خ‍ارج‍ی‌ ج‍م‍ه‍وری‌ اس‍لام‍ی‌ ای‍ران‌» و «ع‍ل‍م‌ س‍ی‍اس‍ت‌ در ای‍ران‌» هستند.

نظر شما