شناسهٔ خبر: 26368 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقدهایی به کتاب آبراهام گایگر درباره پیامبر(ص)

فاطمه بیگدلی، استاد علوم قرآن و حدیث یکی از انتقادات وارد بر کتاب « ارتباط قرآن با منابع یهودی آبراهام گایگر » را بسیار سهل الوصل و دم دستی بودن منابع آن دانست و استفاده از این منابع را از دلایل اصلی عدم اعتبار آن عنوان کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ فاطمه بیگدلی، استاد علوم قرآن و حدیث گفت: کتاب گایگر دارای دو فصل است که در طول این دو فصل سوالاتی را مطرح کرده است. سوال اول این بود که حضرت محمد(ص) چه مطالبی را از عهدین یا همان کتاب‌های مقدس اقتباس گرفته است و دوم این‌که چگونه این موضوع برای پیامبر(ص) امکان پذیر شده است. در واقع سؤالات وی این‌گونه بوده است که اولاً چنین چیزی وجود داشته است یا نه و اگر بوده است به چه کیفیتی بوده است.

وی افزود: گایگر بخش عظیمی از کار خود را به داستان های قرآنی اختصاص می دهد و می گوید پیامبر(ص) در این بخش تأثیرپذیری بیشتری داشته است. گایگر برای داستان های قرآن یک تقسیم بندی انجام می دهد. گایگر در ابتدا گزارش قرآن از این داستان ها را ارایه و سپس در کنار آن به شرح تورات از این داستان ها می پردازد و هر جا که تفاوتی بین داستان ها می بیند به زعم خود، خطا رفتن پیامبر(ص) در آن زمینه را گوشزد می کند.

بیگدلی در ادامه با بیان این‌که اگر یهود و نصارا مطالب آثار خود را در اختیار پیامبر(ص) گذاشته باشند، چطور ممکن خواهد بود که پیامبر(ص) در دین جدید پیروان سایر ادیان را ملحد بشمارد. گایگر بخشی از کتاب خود را به مفاهیم قران که از یهود گرفته شده اختصاص داده است.

وی افزود: نقدی که به این مورد وارد است این است که این بحث در قبل نیز مطرح بوده است اما در تعبیر خود قرآن لسان این کتاب عربی مبین است و خداوند در این مورد فرموده است ما پیامبری را نازل نمی کنیم مگر با زبان قومش، بنابراین این نکته ای نیست که آن‌ها مطرح کنند.

این استاد علوم قرآن و حدیث در پایان گفت: گایگر در کتاب خود می گوید که پیامبر (ص) سعی در جلب نظر یهودیان داشته است، اگر این سخن درست باشد پس چرا آیاتی در مورد نکوهش یهود آمده است و به عنوان مثال چرا در آیه ۱۰۱ سوره مبارکه بقره یهودیان مورد سرزنش قرار می گیرند. قرآن در موارد متعددی اخلاق، رفتار و عقاید یهود را نهی می کند.
 
 آبراهام گایگر در سال ۱۸۱۰ میلادی در فرانکفورت متولد شد و در ۱۷ سالگی شروع به انجام پژوهش هایی کرد. در سال ۱۸۲۹ وارد دانشگاه بن شد و به عنوان خاخام فعالیت خود را آغاز و سرانجام در سال ۱۸۷۶ فوت کرد. گایگر  محققی آلمانی بود که در کتابی سعی داشت تأثیرپذیری قرآن را از یهودیت مورد بررسی قرار دهد. نظریه او سرآمد همه نظریه ها در زمان خود بود.

نظر شما