شناسهٔ خبر: 26387 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آیا می‌دانید اینترنت را کدام نویسنده پیش‌بینی کرد؟

در رمان «سوار بر موج شوکی»، شخصیت‌ها سوار بر شبکه‌های داده‌ای به وسعت قاره‌ها، کرم‌های اطلاعاتی را آزاد و سامانه‌ها را هک می‌کنند؛ پیش‌بینی اینترنت را به جان برونز، نویسنده این کتاب نسبت داده‌اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ «همه ایده‌های خوب روزگاری پیش از آنکه به بار بنشینند، در ذهن کسی نقش بسته‌اند». این جمله از «آرتور سی کلارک» یکی از معروفترین نویسندگان داستان‌های علمی - تخیلی، پشت جلد کتاب «علم در ادبیات علمی تخیلی» حک شده است.

این کتاب که شرح ۸۳ پیشگویی علمی تخیلی است که واقعیت علمی پیدا کرده‌اند، تازه‌ترین اثر ترجمه شده از «رابرت دبلیو بلای» نویسنده بیش از ۶۰ کتاب از جمله «آزمون آخرین سفر ستاره‌های غیرمجاز»، «چرا هیچ وقت نباید با یک پیراهن قرمز خودتان را با پرتو به سفینه انتقال دهید» (هر دو چاپ انتشارات هارپر کالینز) و قهرمانان کتاب کاریکاتور: ۱۰۰۱ پرسش کم‌اهخمیت درباره ابرقهرمانان محبوب آمریکایی (گروه انتشارات کارول) به زبان فارسی است.

جالب است بدانید که بلای، به عنوان یک علاقه‌مند به داستان‌های علمی، تخیلی از سن ۱۲ سالگی بیش از ۵۰۰ رمان و داستان خوانده و ده‌‌ها فیلم علمی، تخیلی تماشا کرده است. او حتی به مجله علمی، تخیلی «گالاکسی» هم داستان تخیلی فروخته است. مدارک علمی بلای مشتمل‌اند بر لیسانس مهندسی، مهندسی شیمی و چند مقاله علمی در موضوعاتی همچون مهندسی شیمی، پیشرفت مهندسی شیمی و فیلم‌ها و کتاب‌های علمی. او از سال ۱۹۷۹ عضو انستیتو مهندسی شیمی آمریکاست.

کتاب «علم در ادبیات علمی تخیلی» که با ترجمه مشترک میثم زینلی طهرانی و نگار بزرگمهر و از سوی انتشارات مازیار راهی کتابفروشی‌های ایران شده است، در واقع راهنمای غایی ابداعات و اکتشافاتی است که ابتدا در ادبیات علمی تخیلی نمایان شدند و بعدها توسط جامعه علمی شناخته شده و مورد پیگیری قرار گرفتند.

از پادگرانش گرفته تا جهان‌های موازی، از ماهواره‌ها تا بینایی با استفاده از پرتو ایکس، همه به همراه سرچشمه‌های خیالی آنها در کتاب «علم در ادبیات علمی تخیلی»، مورد کاوش و بررسی و بازبینی قرار گرفته‌اند. به زبان ساده، این کتاب توضیح می‌دهد که دانشمندان چگونه تخیل را به واقعیت تبدیل می‌کنند.

یکی از این پیشگویی‌ها مربوط به ظهور اینترنت است. پیش‌بینی این پدیده را - که امروزه دیگر متصل نبودن به آن، اختلال در زندگی ترجمه می‌شود - جان برونز (۱۹۳۴-۱۹۹۵) نویسنده داستان‌های علمی، تخیلی، نسبت می‌دهند. در رمان او به نام «سوار بر موج شوکی» (۱۹۷۵)، شخصیت‌ها روی شبکه‌های داده‌ای به وسعت قاره‌ها سوار شده و کرم‌های اطلاعاتی را آزاد می‌کنند که اطلاعات و سامانه‌ها را هک می‌کنند.

بسیاری از ایده‌های سحرآمیز در علم نه در آزمایشگاه بلکه از ذهن‌های برخی از مشهورترین و خلاق‌ترین نویسندگان علمی تخیلی سرچشمه گرفتند. از پیش‌بینی جنگ‌ هسته‌ای توسط رابرت هاینلاین گرفته تا شرح آلدوس هاکسلی از ادوار شبیه‌سازی پیش از گوسفند دالی، ادبیات علمی تخیلی در خارق‌العاده‌ترین شکل خود برای گشودن اذهان دانشمندان دوران مدرن به کار رفته و پیوسته کران‌های این زمینه را گسترش می‌دهد.

کتاب «علم در ادبیات علمی تخیلی» در ۳۸۴ صفحه با شمارگان ۱۲۰۰ نسخه و با قیمت ۱۸ هزار تومان چاپ و توزیع رسیده است.

نظر شما